SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, July 17, 2012

PEMBAZIRAN MAKANAN PADA BULAN PUASA (RAMADHAN ALERT)

Insya-Allah panjang umur murah rezeki, kita diberi kesempatan oleh-Nya untuk melewati bulan Ramadhan yang penuh keberkatan, keampunan dan kemenangan. Pada asasnya, sistem anatomi dan fisiologi manusia yang berpuasa boleh mendapat rehat dan "cuti" yang mencukupi daripada tugas memproses segala makanan dan minuman yang masuk ke dalam tubuh badan. Dalam sebuah hadith (mafhumnya) disebutkan bahawa bekas yang paling buruk untuk dipenuhkan oleh manusia ialah perutnya.

Sebuah akhbar versi atas talian  dengan alamat URL http://www.gulf-daily-news.com/Print.aspx?storyid=237534 melaporkan bahawa di Bahrain, kadar pembaziran makanan sepanjang bulan Ramadhan dianggarkan sebanyak 40 peratus, sama ada oleh isi rumah, mahupun hotel. Keadaan itu berlaku ekoran peningkatan tahap sosioekonomi, kuasa beli dan gaya hidup masyarakat yang lebih mewah. Malangnya, pembaziran makanan yang berlaku menunjukkan betapa sebahagian umat Islam sudah tersasar daripada hakikat puasa, iaitu bagi meningkatkan makam taqwa masing-masing.

Puasa orang awam hanya sekadar menahan diri daripada lapar dan dahaga, serta perkara-perkara yang membatalkan puasa dalam tempoh yang ditentukan. Dalam minda mereka hanya ada juadah untuk berbuka puasa dan sahur. Sepertinya, detik berbuka puasa ialah bagi "membalas dendam" kerana tidak makan sepanjang hari.

Bazar Ramadhan yang sudah menjadi fenomena di seluruh dunia menjadi tumpuan seawal empat jam sebelum detik berbuka puasa. Bukanlah menjadi kesalahan untuk membeli juadah atas dasar membantu usahawan segera yang juga saudara seagama, tetapi biarlah berpada-pada. Jika membeli banyak juadah, panjang-panjangkan tangan untuk memberi sedekah kepada insan yang kurang beruntung.

Makan dengan banyak semasa berbuka puasa bukan sahaja boleh mendatangkan mudarat terhadap kesihatan diri, bahkan menyebabkan perasaan malas untuk melakukan amalan-amalan yang dianjurkan. Solat Maghrib pun boleh terlucut gara-gara melayan nafsu serakah untuk makan dan minum semahu-mahunya seolah-olah tiada esok lagi. Kelazatan menikmati amalan yang khusus untuk bulan puasa seperti solat tarawih dan tadarus al-Qur'an bertukar kepada rasa mengantuk dan bermalas-malas.

Justeru berlaku dikotomi antara tuntutan puasa dengan kelemahan diri, sikap orang membazir yang disebut sebagai saudara syaitan begitu sukar untuk dikawal. Barangkali semua pihak yang berkepentingan perlu saling menasihati antara satu dengan lain supaya menjauhi pembaziran pada bulan puasa. Papan tanda besar hendaklah dipacak di laluan masuk Bazar Ramadan, iklan menerusi siaran media, stiker percuma dengan cogan kata berkaitan ditampal di cermin kereta dan pelbagai langkah lain yang bijaksana lagi munasabah...

No comments: