SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, July 27, 2012

SEKOLAH DALAM PUSAT SUMBER (THE GARDEN OF AUTHENTIC KNOWLEDGE)

Pusat sumber sekolah (PSS) dahulunya dikenali sebagai perpustakaan atau khutub khanah yang menjadi tempat himpunan bahan bacaan dan rujukan media yang lain untuk manfaat warga sekolah, terutama murid. PSS dibezakan dengan perpustakaan kerana dikhususkan di sekolah, berbanding dengan istilah perpustakaan yang digunakan oleh institut pengajian tinggi, atau pihak berkuasa awam. Penjenamaan semula PSS bertujuan untuk mengembangkan konsep masyarakat berpengetahuan yang menjadi teras penjanaan modal insan minda kelas pertama ke arah negara maju berpendapatan tinggi acuan sendiri. 


Masyarakat yang berpengetahuan akan sentiasa menjadikan buku sebagai kubu, atau ringkasnya 'kubuku buku' (baca: kubu aku ialah buku). Amalan membaca ialah proses mental yang menakjubkan, lebih-lebih lagi jika dapat dijelaskan semula dalam konteks dunia sekeliling pembaca. Kumpulan teras masyarakat negara maju memang ulat buku, di samping sangat rajin berkarya, hinggakan judul seperti How To Draw A Straight Line (http://www.gutenberg.org/files/25155/25155-pdf.pdfkarya pensyarah Trinity College, Universiti Cambridge, AB Kempe pada tahun 1877 pun terbit sebagai naskhah yang tebal.

Bijak pandai mengatakan bahawa teman sebenar manusia ialah akal, manakala musuh sebenar manusia ialah kejahilan. Akal ialah fakulti kognitif dalam diri insan yang dipacu oleh kekuatan ilmu pengetahuan, manakala kejahilan menjadi tawanan emosi dan hawa nafsu serakah. Dalam menghadapi cabaran kehidupan, ilmu pengetahuan akan menjadi kubu dan perisai yang ampuh bagi memastikan bahawa emosi dan hawa nafsu dapat ditundukkan ke arah kebaikan semata-mata.

PSS tidak lagi bergerak secara bersendirian atau terpencil, sebaliknya dirangkaikan di bawah entiti di peringkat zon (gugusan), daerah, negeri dan kebangsaan. Di peringkat zon dan daerah, PSS secara automatik menjadi anggota Pusat Kegiatan Guru (PKG) yang dikawal oleh mesyuarat semua pengetua dan guru besar setiap sekolah berkenaan. Di peringkat negeri, semua PKG bernaung di bawah Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri (BTPN), manakala di peringkat kebangsaan ialah Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) sahaja.

Walaupun punca kewangan PSS memang terhad, namun jika pengetua atau guru besar memiliki kreativiti, PSS tidak bakal tersekat begitu sahaja. Kegiatan PSS tidak hanya buat menambah bilangan buku dan media lain, tetapi menganjurkan pameran dan pertandingan yang bersesuaian dengan minat murid sekolah. Carta pencapaian projek Nadi Ilmu Amalan Membaca (Nilam) sentiasa dipaparkan bagi mencetuskan daya saing pembacaan buku dalam kalangan murid.

PSS juga sentiasa mempromosikan perkhidmatan yang disediakan menerusi laman sesawang yang dikelolakan oleh guru media yang hanya diperuntukkan waktu mengajar antara 8 - 12 waktu. Setakat ini semua PSS dikehendaki mengelolakan laman sesawang dengan menggunakan domain PKG dan BTPN. Guru media boleh mendapatkan kerjasama pentadbiran sekolah bagi menyediakan masukan yang boleh diakses oleh seluruh warga sekolah.

Sekolah ialah organisasi yang memupuk pembelajaran. PSS ialah salah satu komponen utama yang menyumbang terhadap proses memupuk pembelajaran sebagaimana yang diharapkan. Namun,cabaran untuk melaksanakan konsep sekolah dalam pusat sumber memang berliku-liku rentetan faktor penerimaan yang berbeza dalam kalangan pelbagai pihak yang berkepentingan di sekolah kerana tak kenal maka tak cinta...

No comments: