SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, May 20, 2011

JAHILIYYAH MODEN (SENSATE CULTURE)

Dari segi bahasa, jahil bererti bodoh, tidak mengetahui, atau cetek pengetahuan dalam sesuatu perkara, khususnya tentang Islam (Kamus Dewan edisi IV: 598). Jahiliah sebagai kata terbitan jahil pula dinisbahkan kepada gelaran atas umat Arab (sebelum lahirnya Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wasallam) yang tidak menerima kebenaran Islam. Terdapat empat jenis kejahilan, iaitu:

1   jahil basit: orang yang jahil tetapi sedar akan kejahilannnya

2   jahil murakab:  orang yang jahil tetapi tidak pula menyedari kejahilan dirinya

3   jahil teropong:  bodoh dan tidak mahu menerima ajaran-ajaran orang

4   jahil tukil:  terlalu jahil

Masyarakat Arab jahiliah didominasi oleh pemuka-pemuka Quraisy yang berkepentingan. Terdapat sekumpulan pemimpin dan penyair yang hebat. Syair-syair terpilih digantung di sekitar Kaabah ketika itu.

Penyair jahiliah berjaya mencipta bait-bait puisi yang menyihir kalbu peminat-peminat bahasa, tetapi kontang dari sudut tauhid dan keimanan. Mereka mengembara di lembah-lembah buat mencari ilham, tetapi ditempelak oleh al-Quran. Pemujaan terhadap patung-patung berhala dan kebendaan ialah perbuatan yang zalim lagi jahil.

Moden pula bererti masa sekarang, berkaitan dengan masa kini, mutakhir, cara atau kaedah baru, atau yang terbaru (Ibid: 1039). Moden dianggap terpisah dengan masa silam, terpencil atau apa-apa yang bersifat purba. Moden juga menjadi inti pati fahaman sekular yang mementingkan duniawi semata-mata tanpa kaitan dengan nilai-nilai agama.

Permulaan era moden sering dikaitkan dengan revolusi industri di Eropah pada kurun ke-17 Masihi. Kemudian, muncul istilah seperti pascamoden (post-modern) yang merujuk zaman selepas kurun berkenaan. Proses pemodenan atau modenisasi anjuran Barat telah menjebak masyarakat dunia ketiga di bawah pengaruh kebendaan dan sekularisme, serta terpisah daripada jati diri dan tradisi yang diwarisi generasi demi generasi.

No comments: