SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, February 19, 2012

MEMUPUK KESERONOKAN BELAJAR (SWOT ANALYSIS IN LEARNING)

Belakangan ini, banyak sekali perkataan "audit" digunakan secara berleluasa hingga sudah lari daripada maksud asalnya dalam bidangan perakaunan. Malah, sarjana selebriti seperti Profesor Dr. Muhaya (pakar runding optometri) memilih kata audit sebagai tag line dalam facebook beliau yang berbunyi Jom Audit. Dalam penyelidikan pendidikan juga terdapat subtajuk audit kualiti.

Pada kali ini, perbincangan akan bertumpu kepada audit pembelajaran, atau lebih tepat ialah penilaian kendiri, muhasabah dan introspektif terhadap amalan belajar dalam kalangan murid sekolah. Tujuan asal pembelajaran ialah untuk menyediakan pengalaman yang mencukupi bagi menghadapi hakikat kehidupan dalam persekitaran yang sentiasa mengalami perubahan. Murid juga diharap dapat meningkatkan autonomi diri (kebolehan berdikari) dan mengurangkan pergantungan (mengharap orang lain) secara ansur maju.

Sepatutnya pembelajaran ialah suatu aktiviti yang berkesan, menarik dan menyeronokkan. Murid dapat menggembleng segala potensi dan fakulti yang ada dalam diri masing-masing bagi mengembangkan domain kognitif (akal, pengetahuan), psikomotor (kemahiran tangan) dan afektif (nilai, sikap) sebagai modal insan yang dikehendaki. Sesi pembelajaran sangat ditunggu-tunggu dan dialu-alukan.

Maka, mengapakan keadaan sebenar berlaku sebaliknya? Murid memiliki anggapan bahawa aktiviti pembelajaran sebagai beban, membosankan dan meningkatkan tekanan. Murid berpendapat mereka tidak lagi menikmati kebebasan memilih hala tuju sendiri, melainkan bagi memenuhi harapan ibu bapa, sekolah, masyarakat, negara dan semua pihak yang berkepentingan dalam bidang pendidikan.

Dalam teori modal insan, pendidikan juga mempunyai korelasi (hubung kait) positif dengan keselamatan dan ketenteraman sosial. Indeks gejala sosial dan jenayah akan menurun kerana generasi sibuk dengan pengajian masing-masing dan tidak berkumpul di tempat-tempat tumpuan awam, atau terbabit dengan samseng. Ibu bapa juga berasa lega untuk bekerja kerana anak-anak mereka berada dalam perlindungan institusi pendidikan yang dipercayakan.

Pakar-pakar pendidikan sentiasa berusaha mencari jalan bagi memadankan gaya pembelajaran murid dengan gaya pengajaran guru supaya wujud semacam sinergi dan getaran yang menjana kecemerlangan pendidikan itu sendiri. Hakikatnya masih banyak bakat dan potensi murid yang belum digilap justeru reka bentuk sistem pendidikan yang menjurus kepada perolehan kelayakan akademik sebagai tiket kejayaan lebih tinggi dalam hidup. Justeru model taksonomi Bloom (tahu, faham, guna, analisis, sintesis, nilai) dibidas oleh aliran somatik dari segi pergerakan murid di bilik darjah yang didapati agak kaku dan terhad.

Keseronokan dalam aktiviti pembelajaran sebahagian besarnya dipengaruhi oleh persepsi murid. Maka, guru harus sentiasa menyalakan harapan dan menyuntik motivasi yang tinggi supaya murid dapat menikmati pengalaman pembelajaran yang sukar dilupakan sepanjang hayat. Alam persekolahan menjadi tema perbualan ketika bergosip sesama rakan sebaya dan kekal hingga menjadi bekas murid.

Analisis SWOT (kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman) ialah antara kaedah penilaian kendiri yang paling mendapat perhatian dalam dunia perniagaan dan pendidikan. Guru boleh melatih murid melihat sudut yang berbeza supaya mereka akan lebih menghargai kesempatan belajar di sekolah. Insan yang mencintai ilmu akan lebih dekat dengan kebenaran yang akan membawanya menuju redha Ilahi... 

No comments: