SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, June 17, 2010

DAHULUNYA KENDERAAN EKSKLUSIF (THREESHAW SERVICE)

Ketika zaman negara belum mencapai kemerdekaan hingga penghujung 1970-an, perkhidmatan beca masih mendapat sambutan di bandar-bandar. Penarik beca mudah dilihat menunggu pelanggan di stesen bas dan stesen kereta api. Mereka memiliki pangkalan dan persatuan sendiri.
Perkhidmatan beca sangat digemari untuk pengangkutan jarak dekat antara satu hingga tiga kilometer. Penarik beca boleh dianggap gagah kerana mampu membawa hingga tiga orang penumpang dewasa sekali gus, belum termasuk beg dan barang-barang lain. Selain itu, beca juga ditempah khas untuk mengangkut barang jualan peniaga seperti pisang dan sayur-sayuran.

Penarik beca melakukan pekerjaan berkenaan secara sepenuh masa. Mereka juga mampu menyara kehidupan keluarga seadanya. Pendapatan kasar yang diperoleh mungkin tidak lumayan, tetapi datang dari hasil titik peluh mengayuh beca dalam terik matahari atau kedinginan siraman hujan yang datang tiba-tiba.

Dengan pengecualian terhadap segelintir penarik beca yang terbabit dengan kegiatan negatif, majoriti mereka menyumbang terhadap aktiviti ekonomi yang sihat. Bukan calang-calang orang yang sanggup mengayuh beca sehari suntuk. Ibaratnya boleh cabut kepala lutut!

Ketika era kegemilangan perkhidmatan beca, kebanyakan penduduk Tanah Melayu tidak memiliki kenderaan sendiri, hatta sebuah basikal. Maka, permintaan terhadap pengangkutan berkenaan sentiasa wujud. Malah, penarik beca umpama teksi bandar raya yang mengambil penumpang mengikut giliran dalam satu barisan.
Kini, pemandangan khidmat beca sudah lenyap ditelan zaman. Kalau ada pun, bilangan beca yang masih ada boleh dikira dengan jari dan lebih berorientasikan pelancongan. Di Melaka, dan Pulau Pinang, pusing bandar raya dengan beca boleh dicaj hingga RM70!

Di sebelah pantai timur, perkhidmatan beca hanya ditawarkan oleh penarik beca veteran yang mencecah usia 60-an. Apabila didekati, mereka mengakui kudrat mereka tidak seperti dahulu. Malah, mereka menerima subsidi kerajaan negeri antara RM300 hingga RM500 sebulan.

Jadi, penarik beca tradisional bukan pelancongan hanyalah menghabiskan masa lapang dan sisa usia dengan rakan senasib. Mereka dapat berkongsi suka duka sementara menanti kalau-kalau ada penumpang yang masih sudi naik beca. Jikalau tidak, alamatlah seharian mereka berborak, membaca surat khabar, menggintil tasbih atau seumpamanya...

No comments: