SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, February 21, 2012

MENYEMARAKKAN AMALAN DERMA (HELPING THE NEEDY)

Apabila seseorang itu beroleh satu peluang, maka dia hakikatnya menyebabkan orang lain kehilangan peluang berkenaan. Orang yang kehilangan peluang itu layak menerima pampasan dalam bentuk hak yang perlu ditunaikan oleh orang yang berjaya merebut peluang. Maka, dalam harta orang kaya, terdapat hak orang-orang miskin yang mesti ditunaikan.

Konsep pembersihan harta kekayaan wajib dilakukan. Bagi orang Islam, proses itu dapat dilakukan menerusi zakat, sedekah, wakaf dan pelbagai bentuk sumbangan lain. Zakat merupakan rukun Islam yang keempat selepas kalimah syahadat, solat dan puasa Ramadan.

Dalam kajian ekonomi juga, jika harta hanya berlegar dalam kalangan segelintir orang kaya, lambat laun orang kaya tadi akan turut jatuh miskin dan masyarakat porak peranda. Orang kaya tidak dapat menjual barang dan perkhidmatan yang diniagakan kerana kuasa beli pasaran yang lemah. Malah, keselamatan orang kaya juga mudah terancam disebabkan kadar jenayah yang tinggi.

Campur tangan kerajaan dalam ekonomi ialah bagi memastikan matlamat dasar makroekonomi iaitu pertumbuhan tanpa inflasi, tanpa pengangguran dan dengan imbangan bayaran yang positif dapat dicapai. Salah satu alat penting dasar makroekonomi ialah cukai yang bertujuan mengagihkan semula kekayaan negara. Hasil cukai disalurkan kembali untuk pembiayaan awam dan subsidi.

Analogi klasik tentang agihan semula kekayaan negara ialah perkongsian kek kemakmuran. Kek memang enak, tetapi jika dinikmati secara berlebihan boleh mendatangkan risiko penyakit tiga serangkai. Kek hanya boleh dinikmati dalam kuantiti yang sedikit sahaja.

Sasaran Malaysia untuk mencapai taraf negara maju berpendapatan tinggi dalam program transformasi ekonomi sejajar dengan konsep agihan semula dan kawalan terhadap tekanan perbelajaan agregat yang boleh menjerumuskan ekonomi negara kepada inflasi. Rakyat yang memiliki kuasa beli yang tinggi bakal menyumbang terhadap perkembangan aktiviti ekonomi. Kemakmuran yang dinikmati bagaikan insurans atau jaminan keselamatan dan ketenteraman awam.

Bagi memperoleh barakah dan rahmah Ilahi, kegiatan ekonomi hendaklah dipacu dengan prinsip muamalat yang ditunjangi akidah, syariat dan akhlak yang jitu. Cuma dengan cara demikian negara maju acuan sendiri itu menepati ciri baldatun tayyibatu warabbun ghafur, negara yang makmur dengan limpahan pengampunan Tuhan. Bahana amalan riba', syak, syubhah dan manipulasi kejahilan wajib dijauhi seluruhnya.

Banyak ayat al-Qur'an yang menjelaskan betapa beruntungnya sesiapa yang bebas daripada sifat bakhil dan kikir. Dalam surah at-Taghabun (64:16) dinyatakan bahawa antara syarat kejayaan seseorang ialah terpelihara daripada sifat bakhil. Maka, sebagai masyarakat dan umat yang menjunjung risalah kebenaran, upaya meningkatkan dana infaq (membelanjakan harta ke jalan Allah) bukan sekadar tuntutan agama, bahkan ialah rahsia kekuatan ekonomi dan tawar-menawar umat terbaik kita...

No comments: