SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, May 17, 2012

APA KHABAR BOSNIA? (MUSLIM SURVIVAL IN BALKAN REGION)

Ikatan aqidah mendekatkan dua buah negara yang begitu jauh dari segi geografi, iaitu Malaysia dan Bosnia-Herzegovina. Malah, antara tahun 1993 hingga 1995 sekumpulan etnik Bosnia yang dizalimi oleh puak Serbia yang tidak berpuas hati dengan pengisytiharan kemerdekaan Bosnia daripada persekutuan Yugoslavia yang turut merangkumi Croatia dan Serbia-Montenegro. Kempen pembersihan etnik itu memakan korban awam melebihi angka 100,000 orang.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) ialah pertubuhan yang mula-mula membangkitkan keprihatinan masyarakat dan kerajaan persekutuan terhadap nasib yang menimpa masyarakat Bosnia. Tabung Bosnia ditubuhkan dengan kerjasama Berita Harian dan Utusan Malaysia. Sumbangan kewangan dan perubatan berkenaan ialah petanda sokongan moral rakyat Malaysia terhadap penderitaan masyarakat Bosnia ketika itu.

Malaysia ialah antara pihak yang lantang menyuarakan nasib rakyat Bosnia sehingga berjaya menarik perhatian Pertubuhan Bangsa Bersatu untuk mengambil tindakan terhadap kekejaman tentera Slobodan Milosevic yang membawa termeterainya Perjanjian Dayton di Ohio. Milosevic kemudian didakwa mahkamah jenayah antarabangsa dan tribunal perang. Kini, Bosnia kembali menikmati status kemerdekaan yang asal setelah mengalami sejarah peralihan kuasa yang panjang.

Kira-kira separuh penduduk Bosnia ialah masyarakat Islam yang berkulit putih asli. Mereka bukan kaum imigran dari timur tengah atau Turki, tetapi benar-benar darah kulit putih Eropah tulen. Walaupun telah mengalami proses sekularisasi sejak kejatuhan kerajaan Othmaniah di Saravejo (abad 15 - 19), institusi intelektual dan nilai Islam masih bersemi dalam diri masyarakat Islam Bosnia. 

Bosnia juga dikenali sebagai salah sebuah kuasa bola sepak Eropah yang disegani. Pemain handalan mereka, Edin Dzeko kini bermain untuk Manchester City, dan telah memainkan peranan penting menjaringkan gol penyamaan dalam masa kecederaan, minit ke-92 dalam perlawanan terakhir liga menentang Queens Park Rangers untuk menyelamatkan City daripada terlepas mahkota kejuaraan EPL edisi 2011/12 baru-baru ini. Dzeko muncul sebagai kebanggaan masyarakat Islam Bosnia.

Bosnia dikurniakan pemandangan alam yang menakjubkan. Industri pelancongan ialah antara hasil pendapatan utama Bosnia yang dilitupi 50 peratus kawasan hutan dan banjaran Alps yang diliputi salji tebal. Penduduk Bosnia dianggarkan berjumlah 4 juta orang dengan 300,000 orang daripadanya bertumpu di ibu kota yang begitu cantik, iaitu Sarajevo.

Bosnia ialah lambang masyarakat Islam yang berjaya di bumi Eropah. Wilayah bergolak di Albania dan Kosovo dijangka mengambil model perjuangan masyarakat Islam Bosnia. Ditambah dengan kemasukan imigran timur tengah dan rantau Mediterranean, perkembangan masyarakat Islam di Eropah bertambah kukuh. 

Tidak mustahil bahawa suatu ketika nanti Eropah akan turut pintu masuk perkembangan Islam yang paling pesat di dunia. Rasa cemas berlebihan yang ditunjukkan oleh pelampau tertentu di Belanda, Denmark dan Amerika Syarikat dengan menghina Islam hanya memakan diri mereka sendiri. Islam ialah agama sejahtera yang membawa manusia kepada khabar gembira untuk kehidupan dunia dan akhirat...

No comments: