SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 11, 2011

CEUPACS MUNGKIN TERLUPA (FOREGONE EARNINGS FOR GRADUATES)

Isu-isu berkaitan emolumen dan faedah-faedah sampingan dalam sistem saraan perkhidmatan awam sangat besar kesannya terhadap daya pengeluaran, penyampaian dan rantaian kegiatan ekonomi yang lain. Di Malaysia, kesatuan sekerja dikuasai oleh kumpulan pertengahan, iaitu perwakilan pekerja yang berkelayakan pendidikan sekolah menengah. Maka, segala desakan dan tuntutan yang ditujukan kepada pihak kerajaan sebagai majikan kebiasaannya lebih menjurus kepada kepentingan kumpulan mereka sahaja.

Harus diakui bahawa kumpulan pengurusan dan profesional juga turut menumpang tuah hasil tuntutan Ceupacs, misalnya umur pencen yang dinaikkan kepada 58 tahun. Begitu juga pelarasan gaji antara 15 - 35 peratus era Pak Lah sebagai perdana menteri. Malah, kerajaan juga akur dengan tuntuan bantuan khas sara hidup (cost of living allowance, Cola).

Tabik kepada Datuk Omar Osman, presiden Ceupacs yang prihatin kepada nasib kumpulan sokongan, iaitu gred 1 hingga 40. Hubungan Ceupacs dengan pegawai tertinggi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan juga kepimpinan tertinggi kerajaan terjalin dengan baik sekali. Ceupacs ialah wadah yang boleh diharapkan.

Perjuangan Ceupacs mengingatkan penulis blog (PB) terhadap satu perbualan antara seorang pemandu dengan seorang guru. Pemandu mengatakan bahawa cikgu mengajar di bawah kipas dan redup mendapat gaji yang lumayan, sedangkan banyak pekerja sepertinya bekerja di tengah panas terik hanya mendapat gaji yang kecil. Si guru spontan mencadangkan supaya mereka bertukar kerja selama seminggu!

Apabila Ceupacs hanya mencadangkan elaun perumahan kumpulan sokongan dinaikkan daripada RM180 ke RM350, sementara kumpulan pengurusan dan profesional dicadangkan kekal seadanya, tentu ada sesuatu yang boleh ditanyakan. Adakah kriteria kelayakan semasa pengisian jawatan sudah tidak penting lagi? Adakah sudah tiba masanya bahawa prinsip pembezaan ganjaran dihapuskan?

Perjalanan kerjaya seorang pegawai kumpulan pengurusan dan profesional

Usia 18-24 tahun masih belajar: perbelanjaan RM500 X 12 bulan X 7 tahun =  RM42,000
Gaji yang dikorbankan kerana memilih untuk belajar =  RM1,000 X 12 bulan  X 7 tahun =  RM84,000
Jumlah pendapatan kasar yang telah dikorbankan sepanjang tempoh pengajian = RM42,000 + RM84,000 = RM126,000

Jika perakaunan inflasi diambil kira dengan kadar rata 5% setahun = RM126,000 + (5% X 7 tahun) = RM170,100.

Begitulah kiraan konservatif dari segi kewangan per se. Bagaimana dengan peluang-peluang lain yang terlepas sama seperti pemilikan harta yang meningkat nilainya, usia perkahwinan yang lebih lewat dan sesenarai panjang lagi? Jika semuanya diambil kira, mungkin nilai RM170k di atas meningkat berkali-kali ganda.

Kehilangan sejumlah pendapatan kewangan dan peluang-peluang lain harus ditebus dengan ganjaran lain kerana tingkat pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperoleh sepanjang tempoh pengajian bagi menyandang tanggungjawab organisasi.

Kepada Datuk presiden, sesekali buatlah analisis tentang perkara yang dipaparkan. Selamat maju jaya Ceupacs. Selamat untuk semua pekerja tanpa mengira kedudukan...

No comments: