SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, February 25, 2012

SYARAT PINJAMAN JEJAS JUALAN KERETA (PROTON, PERODUA FACING TOUGH TIME)

Langkah Bank Negara Malaysia (BNM) mengenakan syarat pinjaman yang lebih ketat menyaksikan penurunan drastik jualan kereta, termasuk kereta buatan nasional. Sumber menganggarkan kadar saiz kejatuhan ialah sekitar 25 peratus. Pihak industri yang berkenaan mula mengeluh dan menjangka bahawa langkah BNM berkenaan akan turut mendatangkan kesan rantaian terhadap industri sampingan seperti vendor komponen, alat ganti dan aksesori kenderaan.

BNM sebenarnya sedang melaksanakan fungsinya sebagai pelaksana dasar kewangan negara. Penetapan syarat kredit yang lebih ketat ialah antara langkah mempengaruhi aktiviti urus niaga kenderaan yang dilakukan secara berhutang. Senarai pinjaman tidak berbayar dan kes muflis yang makin meningkat tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.

Dalam jangka masa pendek, industri pembuat kenderaan nasional dan perniagaan kereta import sama ada dibawa masuk sudah siap (CBU, completely built up), atau komponen kenderaan dipasang semula di Malaysia (CKD, completely knocked down) akan terjejas. Permintaan akan menurun, manakala stok kenderaan yang sedia ada menimbulkan masalah tempat simpanan dan pusingan modal. Reka bentuk kenderaan yang lambat dijual itu akan segera dianggap ketinggalan dan lapuk.

Jualan kereta terpakai yang sudah sedia merudum akibat masalah insurans dan takaful mungkin bertambah parah. Peniaga kereta terpakai mungkin akan memohon lesen pilihan, iaitu perkhidmatan sewaan kenderaan yang sudah sedia banyak pesertanya. Mereka juga akan menghentikan pengambilan stok kereta terpakai, lalu pengguna harus terus menggunakan kenderaan lama hingga menjadi "reban ayam"!

Pihak yang bakal tersenyum lebar ialah pengusaha bengkel kenderaan dan pembekal alat ganti terpakai. Kereta lama sudah tentu cepat meragam. Lulusan kejuruteraan automatif tiba-tiba beroleh peluang menceburi bidang keusahawanan bengkel membaik pulih kenderaan yang selama ini dikuasai oleh golongan tertentu sahaja.

Perkhidmatan kereta tunda juga akan lebih aktif. Keanggotaan dalam persatuan automatif seperti AAM mungkin mengalami peningkatan yang mendadak. Perkhidmatan membaiki kenderaan secara panggilan telefon juga akan lebih popular.

Pusat pemeriksaan kenderaan berkomputer, Puspakom akan lebih sibuk memeriksa kenderaan yang lanjut usia yang ingin memperbaharui cukai jalan dan insurans. Barangkali sistem francais dengan pemantauan ketat terpaksa dilakukan oleh pihak Puspakom.

Namun, dalam jangka panjang, kesan negatif yang dialami oleh pembuat kenderaan nasional akan dapat dihapuskan. Penyesuaian loji, pengeluaran, pemasaran dan strategi jualan baharu mungkin dapat mengembalikan keberkesanan kos. Pihak Proton dan Perodua tidak lagi semata-mata mahu dianggap sebagai rakus mengaut keuntungan lumayan, tetapi memainkan tanggungjawab sosial untuk mengekang masalah gelembung hutang isi rumah yang membebankan institusi kewangan dan keseimbangan sosial.

Langkah BNM juga mungkin bersifat sementara. Apabila gelembung hutang isi rumah didapati mengecut dan kembali normal, BNM pasti mengkaji semula syarat pinjaman kenderaan, sama ada dari segi had jumlah pinjaman, atau tempoh bayar balik yang dibenarkan. Keputusan ekonomi macam juga bermain tarik tali, atau seperti peribahasa sorong papan tarik papan...

No comments: