SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, June 22, 2010

KEHADIRAN PEKERJA ASING LAMBANG GLOBALISASI (THE CONTRIBUTION OF FOREIGN WORKERS)

Seperti eksekutif bank antarabangsa yang lain, John Major memberi sepenuh tumpuan terhadap kerjanya di ibu pejabat Standchart (Standard Chartered) di tengah-tengah kota Kuala Lumpur. John bertahan selama lima tahun dan telah mengutip begitu banyak pengalaman dalam urusan kewangaan dan perbankan kompetetif. Siapa sangka bahawa suatu hari kemudiannya John Major menghuni kediaman beralamat no. 10, Downing Street di tengah-tengah Kota London kerana menggantikan wanita besi Britain, Margeret Tratcher sebagai Perdana Menteri negara bekas kuasa imperialis dunia yang turut menerokai Amerika Utara dan Oceania.
John Major ialah contoh pekerja asing yang pernah mencari rezeki di Malaysia. Kini, jutaan pekerja asing menumpang tuah kemakmuran negara kita. Namun, kita juga tidak harus lupa hakikat bahawa entah berpa ramai pula warga Malaysia mencari rezeki di bumi asing. Pergerakan pekerja merentas sempadan geografi sedemikian bukanlah perkara baharu.

Amerika Syarikat menerima tidak kurang lima juta orang warga India yang bekerja sebagai pakar teknologi maklumat di Lembah Silikon. Kota-kota di Eropah juga dibanjiri pekerja asing yang tidak terkira banyaknya. Di Arab Saudi, bilangan pekerja asing sudah mengatasi jumlah penduduk negara berkenaan.

Kebanyakan negara sedang membangun berebut-rebut menarik kemasukan pelaburan asing yang diharapkan akan menyuntik sumber modal, kepakaran dan teknologi. Malaysia, Singapura dan Hong Kong pula berlumba-lumba memajukan pusat kewangan pesisir (offshore) sebagai hub dan transit pergerakan kecairan dan rezab antarabangsa. Bandar pintar Cyberjaya  telah berjaya menambat hati pemilik syarikat gergasi antarabangsa seperti DHL dan Samsung untuk membuka pusat sehenti serantau mereka yang membabitkan pelaburan berbilion-bilion ringgit.

Sebagai daya tarikan, lebih banyak sekolah antarabangsa telah dibenarkan beroperasi di bandar-bandar utama yang menjadi tumpuan ekspetariat asing. Misi menjual Malaysia sebagai destinasi pelaburan bukan sahaja diatur oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), bahkan oleh kerajaan-kerajaan negeri. Dengan itu, ketibaan pekerja asing sama ada bertaraf ketua pegawai eksekutif (CEO), pegawai pertengahan, atau pekerja biasa akan turut meningkat.

No comments: