SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, February 17, 2012

NOVEL AZFA HANANI KENA "GODAM" (HEDONISM AND UTILITARIAN CULTURE)

Salbiah Ani, wartawan kanan meja sastera akhbar Berita Harian secara terus terang membidas pemilihan novel "Azfa Hanani" sebagai buku teks novel komponen sastera tingkatan 4 bagi zon utara (Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang). Beliau berpendapat bahawa novel berkenaan menghina bangsa Melayu kerana dengan jelas menitipkan pembohongan menerusi watak utama yang melakukan penyamaran sebagai Tengku Murni. Tulisan Salbiah Ani bertarikh 26.1.2012 (Khamis) pada halaman N10 akhbar arus perdana itu turut menyatakan kesal akan nasib yang menimpa karya bermutu sasterawan negara, Datuk Abdullah Hussain, iaitu novel Interlok yang telah ditarik balik kerana tekanan bersifat perkauman.

Bidasan keras beliau berbunyi sejak sekian lama bersepah teks KOMSAS yang menghina bangsa Melayu tanpa bantahan termasuk teks KOMSAS Tingkatan 4, Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah. Penulis blog (PB) memohon maaf kerana tidak menemukan jawapan balas pengarang novel yang digodam itu. Maknanya, novel komsas yang lain juga tidak terlepas daripada kecenderungan yang sama.

Teguran Salbiah Ani patut disambut dengan jiwa besar dan semangat muhasabah diri. Apabila sesebuah karya diangkat sebagai buku teks komsas, murid akan beranggapan bahawa segala kandungan, unsur komsas dan kbkk yang disajikan benar-benar sejajar dengan pengalaman pembelajaran yang terbaik buat mereka. Namun, pengarang novel remaja yang banyak dipengaruhi oleh gaya penulisan Barat barangkali tidak menyedari tentang kepincangan cerita yang dipaparkan.

Berbeza dengan karya dalam antologi yang merangkumi puisi dan prosa sastera pilihan, kebanyakan novel komsas tidak begitu peka akan akibat pergaulan yang agak bebas antara watak berlainan jantina. Novel seperti "Erti Sebuah Pengorbanan", "6:20" dan "Kembara Amira" memberi gambaran bahawa pergaulan seumpama itu sebagai biasa dan tidak mendatangkan kesan buruk. Lalu, apakah wajar bahawa pergaulan antara bukan mahram itu dianggap membawa mesej yang positif?

Sudah tentu bahawa pendidikan komsas bukan bertujuan menjurus kepada sikap tertutup dan dogmatis. Sebaliknya, pembelajaran komsas ialah suatu upaya supaya generasi muda bangsa dipupuk dengan fikiran dan perasaan yang seimbang tentang dinamika kehidupan yang penuh cabaran, liku, harapan, peluang dan sebagainya. Murid juga akan membina skema minda supaya menghargai citra, jati diri dan nilai-nilai murni yang didukung oleh sebuah masyarakat yang berakal budi dan berhemah tinggi.

Masih belum terlambat untuk membetulkan keadaan. Para sarjana dan pihak yang berkepentingan dalam pendidikan komsas boleh duduk bersama dengan kepala dingin bagi mencari jalan supaya generasi muda akan hanya menerima input pemikiran dan tingkah laku yang suci dan terbaik. Dosa yang ditanggung jauh lebih berat berbanding dengan aliran penulisan atau kepengarangan yang dianuti...

No comments: