SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 21, 2012

GURU BAGAIKAN KULI? (HIDDEN TRUTH IN SCHOOL SETTING)

Ulasan seorang pembaca Berita Harian Online tentang usaha Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) meningkatkan kualiti keguruan menerusi latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah barangkali harus mendapat maklum balas pihak yang beliau sebutkan. Terdapat unsur 'dakwaan' yang serius dalam ulasan pembaca yang menggunakan nama 'Zul' tersebut. Sebelum perbincangan dilanjutkan, ada baiknya petikan asal ulasan 'Zul' diturunkan semula seperti di bawah: 


Saya rasa bukan Kemahiran, kualiti guru yang perlu dipertingkat tetapi kemahiran kementnterian pelajaran yang perlu dipertingkat. kerjaya seorang guru sekarang seolah-olah kuli di sekolah dimana kerani lebih berkuasa. CUba turun padang secara mengejut. Lihatlah sendiri bagaimana guru bekerja. Sehinggakan perlu dibawa balik ke rumah. 


Antara kerja guru yang tidak logik, jaga pagar, mengiring pelajar ke surau, fotostat..kerja² pengkeranian, kutip yuran. sedangkan kerja kerani lebih senang yg hanya perlu duduk dalam pejabat berhawa dingin manakala guru pula terpaksa berjalan kepanasan...naik turun tangga... kaji la secara terbuka.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

1 comment:

Anonymous said...

kami sebagai pelajar amat menghargai jasa guru,,,semoga ALLAH merahmati semua guru di dunia!