SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, August 22, 2011

MENITI PERJALANAN MASA (THE PAST, PRESENT AND FUTURE)

Secara individu, masa ialah tempoh kehidupan seseorang, atau selama nyawa dikandung badan. Maka, apabila seseorang itu menghargai masa, hakikatnya dia menghargai kehidupan dan nyawanya sendiri. Begitulah sebaliknya apabila seseorang itu suka membazir masa (lagha, sia-sia), bermakna dia juga membazir kehidupan dan nyawanya sendiri.

Hubungan logik mantik seperti di atas mungkin agak simplistik bunyinya. Hukum syllogism seperti "kalau hujan maka basah" mungkin ada pengecualian. Sebab itu dalam konteks masa ada ungkapan "merentas ruang dan waktu".

Konsep seperti dunia yang fana (pinjam-pinjaman, sementara), atau alam yang kekal abadi juga merujuk kepada masa. Dalam kajian sejarah, terdapat istilah perabadan (periodisasi) bagi menjelaskan sesuatu fasa atau zaman tertentu. Klasifikasi zaman yang ditulis bergantung kepada sarjana sejarah yang dipengaruhi oleh kaedah pensejarahan (histiografi) berdasarkan mazhab pemikiran (school of thought), perspektif dan pandangan hidup (tasawwur, welstanschauung) masing-masing.

Pada dekad 1990-an muncul sekumpulan "ahli nujum moden" yang menulis buku-buku terlaris tentang kajian masa depan atau futuristik. Alvin Toffler terkenal dengan naskhah Future Shock, dan John Naisbett yang pernah tinggal di Kuala Lumpur selama hampir setahun dengan beberapa siri karya berkisar tentang Megatrends. Terdapat andaian menarik tentang persepsi sama ada cepat atau lambatnya masa berlalu. Toffler berpendapat bahawa perkara itu bergantung kepada nisbah masa dengan usia masing-masing.

Kanak-kanak akan berasa bahawa masa begitu lambat berlalu, manakala orang dewasa berasa masa sangat cepat berlalu. Dalam kata lain satu jam bagi kanak-kanak lebih panjang daripada satu jam orang dewasa walaupun hakikatnya tiada sebarang perbezaan. Fasa umur kanak-kanak hingga 20 tahun mungkin terasa lambat, tetapi sekali melepasi umur 20 tahun, dengan cepat sahaja seseorang itu akan melewati usia 30-an, 40-an, 50-an dan seterusnya andai kata dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki oleh-Nya.

Selain itu, seseorang yang memiliki jadual aktiviti yang padat akan berasa betapa masa terlalu suntuk berbanding dengan sang penganggur yang meniti hari demi hari dengan rasa bosan, rimas dan tidak tentu hala. Seseorang yang cekap, atau si jaguh (the winner) akan dapat memanfaatkan masa 10 jam dengan perolehan hasil yang melimpah ruah berbanding dengan si lembap atau si corot (the loser) yang hanya mampu berpangku tangan dan melayan panjang angan-angan tanpa sebarang hasil. Si jaguh hidup berdikari, serta sering membantu orang, sedang si corot selalu mengharapkan orang dan menjadi beban di mana-mana.

Seseorang yang bijak memanfaatkan masa juga akan beroleh peningkatan kualiti diri hari demi hari. Orang yang membazir masa pula akan merintih kerugian dan kehinaan. Pendek kata, masa ialah modal hidup dan nyawa seseorang yang hendak berjaya, atau sebaliknya.

Pelajar yang pintar juga diukur dengan kebolehan mengungkapkan konsep, prinsip dan teori yang tepat dalam menjelaskan sesuatu fenomena yang rencam dan rumit. Sebaliknya, pelajar yang kurang pintar akan mengambil masa yang lama untuk menjelaskan walaupun perkara yang remeh-temeh. Dalam konteks peperiksaan, pelajar pintar dapat menjawab semua soalan yang diperlukan dalam tempoh masa yang ditetapkan, manakala pelajar kurang pintar sering merungut tidak cukup masa.

Begitu banyak saranan tentang pengurusan masa telah ditulis menerusi pelbagai sudut pandangan, Hakikatnya, pengurusan masa ialah tentang pengurusan hidup dan pengurusan nyawa. Seseorang manusia hanya memiliki masa selagi masih hidup dan masih ada nyawa.

Walaupun kepada individu masa ialah kehidupan dan nyawa, dia tidak boleh bersikap mementingkan diri tanpa memikirkan masa orang lain, atau generasi selepas dia sudah tiada masa, sudah tidak hidup dan sudah tidak ada nyawa lagi. Seseorang itu menggalas tanggungjawab bahawa dia menggunakan setiap detik masa, hidup dan nyawa agar nikmat yang diperoleh bakal bersinambungan untuk generasi selepasnya. Demi masa, sesungguhnya, manusia itu dalam kerugian, melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran (surah al-Asr) ...

1 comment:

Anonymous said...

Akhir2 ini sy selalu berdikir tentang bagaimana keadaan sy di dalam kubur kelak. Banyak dosa, amal kurang. Bila2 masa sahaja nyawa pinjaman ini diambil semula olehNya. Benar apa yg cikgu catatkan di sini. Terima kasih.
Saya takut. Melangkah ke alam kubut itu bila2 masa sahaja seperti yg dikehendaki olehNya.