SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 23, 2010

OTAI MICHAELIAN TURUN PAGI SABTU INI ("OLD" MICHAELIAN BACK TO SCHOOL)

Satu keistimewaan SMK St Michael, Ipoh (SMI) ialah hubungan erat antara bekas anak murid dan pelajarnya dengan pihak sekolah menerusi persatuan bekas pelajar, Old Michaelian Association, OMA. Memandangkan SMI telah menghampiri perayaan 100 tahun menjelang 2012, bekas pelajarnya terdiri daripada pelbagai peringkat umur. Selain itu, atas daya usaha kumpulan bekas pelajar yang masih mahu terus berhubung rapat dengan warga SMI semasa, persatuan bekas pelajar berasaskan lokasi, dan peringkat umur turut ditubuhkan.
Pada 26 Jun ini (Sabtu) bermula pukul 8 pagi sekumpulan bekas pelajar berusia antara 20 hingga 35 tahun bakal kembali ke SMI bagi mengembalikan nostalgia lama, di samping mengeratkan hubungan setelah lama tidak bersua. Walaupun masing-masing mungkin terus berhubung secara maya menerusi blog, facebook, twitter dan sebagainya, pertemuan secara bersemuka sebenarnya lebih bermakna, serta lebih tulen.

Disebabkan SMI ialah sekolah dominasi pelajar lelaki, OMA dikuasai sepenuhnya oleh tenaga maskulin. Pelajar perempuan yang hanya membentuk kira-kira 5 peratus enrolmen saban tahun hanya terdiri daripada kemasukan tingkatan enam. Walaupun begitu, kejayaan dan nama baik yang dibawa oleh bekas pelajar wanita SMI juga hebat-hebat belaka.

Contohnya, Dato' Dr Robaayah, Pengrah Institut Jantung Negara, IJN. Penulis blog (PB) juga dimaklumkan banyak lagi bekas Michaelian wanita yang menyandang kedudukan penting dalam pelbagai organisasi hingga ke peringkat antarabangsa. Bilakah agaknya OMA versi feminin akan muncul dan kembali bertandang secara beramai-ramai di laman SMI?

3 comments:

mohd dzran said...

terima kasih cikgu azhar...

dijemput cikgu dan cikgu2 yang lain hadir pada hari tersebut...

cikgu smi said...

Insya-Allah...

Anonymous said...

insya-Allah