SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 14, 2014

PARODI GURU SEKOLAH: AWAL TAHUN MACAM PROFESOR, HUJUNG TAHUN BURUNG JAMPUK (PAPER AND REPORT TO PLEASE THE UNKNOWN SUPERIOR)



Sebaran imej aplikasi Whatsapp yang bertujuan jenaka bagi meredakan tekanan kerja guru yang dikejar dengan permintaan pelbagai maklumat pada minggu-minggu terakhir persekolahan bukan bersifat gambaran palsu sepenuhnya. Pada awal tahun, semangat untuk bertugas memang berkobar-kobar bagaikan gunung berapi yang hendak memuntahkan lahar bagi menyuburkan tanah-tanih, bukan untuk merosakkan apa-apa. Kemudian, proses memupuk pembelajaran dalam kalangan murid berlaku secara terus-menerus di samping tugas sampingan yang berkaitan datang bertimpa-timpa.


Pelaksanaan konsep autonomi sekolah, atau pengurusan berasaskan sekolah tidak bermakna kesibukan guru akan berkurangan, bahkan silap haribulan terjadi sebaliknya. Keakuran terhadap pelbagai lapisan kepimpinan pendidikan, jangkaan pihak berkepentingan dan pencapaian murid meletakkan tugas dan tanggungjawab keguruan semakin luas dan rencam. Aplikasi secara atas talian dan butiran kertas, pen dan pensil silih berganti.



Berbanding dengan kerja di pejabat yang lebih longgar dari segi masa, guru wajib menepati masa, mendahului masa dan mengejar masa. Sebarang kelengahan yang berlaku hanya akan menjejaskan capaian murid terhadap proses pembelajaran dan kesampaian kurikulum. Instrumen pentaksiran yang ditadbirkan pula perlu sentiasa cocok dengan persekitaran pendidikan semasa dan masa hadapan.


Guru kena bersabar terhadap segala kemungkinan tingkah laku murid. Dalam masa yang sama, guru juga kena menggembleng kerjasama ikhtisas rakan sejawatan, khususnya dalam bidang tugas yang sama. Guru juga kena melayan sikap superior (kepimpinan pendidikan) di sekolah, PPD, JPN dan KPM yang memiliki input pemikiran dan perspektif pendidikan yang mungkin bertentangan dengan amalan semasa atau status quo.

...

...

...

...

...

...

No comments: