SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 14, 2012

PREMIS MAKANAN GRED C (FOOD HYGIENE AND SANITATION)

Sebelum ini penulis blog (PB) hanya pernah melihat penarafan kedai makan gred A atau B sahaja, tetapi sebentar tadi berjumpa pula gred C, iaitu tahap memuaskan sahaja. Mungkin disebabkan waktu malam (selepas Maghrib), premis makanan yang terletak di aras  yang agak tinggi itu kelihatan cantik dari jauh. Kebetulan, banyak pengunjung sedang menikmati makanan di situ.

Setelah meletak kereta, PB dan keluarga pun menapak ke arah sebuah premis makanan sebuah kolej kediaman sebuah universiti ternama di ibu kota. Hidung yang tidak berapa sensitif ini pun terhidu bau yang busuk dari arah longkang berhampiran. Namun, kerusi di premis makanan berkenaan hampir penuh dengan anak-anak muda, barangkali mahasiswa.

Semua pembeli bagaikan buat-buat tidak nampak label gred C yang dipamerkan berdekatan dengan kaunter bayaran. Bau busuk longkang tadi telah berjaya diatasi dengan bau masakan yang menusuk lubang hidung. Semua pelayan dan tukang masak terdiri daripada jejaka belaka, 'agak-agak' sendirilah!

Dari meja makan, pengunjung dapat melihat dengan jelas proses penyediaan makanan kerana konsep dapur terbuka di premis tersebut. Tukang masak tidak memakai apron atau penutup kepala. Ironinya, bilangan pembeli yang beratur untuk membuat pesanan masih panjang!

Berdasarkan pengamatan PB, pengunjung nampaknya menikmati hidangan dengan berselera sekali. Tukang masak memang agak selekeh, tetapi mi goreng disajikan membuat sesiapa juga kecur air liur. Tuan kedai tidak perlu menggunakan 'ilmu pelaris' atau layanan kelas pertama.

Semasa belajar di Universiti Malaya dahulu, kawan-kawan sekuliah sering membawa donat dan karipap. Kata mereka, dua jenis kuih itu bagaikan menu rasmi orang Kuala Lumpur. Kata mereka lagi, orang Kuala Lumpur 'apa kisah' dengan mi bodoh (tanpa rencah dan sayur) di tepi longkang pun kerana yang penting ialah 'layan' perut keroncong dan jimat belanja!

Alang-alang sudah tercegat di situ, PB pun membuat pesanan mi goreng dan nasi goreng daging masak kunyit secara bungkus. Apabila siap, memang aroma menambat selera. Tiada minyak berlebihan, bahkan sekilas panjang macam mi goreng di kafe hotel mewah.

Pepatah Inggeris bahawa 'usah menilai buku berdasarkan kulit semata-mata' ada kebenarannya. Kriteria penarafan premis makanan mungkin juga boleh dibezakan berasaskan mutu kebersihan atau sambutan pelanggan. Namun, kalau sudah sampai penarafan gred C, tuan punya premis makanan terbabit perlu dipanggil 'membela diri' atau diberikan tempoh tertentu supaya meningkat sekurang-kurangnya ke gred B...

No comments: