SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 23, 2012

KEJATUHAN KUASA TRADISIONAL BADMINTON DUNIA (THE FANCY ERA IS OVER)

Apabila pertandingan Piala Thomas pertama dilangsungkan di Preston, England, Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) telah muncul sebagai pemenang sulung kejohanan dengan menumpaskan Denmark 8-1. Kejohanan 3 tahun sekali itu kemudian diadakan di Singapura yang ketika itu masih menjadi sebahagian Malaya sebanyak tiga kali berturut-turut. Pada tahun 1952, Malaya menundukkan Amerika Syarikat 7-2 dan pada tahun 1955 mengetepikan cabaran Denmark sekali lagi dengan 8-1.

Kejohanan tahun 1958 menyaksikan kemunculan kuasa baharu, iaitu Indonesia yang kemudiannya melakar kemenangan hatrik, sebelum dirampas semula oleh Malaysia pada tahun 1967 dihadapan penyokong taksub Indonesia di Jakarta. Indonesia kembali bertaring dengan kejuaraan 5 kali berturut-turut hingga tahun 1984 yang bermula sebagai temasya dwitahunan. Penampilan kali kedua China pada tahun 1986 membawa mereka juga menang 3 kali berturut-turut. 

Kesempatan sebagai tuan rumah membolehkan negara menang buat kali kelima pada tahun 1986. Sesudah itu Indonesia menang 5 kali berturut-turut, manakala China mengambil alih kedudukan itu antara tahun 2004 hingga 2010. Kini, di Wuhan, tinggal China untuk meneruskan penguasaan tiga negara. Malaysia kecundang di tangan Denmark, manakala Indonesia tewas kepada Jepun.

Denmark boleh dianggap kuasa badminton apabila melangkah ke pentas akhir senayak 8 kali. Pasukan lain yang pernah merasa suasana saingan akhir ialah Amerika Syarikat, Korea Selatan dan Thailand.

No comments: