SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, May 25, 2012

JATI DIRI BELIA (YOUNG, ENERGETIC AND GOOD LOOKING)

Hari Belia Antarabangsa ditetapkan pada 12 Ogos setiap tahun. Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu (Unga) mentakrifkan belia sebagai kumpulan usia 15 hingga 24 tahun. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang juga bernaung di bawah Pertubuhan Bangsa Bersatu memanjangkan had umur belia hingga 34 tahun. Di Malaysia, usia belia ialah antara 16 - 35 tahun (rujuk Pelan Pembangunan Belia).

Secara umumnya, usia belia ialah peralihan antara usia kanak-kanak dengan usia dewasa. Maka, sungguh lucu bahawa hingga dekad 1990-an belia di Malaysia masih dipimpin oleh golongan tua yang sudah mencecah usia 60-an. Mereka terdiri daripada orang-orang berpengaruh dalam dunia politik dan perniagaan yang sangat liat untuk berundur.

Himpunan Belia Negara 2012 yang bertemakan Himpunan Jutaan Belia dijadualkan mulai 23 hingga 27 Mei di Putrajaya. Tahun lalu, himpunan sejuta belia diberitakan mampu menarik kira-kira 10,000 orang belia. Maksudnya, setiap belia yang hadir mewakili 99 orang lagi rakan mereka yang tidak dapat hadir atas aral yang tertentu.

Keyakinan bahawa 2 juta belia akan berhimpun kali ini bermakna tidak kurang 20,000 orang belia bakal membanjiri Putrajaya yang turut membawakan kumpulan k-pop sebagai daya tarikan. Sukar benar untuk membuat perhimpunan raksasa belia kerena kebanyakannya sibuk dengan aktiviti rakan sebaya masing-masing. Faktor kos dan minat terhadap program bersifat rasmi mungkin mengehadkan penyertaan belia.

Belia mungkin berasa jelak dengan label negatif yang dilemparkan oleh golongan dewasa seperti mat rempit, kaki lepak, mat gian, siswazah menganggur dan gejala sosial yang lain. Mengapakan belia-belia cemerlang tidak ditonjolkan? Hakikatnya lebih banyak belia yang berjaya mengekang arus hedonisme, liberalisme dan sekularisme daripada menguasai minda dan jati diri mereka.

bersambung...

No comments: