SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, July 30, 2012

PENGARUH GURU TUISYEN DI BANDAR (MANNER AND RESPECT IN THE SCHOOL)

Bukan mudah untuk berhadapan dengan murid bandar yang memiliki akses kepada pusat tuisyen swasta yang hanya menyogok modul pembelajaran berorientasi peperiksaan semata-mata. Penemuan karikatur yang menghina para sahabat Nabi yang dilakar oleh "Mr Foo" di Johor baru-baru ini membuktikan bahawa pusat tuisyen seumpama itu tidak berminat langsung terhadap dunia pendidikan sebenar. Provokasi yang dilakukan itu tidak boleh dibiarkan tanpa sebarang tindakan tegas dari segi undang-undang.

Masalah yang tidak kurang parahnya ialah apabila guru tuisyen mula "menghasut" murid sekolah supaya memandang rendah keupayaan guru sekolah. Sebagai contoh, guru tuisyen tanpa tauliah telah berani menanda semula skrip jawapan peperiksaan sekolah kononnya mereka lebih pakar. Sudah tentu ada niat yang kurang baik untuk menonjolkan diri tanpa memikirkan natijah negatif yang bakal berlaku.

Terdapat pusat tuisyen yang cuba bersaing dengan sekolah, iaitu bertindak mendahului pelaksanaan sukatan pelajaran, terutama bagi mata pelajaran sains. Guru tuisyen memilih jalan singkat terus kepada taktik mendapat jawapan tanpa perlu aktiviti amali di makmal fizik, kimia dan biologi. Maka, di sekolah budak-budak sains tadi langsung tidak memberi perhatian terhadap aktiviti amali dan teori.

Murid juga secara terbuka membawa nota tuisyen ke sekolah dan membuat latihan yang dibekalkan. Jika ditegur, murid yang taksub kepada pusat tuisyen mereka sekadar mencebik, merungut dan bercakap dalam bahasa ibunda masing-masing. Penerapan nilai murni merentas kurikulum tinggal sebagai impian yang tidak kesampaian.

Stamina murid telah dikerah di pusat tuisyen hingga mereka hadir ke sekolah dalam keadaan lesu dan tiada tumpuan. Ibu bapa yang berbelanja besar untuk tuisyen juga tidak begitu mengambil peduli tentang tingkah laku anak mereka di sekolah. Metafora sekolah sebagai pusat jagaan bukan olok-olok lagi.

Kini, apabila pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) bermula, pusat tuisyen tidak mati akal untuk terus merebut perhatian ibu bapa dan murid bandar. Mereka segera mengintai kesempatan untuk menyediakan perkhidmatan bantuan kepada murid sekolah untuk menyiapkan kerja kursus dan folio. Ibu bapa yang sibuk memang berharap pusat tuisyen akan terus berfungsi sebagai satu lagi tempat penjagaan anak-anak mereka yang mungkin tidak bergerak daripada skrin komputer dan peranti komunikasi mudah alih yang lain jika berada di rumah...

No comments: