SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, June 15, 2010

MI REBUS LEBUH RAYA (TRAVELLING MENU)

Kelancaran dan keselesaan perjalanan jauh menggunakan rangkaian lebuh raya menyebabkan pengguna tidak berkira sangat untuk membayar kadar tol yang difikirkan berpatutan. Laluan sehala, serta tiadanya bonggol jalan, bulatan, dan lampu isyarat membezakan lebuh raya dengan jalan raya biasa. Perkhidmatan nilai tambah seperti kereta peronda, trak tunda percuma, hentian sebelah, serta kawasan rawat dan rehat ( R & R ) menjadikan lebuh raya Malaysia antara sistem perjalanan yang terbaik di dunia.
Mungkin banyak lagi penambahbaikan dari segi bilangan lorong laluan dan sistem perkhidmatan yang boleh dibuat jika Malaysia mahu mencontohi pengalaman kejuruteraan lebuh raya negara maju seperti di Amerika Syarikat, Itali, Jepun, Jerman dan United Kingdom. Malah, negara kerdil seperti Singapura memiliki sistem lebuh raya yang begitu canggih hingga membolehkan pesawat tempur tentera udara mereka melakukan pendaratan jika diperlukan. Namun, kejayaan kontraktor tempatan membida projek pembinaan lebuh raya di benua Afrika dan benua kecil Indo-Pakistan membuktikan bahawa mutu lebuh raya kita sememangnya bertaraf dunia.

Kini, pemegang konsesi lebuh raya sudah banyak, termasuk lebuh raya singkat sebagai ikhtiar penyuraian kesesakan lalu lintas di beberapa buah bandar raya utama seperti Kuala Lumpur, Shah Alam,  dan Seremban. Maka, selain Plus, terdapat Duke, Guthrie, Kosas, Lekas, Puchong - Damansara, Smart, Sprint dan NKVE. Lebuh Raya Pantai Timur yang bersambung dari laluan lama Genting - Karak masih belum siap sepenuhnya, berakhir setakat plaza tol Jabor.

Sebagai pengguna, kita mengharapkan agar pihak berkuasa Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) akan meneruskan pemantauan terhadap aspek keselamatan yang sebenarnya tidak seyogia dikompromi. Usaha inovasi dan penyelidikan harus disegerakan supaya laluan berisiko tinggi seperti selekoh curam dan tajam direka bentuk semula. Kawasan berhampiran Genting Sempah, Pahang dan selepas terowong Menora berhampiran tol Jelapang misalnya sangat berbahaya, terutama apabila hujan.

Jika negara di Eropah berbangga dengan rangkaian lebuh raya mereka yang merentasi panorama pergunungan Alps, Malaysia juga hebat dengan pemandangan banjaran Titiwangsa. Pelancong asing pasti berasa asyik dan terpesona dengan keindahan alam ciptaan Ilahi setiap kali menggunakan perkhidmatan lebuh raya kita. Walaupun lebuh raya di Malaysia direka bentuk mengikut spesifikasi tanpa musim seperti di Barat, kekukuhan dan ketahanan fizikalnya telah diberikan perhatian yang maksimum.

Satu perkara menarik tentang lebuh raya negara kita ialah kemudahan untuk berehat. Iklim khatulistiwa panas lembap yang dialami menyebabkan pemandu cepat berasa kering tekak dan banyak mengambil minuman. Ditambah dengan keletah si kecil yang tidak betah terkurung lama dalam kenderaan, keperluan untuk berhenti acapkali tidak dapat dielakkan. Konsep R & R telah muncul sebagai jawapan yang paling sesuai.

Kemudahan R & R dilengkapi dengan pusat makan minum, bersih diri, surau dan aktiviti jual beli yang lain. Terdapat juga beberapa buah R & R yang menawarkan perkhidmatan hotel. Semua peniaga yang terpilih telah melalui proses saringan yang ketat, manakala harga jualan yang ditawarkan mesti mendapat kelulusan panel lebuh raya.
Di kawasan R & R Ulu Bernam menghala Kuala Lumpur (anggaran 115 kilometer dari tol Simpang Pulai, Ipoh) memiliki keunikan tersendiri. Pihak Fama telah diperuntukkan sebuah premis niaga yang dinamai Agrobazaar (bazar tani). Ada menu istimewa di situ.
Sempena musim cuti sekolah kali ini, Fama turut menyediakan tapak pasar tani. Sesuai dengan konsep pertanian ialah perniagaan, segala kesempatan yang ada perlu dimanfaatkan oleh usahawan tani untuk memasarkan produk mereka terus kepada "prospek" pelanggan. Hakikat bahawa kebanyakan pengguna lebuh raya memiliki kuasa beli yang tinggi tidak mungkin dilepaskan begitu sahaja.
Bagi menghangatkan suasana, pihak Fama menyediakan DJ (disco jockey?) yang berperanan menyampaikan maklumat dan promosi, selain memutarkan alunan muzik pelbagai genre. Pengunjung juga boleh mendapatkan peta dan risalah pelancongan secara percuma di sebelah meja DJ. Sayangnya, tidak seperti di hotel atau restoran ternama, pilihan muzik rancak, indies dan bernada tinggi yang dimainkan kurang sesuai dengan suasana menikmati hidangan.
Antara lot niaga tetap yang mendapat sambutan ialah Gerai Pak Tam dengan tagline "Tu dia... sedap beritahu kawan, tak sedap beritahu Pak Tam." Bagi penulis blog (PB), mi rebus di situ cukup istimewa. Kuahnya yang pekat menambat selera.
Selain itu, ais goncang karamel dan mocha juga boleh diambil sekali-sekala sebab kandungan gulanya boleh tahan juga. Harganya RM6.80 setiap cup, mengatasi harga mi rebus biasa RM4.50. Setiap kali perjalanan ke arah selatan, PB akan singgah menikmati sepinggan mi rebus di situ.

Namun, ketika bertanya kepada pekerja Pak Tam, mereka sudah lama tidak menyentuh mi rebus, atau segala menu lain di premis niaga mereka sendiri. Bukan tidak sedap, tetapi mencium baunya sahaja sudah jenuh. Baru PB tambah mengerti sebab orang rumah mengatakan selera menikmati masakan sendiri tidaklah begitu tinggi...

No comments: