SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 28, 2012

SPM KURANG CEMERLANG JUGA BOLEH MASUK U (PREVIOUS EXPERIENCE ACCREDITATION)

Jawatankuasa Kabinet Mengenai Modal Insan yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri akan menyediakan instrumen ukuran tentang kelayakan pengalaman masa lalu sebagai laluan memasuki universiti. Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan bahawa langkah berkenaan ialah bagi menyediakan tenaga kerja berpengetahuan dan mahir selaras dengan matlamat negara maju berpendapatan tinggi. Pengalaman kerja, perniagaan dan kursus keusahawanan ialah antara merit yang bakal diberi perhatian.

Kini, kira-kira 80 peratus tenaga kerja di Malaysia hanya memiliki kelayakan akademik setakat SPM. Hal itu dilihat sebagai tidak sihat untuk jangka panjang. Akses kepada pengajian tinggi akan memberi nilai tambah terhadap mutu dan daya saing guna tenaga tempatan.

Penubuhan kolej komuniti dan kolej vokasional telah merintis jalan supaya tenaga kerja muda memperoleh pendedahan tentang dunia pekerjaan secara lebih teratur. Kedua-dua kolej dijangka menawarkan kursus untuk pelajar sepenuh masa dan juga pelajar separuh masa. Syarat wajib memiliki sijil sebelum boleh membuka perniagaan walaupun di tepi jalan bererti para penjaja juga harus "kembali ke sekolah".

Kelonggaran syarat bagi mengikuti kursus ijzah asas atau sarjana muda telah pun dirintis oleh Universiti Terbuka Malaysia (OUM) dan kolej universiti swasta. Malah, UiTM juga menyediakan kursus pradiploma bagi  lulusan SPM yang kurang cemerlang, tetapi berpotensi memajukan diri, khususnya dalam kalangan masyarakat luar bandar. Kursus ijazah berorientasi hands-on barangkali juga akan lebih banyak ditawarkan pada masa hadapan.

Walaupun hasrat untuk mencapai tahap 40 peratus akses pengajian tinggi menjelang tahun 2020 itu memang sangat wajar, isu penarafan tidak boleh dikompromi. Demikian juga kerisauan pakar perancangan kurikulum tentang konsep universiti berteraskan taman ilmu dan budi, dan tidak harus dilihat sebagai berimej vokasional perlu diteliti. Ke mana pula hala tuju calon-calon pintar sekolah lepasan SPM yang tidak memiliki sebarang pengalaman kerja, berniaga atau kursus keusahawanan?

Bagaimanakah status persekolahan dan proses pembelajaran? Adakah murid akan terus mengambil serius tentang aktiviti bilik darjah, pentaksiran, kokurikulum dan kemahiran insaniah setelah mereka mendapati proses mendapat tempat di universiti mempunyai laluan kelayakan yang lebih bersifat longgar? Mungkinkah kurikulum di sekolah akan mengalami semakan semula secara lebih kerap sebagaimana di negara-negara maju yang lain?

Panel penggubal dasar tentu telah melaksanakan proses hujahan dialektik dan pelbagai opsyen dalam penyediaan ukuran kelayakan pengalaman masa lalu sebagai laluan pilihan ke universiti selain menerusi kelayakan akademik sistem persekolahan. Perancangan guna tenaga negara menghendaki perspektif, senario dan unjuran yang menyeluruh memandangkan jumlah penduduk muda negara meningkat saban tahun. Rakyat berpendapatan tinggi bakal menjana kuasa beli dan permintaan agregat yang bertindak balas terhadap potensi pasaran domestik kita...

No comments: