SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 23, 2011

PENGAMBILAN ARAK DI MALAYSIA PARAH (HEAVY ALCOHOL DRUNKEN INCREASE CRIME RATE)

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyenaraikan Malaysia dalam 10 negara teratas pengambilan arak dengan anggaran perbelanjaan RM1.5 bilion setahun. Perangkaan itu sangat menakutkah, apatah lagi kerana arak yang merupakan ibu segala kejahatan dijual secara secara berleluasa di negara yang memaktubkan Islam sebagai agama persekutuan. Kini, pengeluar arak mengeksploitasi kandungan nutrisi arak kononnya mengandungi vitamin yang tidak memudaratkan peminum.

Pengharaman arak telah jelas dalam ajaran Islam. Tidak kira arak itu ada faedah atau tidak, arak tetap haram justeru mudaratnya menutup segala faedah yang cuba dicanangkan itu. Setitik arak pun ditegah, apatah lagi jika ditunggang berbotol-botol.

Apabila minda telah dikuasai arak, pemikiran peminum sudah tidak normal. Mereka boleh melakukan perkara-perkara di luar jangkaan seperti jenayah dan pemanduan yang berbahaya. Sejumlah 30 peratus  kemalangan jalan raya juga dikatakan berpunca daripada pemandu yang mabuk alkohol.

Kawasan penjualan arak secara terbuka di Sri Hartamas dan Bangsar di Kuala Lumpur, serta Greentown Business Centre di Ipoh sangat membimbangkan. Kalau dilakukan operasi tangkapan, barangkali bilangan peminum dalam kalangan segelintir orang Islam dapat diketahui. Kelab eksklusif persendirian yang dianggotai orang-orang kenamaan mungkin sukar untuk diserbu sebagaimana aktiviti perfileman yang seolah-olah diberi lesen pergaulan bebas bukan mahram.

Jika Amerika Syarikat menguatkuasakan undang-undang melarang remaja di bawah umur 21 tahun daripada meneguk arak di tempat terbuka, maka lebih-lebih lagi di negara kita. Remaja yang terbabit dengan arak hendaklah ditangkap, dibicarakan dan seterusnya dihantar menjalani proses pemulihan. Ibu bapa remaja yang terbabit pula perlu membayar bon jaminan supaya kesalahan anak mereka tidak berulang.

Tindakan tegas terhadap orang Islam yang minum arak secara terbuka hendaklah dilaksanakan tanpa memilih bulu, termasuk majlis orang kenamaan dan selebriti. Mereka dihadapkan ke mahkamah syariah untuk proses pendakwaan dan sabitan hukuman. Pengusaha premis hiburan dan kedai-kedai yang menjual arak kepada orang Islam hendaklah dianggap bersubahat, serta disiasat untuk tindakan lanjut seperti penggantungan lesen perniagaan dan pendakwaan.

Tokoh-tokoh korporat Islam yang memiliki saham dalam syarikat berkaitan dengan pengeluaran arak juga diberi masa untuk menarik keluar wang mereka serta-merta, atau berhadapan dengan tindakan pendakwaan. Organisasi amanah awam seperti K*** dan L*** mesti membersihkan sekecil manapun pembabitan dalam kepentingan syarikat pengeluaran arak. Usahawan Islam yang terbabit dengan syarikat arak di luar negara juga mesti diberi amaran keras, tidak kira status yang mereka miliki.

Penagih arak bukanlah golongan sengkek yang tidak tahu tentang larangan dan mudarat pengambilan arak. Mereka mempunyai kedudukan dan wang ringgit sehingga mampu membeli arak berjenama luar negara. Mereka juga memiliki kelayakan akademik dan profesional yang tinggi.

Sebagai penagih arak tegar tetapi berkedudukan tinggi, pendekatan pujukan mungkin sekali dipandang sebelah mata oleh golongan tidak tahu malu itu. Maka, langkah paling tepat ialah memberi tempoh masa yang tertentu supaya mereka menghentikan tabiat buruk minum arak sebelum berhadapan dengan pendakwaan di mahkamah syariah. Sebagaimana najis dadah, usaha memerangi ketagihan arak juga hendaklah dilancarkan dengan kadar yang paling segera...

No comments: