SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 6, 2012

SEMAKAN PRAUNIVERSITI DAN PROGRAM ASASI (ADMISSION TO HIGHER LEARNING INSTITUTION)

Esok, 8 Mei 2012 bersamaan 16 Jamadil Akhir 1433 pelajar prauniversiti tingkatan 6 akan mula melapor diri di sekolah yang ditawarkan. Puluhan ribu pelajar berkenaan bakal merupakan kohort pertama yang akan menjalani pengajian secara modular yang dilaksanakan dalam tiga semester. Mereka akan menduduki peperiksaan STPM semester pertama bersekali dengan pelajar tingkatan 6 Atas sedia ada yang merupakan kohort terakhir sistem lama, iaitu terminal.

Pelajar yang menerima tawaran program matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia tidak disenaraikan sebagai pelajar praubniversiti tingkatan 6, melainkan kes-kes rayuan. Hari ini (7/5), keputusan permohonan kemasukan ke Pusat Asasi Sains, Universiti Malaya akan dipaparkan secara atas talian melalui URL www.um.my//kemasukan atau http://upu.mohe.gov.my selain menerusi mesej pesanan ringkas (SMS) atau talian panas (hotline). Pelajar yang terpilih pasti tidak akan mendaftar untuk program pengajian tingkatan 6.

Selain itu, sebahagian lulusan SPM sudah pun mendaftar sebagai pelajar IPTS, iaitu di kolej dan universiti swasta. Mereka mendahului pelajar universiti awam selama satu semester memandangkan kemasukan ke IPTA hanya bermula pada bulan September. Segelintir pelajar daripada keluarga yang berkemampuan juga telah terbang ke luar negara untuk program pengajian yang lebih bersifat fleksibel, sama ada sistem semester atau quarter.

Pelajar yang membuat keputusan menyambung pengajian di peringkat prauniversiti hendaklah menganggap bahawa mereka sedang melangkah ke medan perjuangan untuk mencapai matlamat kecemerlangan dan kesejahteraan. Pegang matlamat berkenaan dan jangan sesekali dipengaruhi oleh sebarang kata-kata beracun yang memesongkan tumpuan ke arah itu. Jalan menuju kejayaan mungkin bersifat lurus atau berliku, bergantung kepada pelbagai faktor dalam diri (sikap) dan persekitaran (extrenous variables).

Jika terdapat keperluan untuk memohon pertukaran jurusan atau tempat belajar, urusan hendaklah dilakukan dengan kadar yang paling segera. Sistem semester hanya mempunyai tempoh tidak sampai 4 bulan kuliah, tutorial dan peperiksaan. Di universiti, pilihan kursus dalam tempoh tambah dan gugur (add and drop) seumpama itu dipanggil sebagai membeli-belah (shopping).

Pengajian prauniversiti berbeza dengan peringkat ijazah pertama dari segi penetapan pakej kursus dan tenaga akademik. Pelajar prauniversiti harus akur dengan peraturan di institusi pengajian masing-masing seadanya. Berlainan dengan ijzah sarjana muda yang memiliki peluang untuk memilih kursus dan pensyarah yang pemurah.

No comments: