SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, February 9, 2012

HAFAZ HADITH BUKTI CINTA RASUL (THE GENUINE FOLLOWERS)

Mimbar Jumaat hari ini mengupas tentang signifikan sambutan maulidur Rasul pada tanggal 12 Rabiul Awwal saban tahun. Syiar hari kebesaran Islam itu memang tidak pernah berlaku pada zaman Nabi Sallallahu alaihi wasallam dan para sahabat, tetapi demi maslahah dan risalah dakwah, sambutan berkenaan disusun dengan begitu rupa. Amalan barzanji dan marhaban mungkin dilarang di sesetengah negara Arab yang menganggapnya sebagai bida'ah, tetapi dengan kepala dingin, kita bisa mengutip mutiara kebaikan dan kebijaksanaan tentang riwayat hidup dan sirah baginda.

Khatib menganjurkan model 6M sebagai tanda kasih umat kepada baginda Junjungan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam, termasuk mempelajari sirah, membanyakkan selawat, mematuhi perintah baginda dan menghafaz hadith. Keperluan mempelajari sirah ialah supaya umat mencontohi cara baginda memindahkan seluruh ajaran al-Quran dalam kehidupan peribadi, keluarga, masyarakat, negara dan hubungan antarabangsa. Selain hubungan manusia dengan manusia, baginda juga menunjukkan teladan yang sempurna bagi mengendalikan hubungan manusia dengan Pencipta, dan hubungan manusia dengan persekitaran.

Umat disarankan supaya melazimkan ucapan selawat atas baginda Junjungan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam. Setiap satu selawat yang dilafazkan akan diganjari 10 kali ganda. Alangkah beruntungnya "urus niaga" yang ditawarkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala.

Kepatuhan kepada perintah baginda Junjungan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam mesti bersifat total dan membatalkan perintah lain yang bercanggah dengannya. Perintah dan anjuran yang bertentangan dengan perintah baginda Junjungan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam disebut sebagai taghut. Maka, umat hendaklah menolak semua unsur taghut dalam kehidupan.

Dalam sebuah hadith, dilaporkan bahawa sesiapa yang berjaya menghafaz sejumlah 40 buah hadith sebagai panduan hidup akan dibangkitkan bersama ulama dan fuqaha' pada hari pembalasan kelak. Khatib mencadangkan para jemaah untuk meletakkan sasaran menghafaz sekurang-kurang satu hadith dalam tempoh tiga bulan. Lebih baik jika amalan menghafaz al-hadith dilaksanakan dalam keluarga masing-masing...

No comments: