SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, November 18, 2014

PENGGUNAAN SEBAB DAN KERANA DALAM AYAT GRAMATIS (LANGUAGE DEVICE AND SPEAKING WISE)

Pada hari Sabtu yang lepas, dalam slot bahasa Radio Perak.fm yang bersiaran mulai pukul tiga petang, Dr. Habibah dari Institut Perguruan Ipoh telah menyentuh tentang kesilapan lazim yang dilakukan oleh pengguna bahasa. Aspek tatabahasa dari segi penggunaan perkataan sebab dan kerana dibincangkan secara terperinci. Sudah pasti wacana bahasa oleh pakar akan memberikan maklumat yang berguna kepada orang awam dan juga pelajar.

Dr. Habibah menegaskan bahawa sebab ialah kata nama, sedangkan kerana ialah kata hubung. Maka, penggunaan kedua-dua perkataan itu hendaklah mematuhi hukum tatabahasa yang ditetapkan itu, terutama apabila menulis. Sebab lebih menjurus kepada faktor atau punca, lantas tidak boleh menggantikan kerana sebagai kata hubung.

Namun, sepertimana disiplin ilmu pengetahuan yang lain, bahasa juga berpecah kepada banyak aliran dan mazhab pemikiran, misalnya transformasi generatif Chomsky dan sosiolinguistik. Di Malaysia, terdapat pengikut Za'aba yang didukung kuat oleh Dr. Awang Sariyan (ketua pengarah DBP dan mantan profesor), serta guru beliau, Profesor Emeritus Dr. Nik Safiah Karim. Selain itu, pengaruh Profesor Dr. Asmah Omar dan Profesor Dr. Abdullah Hassan tidak boleh diketepikan.

Pendirian Dr. Habibah nampaknya tidak selari dengan Dr. Nik Safiah (klik di sini) yang berpendapat bahawa sebab boleh menggantikan kerana sebagai kata hubung. Namun, kesalahan penggunaan kerana di permulaan ayat yang biasanya digandingkan dengan oleh memang jelas menyalahi hukum tatabahasa. Gandingan oleh dan kerana akan bersifat lewah justeru kedua-dua perkataan itu tergolong dalam kata sendi (klik di sini).

Kata sendi mesti digandingkan dengan kata nama, bukan dengan kata sendi yang lain. Maka, penggunaan oleh kerana pada pangkal ayat dihukum sebagai tidak gramatis. Dr. Habibah menambah bahawa perkataan sebab yang digandingkan dengan oleh boleh digugurkan, tinggal oleh sahaja.

Contoh ayat: Oleh hujan, dia terlewat hadir di majlis kenduri itu. Perkataan sebab itu sebenarnya sengaja disembunyikan sebagaimana kata ganti nama diri dalam ayat perintah. Perkataan sebab juga boleh digugurkan untuk penanda wacana oleh sebab itu, tinggal oleh itu sahaja.

...

...

...

...

No comments: