SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 2, 2012

TAKLIMAT FORUM REMAJA (THE ESSENCE OF LANGUAGE IN PRACTICE)

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Salam sejahtera dan selamat petang

Bagi pihak majlis dan tuan rumah pertandingan, saya mengalu-alukan kehadiran tuan puan untuk taklimat ringkas hakim pertandingan forum remaja peringkat zon edisi 2012. Walaupun diburu kesibukan persediaan peperiksaan pertengahan tahun dan pelbagai acara sekolah yang lain, kesudian tuan puan menerima pelantikan sebagai hakim sangat dihargai dan disanjung tinggi. Mudah-mudahan sumbangan tuan puan ini bakal menyemarakkan lagi perjuangan mendaulatkan bahasa Melayu sebagai wahana ilmu tinggi dan pancaran akal budi insan dalam kalangan generasi muda kita.

Sesi taklimat ini bertujuan untuk mengambil kata putus tentang penyelarasan segala peraturan pertandingan forum remaja peringkat zon2,  Kinta Utara edisi 2012. Di samping itu, tuan puan dapat meneliti format borang yang disediakan. Sebagai hakim, peranan tuan puan begitu kritikal, khususnya kepada pasukan yang mengambil bahagian supaya segala usaha yang dilakukan akan berbaloi, dan zon 2 akan menghantar wakil terbaik untuk saingan peringkat daerah.

Mari kita merujuk sepintas lalu dokumen panduan penghakiman yang disediakan. Saya yakin bahawa tuan puan telah memiliki pengalaman tentang tatacara penghakiman pertandingan forum remaja sebelum ini. Maka, anggaplah sesi taklimat ini sebagai satu proses ulang kaji dan perkongsian pengalaman.

Secara am, forum remaja dilaksanakan dalam format perbincangan dengan tiga orang ahli panel dan seorang pengerusi pasukan. Tumpuan penghakiman ialah dari segi isi, bahasa, penyampaian dan pengendalian forum, dan tidak terhadap persembahan. Peserta dibenarkan mengaplikasi konsep main peranan, iaitu melakonkan perwatakan orang lain, tetapi tidak boleh menggunakan nama tokoh sebenar. 

Setiap pasukan diberi masa 20 minit untuk berforum. Mesyuarat penyelarasan peringkat zon juga telah bersetuju supaya setiap pasukan perlu menjawab satu soalan ketua hakim. Ketiga-tiga ahli forum dikehendaki menjawab soalan berkenaan dalam tempoh 5 minit sahaja. 

Ketua hakim hendaklah memastikan bahawa soalan yang diajukan hendaklah khusus dan jelas, serta bersesuaian dengan tahap kebolehan murid sekolah. Markah yang diberi juga hendaklah mengambil kira bahawa jawapan yang diberikan adalah secara spontan.

Keputusan pemilihan pemenang dibuat secara juri dan bukan markah purata setiap hakim. Setiap hakim diberi autonomi, serta tidak perlu dipengaruhi oleh hakim yang lain. Kalau hendak dibuat perbandingan, keputusan yang diambil mirip proses penghakiman di mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan.

Merujuk borang penghakiman yang disediakan, pecahan markah berdasarkan item telah disediakan. Markah bahasa ialah 50, isi 40, penyampaian pula ialah 30. Sila ambil perhatian bahawa pengerusi forum tiada markah isi, tetapi layak mendapat pengendalian sebanyak 30.

Perhatikan juga bahawa dari segi markah pengendalian, pengerusi forum boleh mendapat maksimum 30 markah, berbanding dengan ahli forum dengan maksimum 15 markah sahaja. Markah bonus berdasarkan jawapan kepada soalan ketua hakim ialah 10. Markah diberi secara impression.

Akhir kata, sekali lagi bagi pihak majlis dan tuan rumah, saya mengalu-alukan kehadiran tuan puan. Di samping tugas penghakiman, secara tidak langsung, guru-guru bahasa dari pelbagai sekolah dapat bertukar-tukar buah fikiran dan berkongsi pengalaman terkini. Selamat bertugas.

Sekian, wassalam.

No comments: