SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, November 17, 2014

HARGA RON 95 TURUN? (WAITING FOR GOOD NEWS)

Sebelum minyak petrol Ron 95 diperkenalkan, pengguna harus memilih antara petrol tanpa plumbum (unleaded) dengan petrol berplumbum. Ketika itu kereta yang menggunakan kurbarator lebih sesuai dengan minyak berplumbum, manakala kereta yang dilengkapkan dengan fuel injection digalakkan menggunakan petrol tanpa plumbum. Zaman sebelumnya pula hanya ada dua pilihan, iaitu petrol atau diesel.

Di Malaysia, harga petrol RM1.10 setiap liter paling lama bertahan menerusi pemberian subsidi kerana negara juga beroleh hasil eksport petroleum bermutu tinggi keluaran Petronas. Tekanan pasaran hadapan dan spekulasi mengakibatkan harga petroleum dunia tidak menentu. Kontrak hadapan berasaskan prinsip lindung nilai (hedging) bermakna harga yang dibayar adalah tetap sebagaimana yang ditandatangani dalam perjanjian walaupun harga petrol mengalami perubahan.
sumber: kosmo!, 16.11.2014

Kini, harga petroleum dunia mengalami kejatuhan yang tidak dijangka sebelum ini. Amerika Syarikat yang memiliki simpanan petroleum yang amat banyak mampu digunakan untuk 'membuli' negara pengeluar petroleum, termasuk anggota Opec, apabila stok penimbal dilepaskan dengan harga yang murah. Pengalaman industri bijih timah dan getah Malaysia yang tidak pernah bangkit semula daripada zaman kejatuhan akibat muslihat stok penimbal itu menjadi bukti yang sangat jelas.

Pakar bahan api memberikan unjuran bahawa kemungkinan pasaran hadapan petroleum akan menguji paras harga serendah USD50 setiap satu tong: klik di sini. Jika hal demikian berlaku, negara kita bakal menerima berita baik dan berita buruk sekali gus. Pengguna bakal menikmati harga petrol yang lebih rendah, tetapi Petronas sebagai penyumbang terbesar cukai langsung negara akan mengalami penyusutan hasil yang mendadak.

Ketika arah aliran harga petrol dunia mengalami kejatuhan, harga petrol bersubsidi, Ron 95 dinaikkan sebanyak 10 peratus kepada RM2.30 baru-baru ini. Hal itu bermakna subsidi bagi setiap liter petrol hanya RM0.12 pada harga semasa dunia sekitar USD80 satu tong. Pengguna masih menanti pengumuman penurunan harga petrol Ron 97 (tanpa subsidi) yang dijual berasaskan prinsip pengapungan harga.
sumber: kosmo!, 17.11.2014

Pemilik stesen minyak bukanlah jenis usahawan yang boleh mengaut keuntungan besar akibat perubahan harga jualan runcit petroleum. Julat (margin) keuntungan yang dinikmati sangat kecil, manakala bekalan petroleum oleh lori tangki hanya diserahkan setelah membuat pembayaran tunai atau cek bank, bukan cek persendirian. Seorang pemilik stesen minyak yang pernah menerima anugerah keusahawanan mengatakan dia hanya mampu makan nasi kosong dengan telur goreng justeru tidak tahu perkara yang bakal berlaku seterusnya.

Jika harga Ron 95 dijual pada harga runcit tanpa subsidi bermakna program rasionalisasi subsidi tidak lagi relevan, tetapi adakah jaminan bahawa harga petroleum dunia tidak bakal kembali melepasi USD100 satu tong? Sebagai langkah pilihan, semakan semula terhadap struktur cukai kenderaan boleh dimasukkan dalam pindaan dasar automatif negara supaya pengguna dilepaskan beberapa bahagian cukai seperti cukai jalan, lesen memandu, cukai eksais (pembelian kenderaan) dan lain-lain. Hutang isi rumah di negara kita sudah terlalu tinggi sedangkan proses menaik taraf prasarana jalan raya dan pengangkutan awam belum lengkap.

Kemajuan dalam penyelidikan teknologi hijau mesra alam, biofuel dan tenaga suria mungkin mengakibatkan permintaan bahan api berasaskan petroleum mengalami kemerosotan. Pada masa itu, jolokan emas hitam untuk galian petroleum tidak lagi cocok. Namun, teknologi petroleum juga boleh dimajukan untuk penggunaan yang lebih cekap (jimat) dan berdaya saing (harga relatif lebih rendah) ...

No comments: