SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 21, 2012

UiTM BUKA LALUAN CALON GAGAL E-RAYUAN (ANOTHER DOOR OPEN FOR HIGHER EDUCATION)

Pengumuman Universiti Teknologi Mara (UiTM) untuk menyediakan 10,000 tempat kepada lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sudah tentu akan melegakan pelajar bumiputera yang belum menerima apa-apa tawaran memasuki institut pengajian tinggi awam (IPTA). Setakat ini, 3,800 calon telah menerima surat tawaran UiTM menerusi program jelajah destini anak bangsa 1Malaysia anjuran Gerakan Destini Anak Bangsa (GDAB) khusus untuk pelajar luar bandar. Calon yang terpilih bakal mengikuti kursus pradiploma, praperdagangan dan prasains sebelum menyambung pengajian di peringkat diploma dan sarjana muda di UiTM sendiri.

UiTM yang bermula sebagai Dewan Latihan Rida di bawah Kementerian Luar Bandar pada awal kemerdekaan memang telah berjaya dalam misi melatih tenaga profesional bumiputera yang kemudian dihantar menyambung pengajian di universiti ternama antarabangsa. Keupayaan UiTM memang tidak diragukan justeru ketika masih bergelar ITM, pengambil pelajar lulusan gred 3 kursus kejuruteraan tidak menimbulkan masalah. Sebahagian kohort berkenaan telah pun memperoleh kelayakan Ir., serta ijazah tinggi dalam bidang masing-masing. 

Murid luar bandar yang berpencapaian rendah dalam peperiksaan awam tidak semestinya memiliki kebolehan akademik dan kemahiran tinggi yang juga rendah. Pencapaian mereka banyak dipengaruhi oleh faktor akses kepada pembelajaran, latar belakang sosioekonomi dan pendedahan motivasi di bawah tahap optimum. Pencapaian mereka ibarat 5 peratus bahagian bungkah ais yang kelihatan terapung di atas permukaan air laut, sedangkan 95 peratus potensi yang tersembunyi belum digilap sepenuhnya.

Perkara yang sama pernah berlaku di Universiti Malaya pada dekad 1970-an dan 1980-an, khususnya pelajar bumiputera di fakulti perubatan dan fakulti kejuruteraan. Jumlah pelajar bumiputera yang dibuang pada setiap penggal boleh dikatakan tinggi. Apabila mereka disambar oleh ITM, mereka muncul sebagai pelajar terbaik dan kemudian memasuki universiti luar negara yang jauh lebih terkemuka daripada UM, mereka juga muncul antara pelajar cemerlang. 

Kini, ratusan ribu profesional bumiputera pernah menerima sentuhan Dewan Latihan Rida, ITM dan UiTM. Maka, langkah UiTM kali ini ialah kesinambungan perjuangan generasi terdahulu yang tidak rela melihat anak bangsa hanya menjadi penonton kepada kejayaan orang lain dalam bidang-bidang ikhtisas, intelektual, perniagaan skala besar dan kreatif. Kecemerlangan umat juga diukur menerusi kekuatan ilmu dan ekonomi, sebagai da'wah bi'l-hal...

No comments: