Persediaan pengajian tinggi memerlukan setiap pernyataan isi disokong oleh pembuktian data dan hujah yang sah, dipercayai dan jitu. Data pula boleh bersifat kuantitatif mahupun kualitatif. Dalam mata pelajaran Pengajian Am misalnya terdapat komponen alih komunikasi daripada prosa ke carta, dan sebaliknya.
Pelajar prauniversiti juga hendaklah berkebolehan menulis ayat inferens berdasarkan tugasan. Tidak cukup sekadar berjaya melengkapkan jalan kiraan tanpa memberi tafsiran terhadap dapatan berkenaan. Maka, segala data, gambar rajah, rumus dan seumpamanya hanya bersifat alat untuk sampai kepada satu kesimpulan atau teori yang sebenarnya dikehendaki.
Mata pelajaran Ekonomi sebagai contoh memang banyak menggunakan keluk, model dan persamaan matematik sebagai alat untuk menyampaikan konsep dan teori. Sehebat mana pun seseorang pelajar menguasai alat-alat analisis yang disebutkan tadi, alat-alat itu tidak seyogia menggantikan penjelasan konsep, atau teori yang hendak dijelaskan. Dalam kata lain, peranan alat analisis lebih menjurus kepada pembelajaran induktif (daripada tidak tahu kepada tahu, daripada konkrit kepada abstrak), tetapi setelah sesuatu konsep atau teori dapat dijelaskan, peranan alat analisis akan menjadi sekunder, atau berbentuk penjelasan deduktif.
Sesungguhnya kecemerlangan tercapai menerusi disiplin dan tumpuan. Pelajar prauniversiti mesti akur dengan saranan pembelajaran tahap tinggi yang disebut oleh pensyarah yang merupakan pakar isi pelajaran dan pakar kaedah yang berpengalaman luas. Jalan pintas untuk menempa kejayaan mungkin sahaja masih ada, tetapi risikonya cukup tinggi...
No comments:
Post a Comment