SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 22, 2011

KARANGAN RESPONS TERTUTUP PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN 5 (WRITING SKILLS IN EXAM SETTING)

Pengenalan

Pada keseluruhannya didapati kebanyakan murid terlalu menjaga lenggok bahasa seperti unsur kecindan dan bunga bahasa sehinggakan bahagian isi dan huraian yang sepatutnya merujuk bahan rangsangan agak sipi dan tersasar. Memanglah aspek kebahasaan sangat penting, tetapi harus diingat bahawa penguasaan bahasa dalam penulisan bergantung sepenuhnya terhadap ketepatan menjawab tugasan. Dalam konteks karangan respons tertutup, atau karangan Bahagian A untuk pelajar tingkatan empat dan lima, pemarkahan ditentukan oleh keakuran terhadap tugasan yang ditetapkan isi dan huraiannya menerusi bahan rangsangan yang diuji.

Sepintas Lalu Tentang Tugasan

Penulisan karangan Bahagian A memperuntukkan jumlah markah sebanyak 30. Tempoh masa yang dicadangkan ialah 45 minit sahaja. Panjang huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Bahan rangsangan yang disediakan boleh jadi berbentuk gambar, carta, dialog, cogan kata dan sebarang bentuk komunikasi yang lain. Kebiasaanya hanya tiga atau empat isi yang terkandung dalam bahan rangsangan. Sejajar dengan sifatnya yang tertutup, hanya isi yang dipaparkan dalam bahan rangsangan sahaja yang perlu diberikan huraiannya.

Murid hendaklah menjaga diri supaya tidak terlalu beremosi hingga menulis tentang perkara-perkara yang tidak terkandung dalam bahan rangsangan. Penyampaian isi dan huraian hendaklah jelas seumpama perbezaan benang hitam dengan benang putih. Kalaupun hendak menyelitkan bunga bahasa, jargon, klise dan kecindan biarlah berpada-pada supaya tidak menenggelamkan maksud penyampaian isi dan huraian yang menepati tumpuan tugasan.

Bahagian Pendahuluan

Perenggan pendahuluan seharusnya merangkumi komponen-komponen berikut:

1   menyebut semula tugasan

2   menggambarkan isi yang bakal ditulis

3   menyentuh kepentingan tajuk tugasan

4  unsur kecindan seperti peribahasa, kata hikmat, petikan ucapan, atau sebarang sumber penulisan tokoh

Cara menulis pendahuluan bergantung kepada kreativiti murid. Tiada satu peraturan muktamad yang mengongkong sesiapa. Murid tidak perlu berlama-lama dalam menulis pendahuluan justeru bahagian isi dan huraian sebenarnya lebih mustahak untuk diberikan penekanan.

Bahagian Isi

bersambung...

No comments: