SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, May 19, 2011

MENGEKALKAN SEMANGAT BELAJAR DI TINGKATAN 6 (THE OTHER SIDE OF THE QUITTERS)

Tahap motivasi seseorang pelajar ada pasang surut atau turun naik. Motivasi dalaman kendiri yang berkobar-kobar mungkin diancam oleh unsur persekitaran seperti rakan sebaya dan cakap-cakap yang menggoncang pendirian. Pelajar tingkatan 6 mesti ada perisai minda bagi menidakkan panah-panah beracun yang dilancarkan ke arah mereka.

Walaupun hati boleh dipujuk supaya melupai segala kesilapan pembelajaran masa lalu, sebaliknya sentiasa mahu memberi kesempatan kepada diri untuk menggunakan laluan pengajian tingkatan 6 untuk mendaki mercu kejayaan, asakan hebat persekitaran tidak pernah berhenti. Keluhan spontan yang berciri negatif seperti "susahnya", "bosannya", "blurr", "langsung tidak menarik" dan seumpamanya berpotensi menjerumuskan pelajar ke kancah hilang tumpuan dan terpedaya. Janji dan komitmen semasa mula-mula mendaftar sebagai pelajar tingkatan 6 beransur pudar.

Anggapan bahawa proses pembelajaran perlu sentiasa disulami gelak ketawa dan kelucuan melemahkan keinginan untuk menekuni garapan ilmu yang bersandarkan hukum, teori, hipotesis, rumus, penyelidikan dan inovasi yang lebih abstrak sifatnya. Uji kaji di makmal dan perbincangan konsep akademik bukanlah seperti sebuah majlis hiburan yang bersifat santai dan bersahaja. Unsur kecindan seperti jenaka yang sopan dan berciri ilmu memang sangat digalakkan supaya proses pembelajaran akan lebih berkesan, tetapi tidak seharusnya mengambil alih aktiviti bilik darjah sehingga bersifat dominan.

Persediaan pengajian tinggi memerlukan setiap pernyataan isi disokong oleh pembuktian data dan hujah yang sah, dipercayai dan jitu. Data pula boleh bersifat kuantitatif mahupun kualitatif. Dalam mata pelajaran Pengajian Am misalnya terdapat komponen alih komunikasi daripada prosa ke carta, dan sebaliknya.

Pelajar prauniversiti juga hendaklah berkebolehan menulis ayat inferens berdasarkan tugasan. Tidak cukup sekadar berjaya melengkapkan jalan kiraan tanpa memberi tafsiran terhadap dapatan berkenaan. Maka, segala data, gambar rajah, rumus dan seumpamanya hanya bersifat alat untuk sampai kepada satu kesimpulan atau teori yang sebenarnya dikehendaki.

Mata pelajaran Ekonomi sebagai contoh memang banyak menggunakan keluk, model dan persamaan matematik sebagai alat untuk menyampaikan konsep dan teori. Sehebat mana pun seseorang pelajar menguasai alat-alat analisis yang disebutkan tadi, alat-alat itu tidak seyogia menggantikan penjelasan konsep, atau teori yang hendak dijelaskan. Dalam kata lain, peranan alat analisis lebih menjurus kepada pembelajaran induktif (daripada tidak tahu kepada tahu, daripada konkrit kepada abstrak), tetapi setelah sesuatu konsep atau teori dapat dijelaskan, peranan alat analisis akan menjadi sekunder, atau berbentuk penjelasan deduktif.

Sesungguhnya kecemerlangan tercapai menerusi disiplin dan tumpuan. Pelajar prauniversiti mesti akur dengan saranan pembelajaran tahap tinggi yang disebut oleh pensyarah yang merupakan pakar isi pelajaran dan pakar kaedah yang berpengalaman luas. Jalan pintas untuk menempa kejayaan mungkin sahaja masih ada, tetapi risikonya cukup tinggi...

No comments: