SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, January 20, 2010

ZIARAH KELAB STAF SMI KE RUMAH USTAZ SYAKIR (USTAZ SYAKIR MISSED THE SCHOOL, BADMINTON COURT)

Ipoh, Khamis: 21 Januari 2010 / 5 Safar 1431

Minggu ketiga persekolahan 2010 sudah di penghujung, namun warga SMK St Michael, Ipoh  (SMI) terasa kehilangan seseorang. Kelibat Ustaz Syakir, guru Pendidikan Islam, merangkap pengurus pasukan bola sepak sekolah dan jagoan badminton Kelab Kilas Tangkis belum juga kelihatan. Kunjungan empat orang wakil Kelab Staf dan Kelab Kilas Tangkis ke rumah beliau di Bandar Baru Klebang, kira-kira 20 minit perjananan berkereta dari SMI telah menjawab teka-teki 'kehilangan' Ustaz Syakir.

Dari segi luaran, Ustaz kelihatan sudah sihat. Walaupun demikian, atas nasihat doktor, Ustaz masih perlu beristirahat sambil menjalani beberapa prosedur prognosis (pemeriksaan dan rawatan susulan). Buat seketika Ustaz dikecualikan daripada hadir bertugas di sekolah.

Berikutan itu, pasukan Kilas Tangkis tidak dapat menggunakan tenaga Ustaz dalam perlawanan badminton persahabatan menentang SMI Old Boys yang dijadualkan pada 31 Januari ini. Ustaz merupakan "ayam tambatan" buat Kilas Tangkis. Dalam pertemuan singkat itu, Ustaz sempat juga memberi beberapa nasihat taktikal dan kata-kata semangat agar Kilas Tangkis mampu mempersembahkan permainan yang sehabis baik.

Ziarah diketuai oleh Tuan Haji Sidik, Guru Kanan Bahasa, merangkap Penasihat Kelab Kilas Tangkis. Tiga orang lagi ialah Cikgu Ibrahim (mantan Presiden Kelab Staf SMI, kini Bendahari Kilas Tangkis), Ustaz Marhalim (Ketua Panitia Pendidikan Islam) dan penulis blog (PB) sendiri selaku Naib Presiden Kelab Staf 2009/10. Kami berempat menaiki Toyota Unser milik Ustaz Marhalim.


Ustaz Syakir yang kelihatan gembira menerima kunjungan sahabat turut mempelawa kami melihat-lihat landskap di sekeliling rumah banglo beliau. Antara yang menarik perhatian ialah pohon kedondong yang lebat berbuah. Kehijauan laman mendamaikan perasaan.

Kebetulan dalam perjalanan pulang dari SMI, PB berkesempatan mendengar ceramah Ustaz Kadzim Alias yang bersiaran di Perak.fm bercakap tentang ziarah orang sakit. Menurut beliau, amalan ziarah berkenaan sangat digalakkan. Sejumlah 70 ribu malaikat akan memohon keampunan Ilahi untuk si penziarah, asalkan niat mereka tulus ikhlas, selain menjaga segala adab ziarah.

Antara adab ziarah orang sakit ialah tidak berlama-lama di situ, tidak mengharapkan jamuan, tidak cuba mengintip-ngintip keadaan rumah, melafazkan kata-kata semangat dan harapan sahaja (bukan sebaliknya) dan adab-adab umum yang lain. Maka, alangkah beruntungnya petugas hospital yang saban waktu berdamping dengan pesakit. Mereka senantiasa didoakan oleh para malaikat andainya pekerjaan yang dilakukan menepati kriteria ibadah...

Kepada Ustaz Syakir, warga SMI mendoakan Ustaz segera pulih sepenuhnya. SMI menunggu detik Ustaz menjejakkan kaki semula di kampus SMI. Kelab Kilas Tangkis juga memanjatkan doa kesejahteraan buat Ustaz sekeluarga. Amin...

5 comments:

Anonymous said...

i tak tahu pun..penyakit apa yang uztaz hidapi?

Anonymous said...

hanya prosedur klinikal, tiada yang serius...

William Yaw said...

Hope Uztaz will get well soon. please send my regard to Uztaz, please..

Anonymous said...

o k

hujung januari Kilas Tangkis ada perlawanan persahabatan dengan OMA

William Yaw said...

i read it through your blog therefore i wish you guys all the best... Good luck.. is my godfather playing too?