SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 21, 2014

HARGA PETROL RON 95 BERDASARKAN MEKANISME APUNGAN TERKAWAL MULAI DISEMBER (THE RETURN OF INVISIBLE HAND?)

Dari segi teori, arah aliran penurunan harga petroleum dunia berpunca daripada penawaran melebihi permintaan, atau ringkasnya berlaku lebihan penawaran, ceteris paribus. Penganalisis ekonomi berpendapat bahawa permintaan terhadap bahan api itu merosot berikutan langkah Amerika Syarikat mengurangkan penggunaan petrol, sebaliknya beralih kepada gas shale. Pertumbuhan ekonomi negara China pula mengalami fasa lebih perlahan (klik di sini).

Kementerian Kewangan pula mengumumkan bahawa penetapan harga petrol di pam akan dibuat oleh sebuah jawatankuasa dasar fiskal negara (klik di sini). Kaedah apungan terkawal bermakna bahawa harga petrol tidaklah berubah setiap hari sebagaimana dalam pasaran hadapan, pasaran pertukaran mata wang asing atau pasaran saham. Sebaliknya, perubahan harga akan dibuat berdasarkan tempoh tertentu, serta tiada pengumuman mengejut sehingga berlaku serbuan panik pemilik kenderaan di stesen minyak setiap kali perkara itu berlaku.

Sebagai sebuah negara yang hendak menuju status negara maju berpendapatan tinggi, sesuatu proses perubahan mendadak tanpa notis lebih awal tidak sepatutnya terjadi. Sudah pasti bahawa maklum balas negatif yang akan diterima (klik di sini). Kesediaan minda pengguna perlu dihormati.

Program rasionalisasi subsidi sudah menjadi lebih awal daripada jadual akibat penurunan mendadak harga petroleum dunia. Berpandukan harga kontrak hadapan penghantaran minyak dunia semasa antara USD70 - USD80, harga pasaran sepatutnya berada pada aras RM2.27. Hal itu bermakna bahawa pengguna sudah membayar harga di pam tanpa subsidi, bahkan lebih tinggi daripada harga pasaran sebanyak RM0.03 setiap satu liter (klik di sini).

Penjimatan peruntukan subsidi bakar bakar petroleum yang mencecah RM20 bilion saban tahun kini boleh dialihkan terhadap pemaksimuman kebajikan rakyat menerusi mekanisme agihan semula yang lebih adil dan cekap. Bayaran tunai secara sekali gus kepada pemilik kenderaan seperti pada zaman Pak Lah (satu liter petrol tanpa plumbum = RM2.70) atau seperti amalan di Thailand yang mengagihkan kupon pembelian sebanyak 2000 baht kepada rakyat yang berkelayakan (baca: berpendapatan rendah) mungkin boleh dipertimbangkan. Program bayaran pindahan secara one off memang tiada sumbangan produktif, tetapi mencetuskan kuasa beli yang pada akhirnya  mencipta perbelanjaan agregat sebagai punca rangsangan kegiatan ekonomi.

...

...

...

...

...

No comments: