SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, November 27, 2012

PENGALAMAN DI PASAR PAGI WANG KLIAN (BORDER CROSSING TO THAILAND)

Penduduk Perlis sudah biasa menyeberang ke sempadan Thai menerusi Padang Besar, orang Kedah ke Danok menerusi Bukit Kayu Hitam, orang Perak ke Betong menerusi Pangkalan Hulu, dan orang Kelantan boleh memilih sepanjang laluan Sungai Golok, atau jalan darat di beberapa pintu masuk ke sana. Sebagai negeri bersempadan, penduduk boleh menggunakan pas sempadan sahaja jika tiada pasport antarabangsa. Sebahagian penduduk negeri utara Semenanjung juga mempunyai pertalian darah dengan penduduk wilayah selatan Thai yang terpisah akibat proses sejarah.

Pasar pagi Ahad di Wang Kelian, Perlis bersambung dengan Wang Prachan dalam wilayah Satun, selatan Thailand. Orang Malaysia menyeberang ke Wang Prachan untuk membeli barang keluaran Siam yang murah seperti beras dan buah-buahan. Namun, kini beras Siam menjadi barang larangan berkaitan dengan dasar perlindungan beras keluaran tempatan.

Kalau pun seseorang itu berjaya melepasi pemeriksaan imigresen, polis sempadan akan melihat keadaan tayar kenderaan yang dipandu. Jika didapati kempis, bermakna ada beban yang berat, terutama beras. Maka, beli sahaja beras Siam di pasar raya berdekatan rumah dan tidak usah cari masalah!

Nanas madu yang berharga tidak kurang RM4 di pasar kita dijual serendah RM1 di pasar pagi Wang Prachan. Pembelian untuk hidangan keluarga tiada masalah dari segi imigresen dan polis sempadan, tetapi kalau sampai penuh guni, sudah dikira mahu berniaga. Jika mahir bersoal jawab dalam bab undang-undang imigresen dan perniagaan antarabangsa, silakan!

Masalah pertama ketika tiba di Wang Kelian ialah tempat meletak kenderaan. Petua yang mudah ialah terus ke hadapan, dan sentiasa bersedia dengan isyarat membelok, sebab biasanya ada saha kenderaan yang akan keluar. Jika mengalah terlalu awal, alamat kena berjalan sehingga hampir dua kilometer!

....

...

....

,,,,

....

No comments: