SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, May 4, 2012

PERSEDIAAN PERTENGAHAN TAHUN SOALAN NOVEL (PLANNING ANSWERS)

Antara perkara yang menjadi kemusykilan murid ialah jumlah isi dan panjangnya huraian untuk jawapan bahagian novel. Begitu juga dengan format persembahan jawapan dari segi keperluan perenggan pengenalan, isi dan penutup. Hakikatnya, markah untuk bahagian kajian novel tidaklah terlalu besar jika hendak dibandingkan dengan karangan.

Sebagai contoh, untuk peringkat SPM, hanya 15 markah diperuntukkan, iaitu 7 markah untuk 4(a) dan 8 markah untuk 4(b). Maka, dengan jumlah peruntukan markah yang sedemikian, calon tidak wajar memperuntukkan masa yang terlalu panjang untuk jawapan yang berjela-jela hingga ada yang sampai tiga halaman. 

Secara hitungan konservatif, 15 markah daripada 110 markah bersamaan 15 markah X 1.6 minit = 24 minit sahaja. Hitungan dibuat atas nisbah 110 markah = 180 minit. Maka, 1 markah = 1.6 minit.

Sejajar dengan status kertas bahasa, maka sudah tentu ada peruntukan markah untuk bahasa. Justeru, untuk bahagian 4(a), calon boleh mengemukakan antara dua hingga tiga isi, serta contoh peristiwa sebagai hujah menyokong penyataan isi. Bahagian (b) pula boleh jadi antara tiga hingga empat isi, serta contoh peristiwa yang berkaitan.

Sebagai pendahuluan jawapan, cukup sekadar menyatakan judul novel dan nama pengarang yang dipilih. Setelah itu, terus masuk kepada isi jawapan dan contoh peristiwa. Penulisan peristiwa juga tidak perlu berpanjang lebar, cukup sekadar dua tiga ayat bagi sesuatu isi. 

Kesimpulan tidak perlu ditulis kerana calon tidak diarah menulis sebuah karangan. Walaupun begitu, jawapan mesti ditulis dalam ayat yang lengkap dan mematuhi segala hukum tatabahasa. Seelok-eloknya setiap isi ditulis dalam perenggan yang khusus bagi memudahkan pembahagian atau organisasi isi jawapan...

contoh menyusul...

No comments: