SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 14, 2014

PARODI GURU SEKOLAH: AWAL TAHUN MACAM PROFESOR, HUJUNG TAHUN BURUNG JAMPUK (PAPER AND REPORT TO PLEASE THE UNKNOWN SUPERIOR)



Sebaran imej aplikasi Whatsapp yang bertujuan jenaka bagi meredakan tekanan kerja guru yang dikejar dengan permintaan pelbagai maklumat pada minggu-minggu terakhir persekolahan bukan bersifat gambaran palsu sepenuhnya. Pada awal tahun, semangat untuk bertugas memang berkobar-kobar bagaikan gunung berapi yang hendak memuntahkan lahar bagi menyuburkan tanah-tanih, bukan untuk merosakkan apa-apa. Kemudian, proses memupuk pembelajaran dalam kalangan murid berlaku secara terus-menerus di samping tugas sampingan yang berkaitan datang bertimpa-timpa.


Pelaksanaan konsep autonomi sekolah, atau pengurusan berasaskan sekolah tidak bermakna kesibukan guru akan berkurangan, bahkan silap haribulan terjadi sebaliknya. Keakuran terhadap pelbagai lapisan kepimpinan pendidikan, jangkaan pihak berkepentingan dan pencapaian murid meletakkan tugas dan tanggungjawab keguruan semakin luas dan rencam. Aplikasi secara atas talian dan butiran kertas, pen dan pensil silih berganti.



Berbanding dengan kerja di pejabat yang lebih longgar dari segi masa, guru wajib menepati masa, mendahului masa dan mengejar masa. Sebarang kelengahan yang berlaku hanya akan menjejaskan capaian murid terhadap proses pembelajaran dan kesampaian kurikulum. Instrumen pentaksiran yang ditadbirkan pula perlu sentiasa cocok dengan persekitaran pendidikan semasa dan masa hadapan.


Guru kena bersabar terhadap segala kemungkinan tingkah laku murid. Dalam masa yang sama, guru juga kena menggembleng kerjasama ikhtisas rakan sejawatan, khususnya dalam bidang tugas yang sama. Guru juga kena melayan sikap superior (kepimpinan pendidikan) di sekolah, PPD, JPN dan KPM yang memiliki input pemikiran dan perspektif pendidikan yang mungkin bertentangan dengan amalan semasa atau status quo.

...

...

...

...

...

...

2 comments:

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

"ISKANDAR LENDERS" said...

e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]



Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda mengalami sebarang krisis kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda atau memulakan perniagaan yang baik? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda merasa sukar untuk mendapatkan perkhidmatan modal daripada bank tempatan dan institut kewangan lain? Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan daripada syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut
*Kewangan komersial
*Kewangan peribadi
*Kewangan perniagaan
*Kewangan pembinaan
*Kewangan perniagaan
Dan banyak Lagi @ kadar faedah yang sangat rendah;
Hubungi Kami Melalui e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]