SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, May 14, 2011

PERANAN KETUA KELAS (CLASSROOM LEADERSHIP)

Sesebuah bilik darjah ialah ibarat sebuah dunia kecil, atau bayangan masyarakat sebenar. Ruang bilik darjah tradisional biasanya berbentuk segi empat, memiliki bilangan tingkap dan pintu yang mencukupi bagi fungsi pencahayaan dan pengudaraan. Selain itu, kerusi meja dan papan tulis merupakan kelengkapan wajib untuk membantu berlangsungnya proses pembelajaran.

Bilik darjah yang selesa sudah tentu perlu diuruskan oleh sekumpulan murid yang menjadi "tuan punya" bilik darjah. Murid sesebuah bilik darjah dipilih menerusi proses saringan tertentu oleh pihak sekolah. Di samping pelantikan guru kelas bagi urusan pentadbiran hal ehwal murid, setiap kelas akan memiliki susun lapis kepimpinan dan kepengikutan yang tersendiri.

Pemilihan ketua kelas boleh jadi dilakukan secara undian popular, atau ditunjuk terus oleh guru kelas. Pihak sekolah kemudiannya akan menganugerahkan watikah pelantikan secara rasmi bersekali dengan pelantikan pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan pembimbing rakan sebaya. Ketua kelas dan penolongnya juga secara automatik akan menganggotai majlis ketua kelas yang dikawal selia oleh panel guru penasihat tertentu.

Bagi memantapkan ilmu kepimpinan dan pengetahuan tentang strategi utama sekolah, ketua-ketua kelas harus melalui kursus khas. Dengan itu, ketua-ketua kelas dan penolong masing-masing akan berada pada kedudukan lebih ke hadapan daripada murid lain. Mereka telah ditauliahkan secara rasmi.

Sebagai pemimpin organisasi, ketua kelas mestilah menonjolkan keutuhan (integrity) supaya peranan mereka sentiasa dihormati dan boleh diharapkan. 

bersambung...

No comments: