SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 29, 2014

PIALA SUZUKI AFF: MALAYSIA PADAM EGO SINGAPURA (THE LAST MINUTES CHANGING OF SCRIPT)

Percaturan penjaga gol Singapura untuk naik membantu serangan pada minit terakhir (90 + 5) nyata mempawa padah apabila Indera Putra Mahyudin, pemain gantian Malaysia (Safee Salee dikeluarkan) berjaya menyambut bola yang muntah daripada tangkapan Apek dengan menghalakan bola ke arah pintu gol yang sudah ternganga. Harapan terakhir untuk mencatat keputusan seri bertukar menjadi sejarah pahit buat pasukan tuan rumah apabila terpaksa akur dengan kekalahan 1-3. Sebelum itu, Safiq Rahim menghidupkan peluang Malaysia apabila berjaya menyempurnakan sepakan penalti kontroversi pada minit ke 90 + 3.

Separuh masa pertama berakhir tanpa sebarangan jaringan. Malaysia memiliki kawalan bola yang lebih kemas, tetapi tidak menemui sentuhan penyudah. Ketua pasukan, Amri Yahyah menerima kad kuning kedua, sekali gus terlepas peluang aksi separuh akhir. Namun, tindakan beliau dikira penting untuk menyekat penyerang Singapura yang ketika itu memiliki peluang terbaik untuk melepaskan rembatan ke arah pintu gol Malaysia.

Safee Salee yang sebelum ini dihujani kritikan atas beberapa isu kembali menjadi hero pasukan kebangsaan apabila tendangan padu beliau pada minit ke-60 menerjah penjuru gawang Singapura untuk gol pendahuluan yang sangat penting. Malaysia menggandakan asakan, tetapi keadaan kelam kabut akibat serangan balas lawan membolehkan Singapura beroleh sepakan bola mati di luar kotak penalti. Apek berjaya menepis bola itu, tetapi bergolek pula tepat di kaki Khairul Amri bagi gol penyamaan tuan rumah pada minit ke-85.

Jika ketika menentang Thailand sebelumnya, skuad negara kelihatan hilang angin dan hilang tumpuan pada minit-minit terakhir permainan, keadaan itu tidak berulang. Ditambah pula dengan permainan lawan yang tidak begitu menjadi. Perlawanan di Stadium Nasional, Kallang yang menggunakan rumput asli jelas memberi kelebihan kepada Malaysia.

Kelibat pemain natularisasi (kelahiran naegara asing yang diberi taraf kerakyatan mengikut peraturan Fifa) tidak kelihatan. Singapura dibarisi oleh anak tempatan hampir sepenuhnya. Hanya panel kejurulatihan mereka yang masih menggunakan khidmat 'Mat Saleh'.

Malaysia selaku naib juara kumpulan B bakal berentap dengan Vietnam, manakala Thailand akan berhadapan dengan skuad 'Eropah' Filipina. Kejayaan melayakkan diri ke peringkat separuh akhir merupakan pencapaian manis buat Dollah Salleh yang mengambil alih tugas Datuk Rajagobal selaku pengendali skuad Harimau Malaya. Gandingan pemain muda dengan pemain berpengalaman yang mencecah usia 30-an nampaknya berhasil sekurang-kurang buat masa ini.

Kecenderungan pemain pertahan seperti Mahali Jasuli melakukan overlapping tanpa sempat turun semula ke kedudukan asal memang mengundang risiko. Sepatutnya ada pemain lain yang akan mengambil alih peranan pertahanan penting itu buat sementara waktu. Kekerapan tergelincir ketika hendak menyambut bola yang diumpan oleh rakan di hadapan kotak penalti lawan juga harus mendapat perhatian segera.

Jurulatih, pengurus dan pemain mungkin mempunyai pandangan yang berbeza kerana mereka yang merancang formasi dan taktik di padang. Namun, pandangan profesional pihak kedua atau pendapat amatur mungkin menyumbang idea yang bergeliga. Selamat maju skuad Harimau Malaya ...

No comments: