SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, January 25, 2010

"ASKAR JEPUN TAWAN SEMULA" ST MICHAEL (THE "JAPANESE TROOPS RAID SMI" AGAIN)

Ipoh: Selasa, 26 Januari 2010 / 10 Safar 1431

SMK St Michael, Ipoh (SMI) tiba-tiba digemparkan dengan kemunculan segerombolan askar Jepun. Selain itu terdapat rakyat tempatan yang sanggup menjadi tali barut negara Nippon hait itu. Mereka sanggup mendera seorang jururawat yang dikenali sebagai Syabil Kartigesu.

Namun, "askar upahan" Jepun berkenaan tidak keberatan untuk bergambar. Tidak pula dia mengacukan senapang patahnya kepada sesiapa. Pendek kata, mesra lensa!

Berlainan pula dengan pemerintah askar Jepun, Jeneral Yushimura. Raut wajahnya serius dan kelihatan garang. Cara sang jeneral mengatur langkah juga tampak berbeza.

Namun jeneral juga manusia biasa yang perlukan istirahat. "Topeng" ketegasan diganti dengan seraut wajah lesu. Sang jeneral hanya mampu duduk di sebuah kerusi plastik murah.

Kelibat Syabil yang didera akhirnya muncul juga. Namun, dia memohon agar tidak dipotret dalam keadaan wajah yang lebam-lebam akibat penyeksaan konco Jepun. Sekumpulan jurugambar lain bagaimanapun tetap berdegil untuk menangkap gambar jururawat berkenaan.

Mereka berani berdegil kerana arahan Bernard Chauly, sutradara filem "Syabil Kartigesu" tidak boleh dibantah. Bernard, bekas Michaelian, pengarah muda prolifik pernah mengarah naskhah "Gol dan Gincu", "Goodye Boy", dan "Pisau Cukur". Kebanyakan filem Bernard sebelum ini berkisar tentang golongan remaja dan belia.

Imej sutradara dahulu ialah bertopi, duduk di atas sebuah kerusi khas, dan akan memberi arahan dengan nyaring kepada pelakon dan kru. Namun, teknologi telah mengubah keadaan. Bab-bab arahan diturunkan kepada penolong sutradara, dengan sokongan teknikal belakang tabir yang lain.

Lalu, ke mana pula sang sutradara? Teraju filem itu sebenarnya masuk satu ruangan khas yang bertutup kanvas gelap sepenuhnya. Dengan teknologi komputer khas, sutradara dapat membuat kawalan dan arahan serta-merta. Kekerapan sutradara keluar masuk ruang berkenaan menunjukkan tiap-tiap babak tidak dapat memuaskan hatinya dengan sekali lakonan sahaja.

Kaedah rakam terus digunakan justeru proses "dubbing" memanjangkan proses pascaproduksi. Kelemahan rakam terus ialah gangguan persekitaran set penggambaran. Misalnya, tiba-tiba loceng rehat berbunyi nyaring, dan siren ambulans kedengaran.

Tiga orang personaliti di atas bukanlah pelakon tambahan "Syabil Kartigesu". Mereka sekadar bergaya di hadapan kereta antik yang digunakan di set. Pemilik sebenar kereta berkata bahawa cukai jalan yang dikenakan ialah untuk untuk kadar pemanduan hujung minggu sahaja.

Jurukamera utama filem memberitahu bahawa 65% babak telah disiapkan. Penggambaran dijangka selesai 10 Februari nanti. Pelakon dan kru berkampung di SMI selama 4 hari.

2 comments:

William Yaw said...

ayah saya nampak bangga je...

Anonymous said...

dia memang begitu...

suka menceriakan orang...