SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 28, 2010

SMI JOHAN REKA CIPTA (THE YOUNG MICHAELIAN'S INVENTOR )

Ipoh, Sabtu 26 Jun 2010 / 13 Rejab 1431
 Barisan hadapan dari kiri: Cikgu Mimi Ashikin, Cikgu Siti Farah, Muhd Naim 5S2, Noah Brandon 5S1, Arkkesh Nanthan,
 Encik Kamaruzaman Ahmad (Penolong Kanan Kokurikulum).
 Barisan belakang: Jered Robert 5S1, Harison 5S1, Sadiq 5S2.

Reka cipta ialah komponen usaha inovasi, atau pembaharuan yang dapat menyenangkan lagi urusan manusia. Apabila seseorang individu atau sekumpulan orang berhasrat untuk menghasilkan ciptaan baharu, segala elemen kreativiti dan prinsip sains (ilmu) akan diaplikasikan supaya menjadi asas kepada teknologi yang dikehendaki. Sebagai contoh, jika dahulu kerusi hanya digunakan sebagai tempat duduk, kini fungsinya diperluaskan sebagai tempat duduk yang empuk, selamat, selesa dan boleh dipasang alat urutan badan sekali gus.

Reka cipta tidak terhad kepada golongan saintis sahaja. Cecair pemadam (liquid paper) diilhamkan oleh seorang kerani yang mendapati susah untuk membetulkan kesalahan pada era mesin taip dahulu. Ciptaan itu kemudian dipatenkan, dan sang kerani tadi bertukar menjadi orang kaya.

Bill Gate mengasaskan Microsoft Windows daripada garaj keretanya setelah berhenti dari pengajian tahun pertama di Universiti Havard. Colonel Harland Saunders mengasaskan Kentucky Fried Chicken sesudah menempuh kegagalan demi kegagalan. Patung KFC di setiap cawangan menunjukkan wajah seorang tua berusia 60 tahun, justeru Saunders hampir meragut nyawanya sendiri kerana tidak tahan dengan ujian dan kekejaman hidup yang beliau lalui!

Dengan hakikat bahawa reserve sumber bahan api petroleum yang semakin haus, sesuatu harus dilakukan segera supaya kenderaan canggih yang memadatkan jalan raya di serata pelosok dunia tiadak akan tersadai begitu sahaja. Maka, pelbagai rekaan telah dimajukan oleh pengeluar kenderaan utama dunia bagi meredakan kebimbangan pengguna. Dengan itu muncullah model hibrid yang dijangka dapat menjimatkan penggunaan bahan api berasaskan petroleum, bahkan pada masa hadapan berpotensi menggunakan kuasa yang dicaj daripada panas matahari sahaja.

Walaupun hanya berstatus pengeluar kereta yang masih mentah, Malaysia tidak mahu ketinggalan. Para jurutera automatif tempatan sedang bertungkus-lumus untuk mereka cipta model hibrid yang boleh bersaing di pasaran antarabangsa. Bagi menyemarakkan minat reka cipta dalam kalangan generasi muda, Kementerian Pelajaran Malaysia turut menganjurkan pertandingan reka cipta kereta solar, sempena karnival sains dan teknologi.

SMK St Michael, Ipoh (SMI) telah menyertai pertandingan peringkat daerah Kinta Utara yang di SMK Pinji. Menerusi bimbingan guru berpengalaman, kumpulan pelajar yang dihantar berjaya meraih kedudukan tempat pertama. Kini, mereka menanti pelawaan untuk bersaing di peringkat negeri pula.

Sesuatu hasil reka cipta hanya akan mendatangkan manfaat jika disebarluaskan, iaitu tidak terperap tanpa usaha susulan. Rekaan yang berpotensi tinggi harus diuji untuk penambahbaikan, dipatenkan dan seterusnya dikomersialkan. Kesedaran sedemikian perlu dipupuk dalam kalangan generasi muda supaya pada akhirnya impian untuk melihat Malaysia sebagai hub inovasi akan tercapai... 

No comments: