SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, February 24, 2012

PERSEKOLAHAN GANTI HARI SABTU (WEEKEND SCHOOLING)

Sekolah-sekolah di daerah Kinta Utara yang memilih cuti berganti untuk tahun baharu Cina baru-baru ini dikehendaki melaksanakan aktiviti kurikulum sebanyak dua kali Sabtu, iaitu 25.2.12 dan 3.3.12. Proses pengajaran dan pembelajaran mesti dijalankan seperti biasa walaupun kebenaran diberi kepada sesetengah sekolah dua sesi untuk mengubah suai tempoh masa setiap pelajaran. Murid telah dimaklumkan bahawa jika mereka memilih untuk tidak hadir tanpa sebab yang sah, tanda bulat kehadiran akan diisi dengan aksara "P" yang membawa maksud ponteng sekolah.

Terdapat jenaka bahawa kalau berhajat menghantar kereta untuk servis, pengguna harus mengelakkan hari Isnin dan hujung minggu. Sebabnya, hari Isnin masih dipengaruhi mood cuti, manakala hari Sabtu dan Ahad, fikiran pekerja lebih menjurus kepada aktiviti santai dan bersenang-senang. Walaupun bersifat jenaka, barangkali para pengkaji boleh melakukan ujian korelasi untuk menerima atau menolak andaian nakal berkenaan.

Di sekolah, keadaan seperti jenaka servis kereta tidak mungkin diizinkan berlaku. Murid sekarang rajin bercerita kepada ibu bapa masing-masing akan perkara yang berlaku di sekolah sepanjang hari. Walaupun bukan semua murid akan berbuat demikian, cerita seorang dua murid sudah mencukupi untuk muncul sebagai isu nasional. Wartawan yang dahaga scoop berita segera memanipulasi cerita terpencil sebagai sensasi.

Wartawan tidak perlu meminta izin untuk masuk ke kawasan sekolah untuk melakukan pemerhatian atau wawancara. Mereka hanya perlu menjengah laman muka buku (facebook), lalu mencari tema-tema masukan yang menjurus terhadap luahan pendapat sekolah ganti hari Sabtu. Penerbit drama dan filem juga mungkin mendapat ilham untuk menyediakan badan cerita (story board) sebelum dipindahkan dalam bentuk skrip penuh.

Sejak dasar bekerja lima hari seminggu sektor awam diperkenalkan, bertugas pada hari Sabtu macam sedikit janggal. Kelonggaran diberikan untuk hari Sabtu minggu genap untuk pelaksanaan kegiatan kokurikulum dan latihan dalam perkhidmatan (Ladap). Namun, ketetapan berkenaan tidak lagi dapat dipatuhi sepenuhnya sering bertindih dengan kelepasan am.

Sebenarnya tiada rungutan apabila hari Sabtu dipilih sebagai hari persekolahan ganti. Ibarat orang berhutang, kenalah bayar balik. Cuma, masa rehat hujung minggu terasa begitu singkat...

No comments: