SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, July 19, 2012

PNGK 2.8 KE ATAS DIJAMIN TEMPAT DI IPTA (CHASING THE HIGHER ACHIEVEMENT)

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KTPM) mengumumkan bahawa pemohon lepasan Sijil Tinggi persekolahan Malaysia (STPM) dan matrikulasi yang mencatat purata nilai gred kumulatif (PNGK, CGPA) 2.8 ke atas bakal ditawarkan tempat di universiti awam tempatan dengan syarat tidak menolak bidang pengajian yang ditawarkan kepada mereka. Terdapat sejumlah 1,894 pemohon termasuk dalam kategori berkenaan justeru kursus pilihan pertama mereka mungkin menjadi rebutan banyak pemohon. Bidang pengajian kritikal (perubatan, pergigian, farmasi, undang-undang, perakaunan dan kejuruteraan) menawarkan tempat yang terhad, tetapi bilangan pemohon yang berminat yang layak begitu banyak.

Selain itu, bidang pengajian yang turut mendapat perhatian ialah pendidikan, sastera ikhtisas (ekonomi,  komunikasi, pengurusan perniagaan) dan beberapa kursus teknikal (ukur bahan, seni bina). Sesetengah kursus pula menyediakan tempat yang sangat terhad seperti bidang pengajian sastera tulen (geografi, sejarah dang pengajian bahasa). Maka, peratusan pemohon yang tidak ditawarkan tempat menjadi lebih tinggi.

Rayuan tempat ke IPTA secara atas talian (e-rayuan di alamat URL upu.mohe.gov.my) yang berakhir 22 Julai ini adalah berdasarkan kursus yang dipilih, bukan untuk memohon kursus baharu atau berlainan daripada senarai permohonan asal. Kekosongan tempat memang akan berlaku kerana terdapat sebilangan pemohon yang menolak tawaran kursus yang tidak menjadi pilihan mereka. Dalam sebahagian kes yang lain, kursus baharu di universiti yang masih pula baharu seperti pengajian undang-undang di Universiti Sultan Zainal Abdin (UniSza), Kuala Terengganu yang masih belum masuk dalam senarai pengiktirafan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menyebabkan terdapat pemohon yang tidak menerima tawaran kursus yang bersifat kritikal itu.

Lulusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) tidak semestinya akan mendaftar dalam bidang pengajian Islam di UKM, UM, UIAM dan USIM. Sebahagian mereka berharap untuk menyambung pengajian di timur tengah seperti Arab Saudi (Madinah), Jordan (al-Bayt, Yarmouk) , Maghribi (Rabat), Mesir (al-Azhar) dan Yaman. Mereka bukan tidak yakin akan kesarjanaan profesor pengajian Islam di universiti tempatan, tetapi ingin merasai pengalaman persekitaran masyarakat penutur jati bahasa Arab sebagai teras pengajian Islam. Bahasa baku, bahasa buku dan bahasa persuratan tidak mungkin dengan loghat pertuturan daerah dan kawasan pedalaman masyarakat Arab Badwi.

Pemohon dalam kalangan keluarga berada pula mungkin hanya sekadar 'menguji pasaran' tentang pencapaian akademik masing-masing, walhal sudah pun ditawarkan tempat di universiti luar negara seperti Singapura, Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Selain permohonan atas talian, di sana sini terdapat ejen dan konsortium yang menguruskan permohonan pelajar asing mengikuti pengajian perubatan di India, Indonesia, Republik Czeck, Rusia, Ukraine dan Australia. Golongan pemohon berkenaan juga tidak akan berdaftar sebagai pelajar IPTA tempatan pada 1 September ini. 

Program berkembar IPTS dengan universiti ternama luar negara juga menarik perhatian segelintir pemohon IPTA dengan PNGK terbaik. Universiti Helps dan Universiti Taylor misalnya menawarkan program ijazah 3 + 1 bagi pengajian undang-undang United Kingdom. Perbelanjaan pengajian yang bakal ditanggung walaupun masih tinggi, tetapi masih boleh diikhtiarkan oleh golongan ibu bapa berpendapatan sederhana yang menabung dalam skim dana insurans atau takaful pendidikan, serta pinjaman mudah pihak bank.

Justeru selain 1,894 orang pemohon yang dijamin tempat ke IPTA awal September nanti, kekosongan tempat akan masih wujud dalam anggaran 10 peratus (lebih kurang 4,000 tempat) jika hitungan konservatif seperti yang disebut adalah tepat. Maka, pemohon dengan PNGK 2.5 hingga 2.79 yang tidak berjaya tempoh hari masih boleh berharap. Sebelum memuktamadkan rayuan, mereka boleh menghubungi pihak universiti yang dipohon bagi mendapat gambaran umum tentang peluang yang dimiliki. 

Bukan mudah untuk mencatat PNGK 2.8 ke atas atau bersamaan gred B dalam semua mata pelajaran yang diambil sama ada semasa STPM atau matrikulasi. Calon-calon STPM dan matrikulasi terpaksa bertungkus-lum dan bersengkang mata untuk menyiapkan segala keperluan kerja kursus, tugasan dan peperiksaan. Dalam keadaan persaingan yang sengit mutakhir ini, pemohon yang mencatat pencapaian PNGK 3.0 ke atas sahaja yang boleh berasa selesa tanpa hanya berharap... Wallahu a'lam.

533 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 533   Newer›   Newest»
Muniratul Kautsar said...

Assalam cikgu.baru baru ni sy ada buat prmohonan pertkrn dari ipta A ke ipta b.jadi sy tlh membuat pnangguhan pngjian di ipta A smntara mnnti tawaran ke ipta B.bolehkah spnjg tmpoh pnangguhn sem tu saya masuk ipts trlbh dhulu?

Muniratul Kautsar said...

Assalam cikgu.baru baru ni sy ada buat prmohonan pertkrn dari ipta A ke ipta b.jadi sy tlh membuat pnangguhan pngjian di ipta A smntara mnnti tawaran ke ipta B.bolehkah spnjg tmpoh pnangguhn sem tu saya masuk ipts trlbh dhulu?

saidatul shafini said...

mcm mna dgn kos ukur bangunan ckgu ???adakah mndapat smbutan ramai tahun ni?? Harap2 ada kosong utk saya..nak sngt smbung belajar ��

Anonymous said...

Assalam ckgu , saya lepasan stam 2014 dan mndpt pgkt jayyid. Saya dh buat ryuan upu dua2 option usim. UM pun saya buat rayuan. N saya ada buat rayuan direct ke u by surat. Ada harapan untuk saya dapat x upu or um? Or mne2 uni?

Unknown said...

Encik Saya sekarang belajar di ipts dalam bidang foundations in arts...adakah saya boleh memohon untuk melanjutkan pelajaran ke ipta?Saya mendengar khabar bahawa universiti sains malaysia menerima pelajar lepasan asasi dari ipts,adakah ia benar?

cikgu azhar said...

Kumares: mengapa mesti RU? ijazah asas buat di mana-mana pun boleh asal ada akreditasi MQA dan institut jurutera malaysia (boleh semak). cari laluan beroleh Ir. dan boleh sambung ijazah tinggi di RU

W.salam Muniratul Kautsar: tiada masalah, yang penting bayar yuran

saidatul shafini: kalau sudah rezeki 1 juta pemohon sekali pun , shafini akan diterima. berdoalah ...

anon aug 26: insya-Allah. usaha sehingga berjaya, jangan cepat mengalah. cuba segala cara yang sah selain bermunajat ke Hadrat-Nya

Aru Dnwangel: cuba sahajalah. A Level dan foundation yang ditadbir di peringkat antarabangsa memang setara dengan kelayakan pra-u tempatan yang lain ...

Anonymous said...

Assalamualaikum encik. sy nak tanya mcm mana nak menyemak kemasukan rayuan upu degree intake kedua? terima kasih

ridzuwan yuri said...

assalamualaikum. sye ni lepasan diploma ambil jurusan engineering dgn cgpa 2.38. kebutulan upm ade buat laluan khas csr. sebab sye pun bukan dr golongan org yg senang. jadi sye dh mohon borang laluan khas tersebut. utk langkah berjaga jaga sye pilih kos komunikasi dan pentadbiran pernigaan. rasa2 cikgu, layak ke sye menempatkn diri di upm?

Anonymous said...

assalamualaikum. sy nak tnya tentang result rayuan upu. mcm mana nak buat semakan rayuan upu ya? dlm web maklumkan bhw 6-12 sept result keluar. tp hingga skrg tk boleh buat semakan. manakala tarikh daftar pd 17sept. saya keliru dgn tarikh yg dimaklumkan di web. tolong kongsikan apa apa info skiranaya ada yg sy tk tahu. terima kasih

Unknown said...

slm ckg. sy nk tnye. sy lepasan dip perakaunan uitm tp sy brminat nk smbung dgree pendidikan bhs inggeris (tesl). blh ke yee? muet sy band 4 n mmg tahun pngjian xkkn dikurgkn ke sbb diploma sy kos lain n dgree sy nk apply kos len? mohon pnjelsn ckg

Unknown said...

Salam cikgu, saya sekarang berada dalam situasi kritikal, saya spm(4A) dapat kos sains pst di matrikulasi, setelah nak habis sem 1 di matrik, saya risau saya punya pointer, baru2 ni saya ada pikir nak tukar ke Pdt(program 2 tahun) selepas habis pspm, tapi rasa macam rugi pulak x masuk pdt awal2. Sekarang ni saya cuba memohon diploma sains di uitm, dan upsi.. moga2 dapat.. boleh cikgu habaq adakah jalan yang saya pilih ni adalah terbaik dari yang terbaik. TQ

cikgu azhar said...

Salam,

anon sep 7, sep 11: Dimaklumkan Semakan Keputusan Permohonan Kemasukan (E-rayuan) Ke IPTA Bagi Lepasan STPM/Setaraf Sesi Akademik 2015/2016 Bermula 15 September 2015 Jam 12.00 Tengah Hari Melalui Laman Sesawang www.upu.mohe.my.

ridzuwan yuri: kelayakan o k, berdoalah. keputusan muktamad oleh senat upm yang memperaku senarai akhir jawatankuasa pengambilan.

amalena atiqah: tiada masalah, band 4 sudah memadai. jika ada keperluan temu duga, buat persediaan rapi, termasuk bertanya pengalaman senior yang berjaya.

megat amirul: diploma sains 3 tahun, boleh sambung sarjana muda juga. mungkin ada pengecualian kredit (masuk terus tahun 2 jika di u yang sama). tiada masalah mencuba sebagai pelan luar jangka.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Assamualaikum cikgu,sy lepasan stpm 2014, pgnk sy 2.84 dan muet band3 je,sy x dpt panggiln upu dan jg rayuan,mcm mna sya nak trus mohon ke ua yg berkenaan, adakah sy kna buat surat rasmi utk kemukakan rayuan ke ua trsbt atau pgi trus ke ua trsbt utk brtemu dgn dekan?

Unknown said...

Msh smpat lg x cikgu..? Nma sy alwi bin asan...nma yg kluarr tu nma akak sya, sy pkai fon dia kjap..

cikgu azhar said...

W.salam alwi bin asan,

Insya-Allah masih sempat. buat dua2 sekali. surat rasmi pos, salinan bersama dokumen dan sijil bawa sendiri ke ua. hubungi ua berkenaan terlebih dahulu sebelum ke sana. dapatkan kepastian sama ada perlu ke fakluti (jumpa dekan @ penolong pendaftar) atau bahagian pengambilan.

usaha sehingga puas hati. semoga berhasil, amin

Unknown said...

assalamualaikum cikgu.. saya nak tanya bolehkah saya memohon melalui upu tahun hadapan ambilan 2016/2017 menggunakan result asasi 2014/2015 saya? saya merupakan lepasan asasi uitm 14/15.. saya telah mndpt twaran kos medik di upnm thun ini dn telah mndftar tapi telah menarik diri atas sebab peribadi, bolehkah saya memohon kos yang sama iaitu perubatan pada tahun hadapan tapi di universiti lain walaupun saya telah menarik diri tahun ini?

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam Nur Syamirah Aishah Othman,

Insya-Allah, boleh. Mohon sahaja dan berdoalah. Lebih baik jika dapat bersemuka dengan dekan fakulti perubatan uni. yang dipohon itu.

Anonymous said...

Selamat petang cikgu..

Saya pelajar stpm 2014/2015 dan saya berminat untuk mengambil kursus undang2.. adakah hanya pointer 3.67 keatas sahaja yang layak mengambil kursus undang2? Atau ada lagi universiti awam yang menawarkan kursus undang2 dengan kelayakan yang lebih rendah?

Anonymous said...

Assalamualaikum .. Cikgu, saya pelajar lepasan diploma sains upsi dan mendapat cgpa 2.79 dan muet band 3 .. Saya rancang utk memohon UiTM ambilan Mac, boleh x cikgu syorkan kpd saya kursus yg boleh saya mohon berdasarkan kelayakan saya ??

Anis said...

assalammualaikum. Saya bakal menduduki spm pada bulan 11 ni namun tidak tahu hendak mohon ke mana. Baru2 ni kawan saya ada syorkan adtec dan saya telah memohon di situ. Bolehkah cikgu listkan lagi pusat pengajian tinggi yang boleh saya mohon buat masa ni selain adtec? terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualikum cikgu Azhar.. Mcm mna nak tahu senarai course lelong di universiti uitm atau universiti lain??

Anonymous said...

Assalamualaikum Cikgu Azhar... Sy ni student Politeknik.. Sy dpt CGPA 3.00 sahaja dlm program Dip. Kej. Mekanikal (Pembuatan).. Layakkah sy sambung belajar di IPT? Dan IPT mana yg patut sy masuk utk sambung ijazah?? ... Ada tak IPT kt Malaysia ni boleh buat intern ke luar negara? Mcm belajar dkt Malaysia setahun, dan tahun selebihnya belajar di luar negara? Ada tak? Hihi.. TQ

Unknown said...

Salam cikgu, saya student matrik satu tahun,kos sains, saya telah give up pembelajaran dekat matrik ni,peraturannya..saya berpikiran takut mendapat kos lelong apabila tamat matrikulasi,memandangkan saya tahu risiko kalau terus kan ,semasa di matrikulasi study punya study x leh capai pointer memuaskan dan rasa diri ni terbeban untuk membaca buku dan buat tutoran bagai, 9 minggu sebelum PSPM bermula saya pergi jumpa HEP gitaw nak tukar ke PDT(program 2 tahun).. HEP kata teruskan PST(program 1 tahun) sebab sistem pertukaran ke PDT telah ditutup, saya balik ke bilik dengan kecewa /sebab kena beljar apa yang kita x mampu/ , terlintas dipikiran nak mohon ke diploma sesi ke 2= untuk UITM ,UPSI dan POLITEKNIK/esok result poli keluaq..hehhhh/,kalau ketiga tiga ni x dapat saya nak masuk pra diploma atau swasta, mintak pendapat cikgu tepat atau tidak langkah yang saya lakukan ini sebab nak tahu dari orang yang berpengalaman ...

Firdaus Ismail said...
This comment has been removed by the author.
Firdaus Ismail said...

Assalamualaikum cikgu.


Saya dari Politeknik. Diploma Kejuruteraan Awam. Saya skrg last sem dan tengah berperang dengan final exam 😂😂 . Saya cadang untuk sambung degree tahun depan. CGPA sy setakat ni 2.79. Boleh ke sy apply degree untuk civil engineering ? Ada tak kos lain yang under civil engineering department yg sesuai dgn sy dan U mana yg sesuai ? Kalau UiTM cikgu rasa sy lepas tak ? Terima kasih cikgu. Ohh lupa. Muet saya baru nak ambil.

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu. Sy lepasan diploma farmasi ipts dgn cgpa 3.8 dan mempunyai pengalaman kerja selama 5 tahun. Band 3 dalam muet. Sy bercadang utk menyambung pelajaran ke pringkat ijazah farmasi di IPTA (USM) Adakah sy layak utk mndapat tmpt di IPTA. Krn kwn2 sy beritahu yg student IPTS sperti sy, tidak layak mndapat tmpt di IPTA. Adakah ini benar??

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
cikgu azhar said...

Salam kemaafan semua,

Kesibukan hujung tahun membataskan masa untuk menjengah maklum balas sdra/i

Anony Okt 4: RU kena Muet Band 4, pngk 3.8 dan ke atas
boleh cuba u komprehemnsif macam UUM, Unisza, UiTM
uni. GLC: MMU

Anony Okt 5: jika berhampiran kampus UiTM lebih baik terus ke bahagian pengambilan untuk khidmat nasihat @ hubungi menerusi telefon. Memang layak untuk sebarang kursus ijazah, cuma kena tahu faktor perasingan dan jumlah tempat ditawarkan

Anis: selamat menduduki spm. nanti kita cerita lain sebab masa ini fokus dahulu terhadap spm.

Anony Okt 16: kena hubungi atau berkunjung terus ke bahagian pengambilan pelajar uni berkenaan

Anony Oct 19: Layak, misalnya ke UTHM, Unimap, UMP, Utem, dll. student exchange bergantung kepada pngk semasa di u. Kalaupun tidak ke luar negara semasa belajar, kerjaya jurutera memang kerap ke luar negara atas urusan mesin dan teknologi terkini

Megat Amirul: tiada salahnya mencuba. namun, tamatkan dahulu program matrik setahun tu. mungkin sijil kehadiran walaupun pngk tidak seperti disasarkan bakal membantu. berusaha bersungguh-sungguh barulah pasrah. satu pintu btertutup, masih banyak pintu terbuka. cabaran belajar memang banyak dan getir ... harga sebuah kejayaan itulah ...

Firdaus Ismail: kena sekurang-kurangnya menduduki Muet. Tanpa Muet rasanya sukar untuk lepas. Boleh cuba politeknik premier juga. Persaingan memang hebat, tetapi rezeki mana tahu ...

Siti Salwa Omar: tahniah 3.8 memang cemerlang. kenapa tidak layak? cuba sajalah, lagi pun pengalaman kerja sudah o k. jika ada kesempatan, terus berjumpa dekan pusat pengajian farmasi usm, atau dekan fakulti farmasi uitm. kursus farmasi juga ditawarkan oleh RPMC, UniKL bersebelahan Hospital Ipoh (pinjaman boleh ubah ke biasiswa Mara). hakikatnya tiada sekatan belajar, malah boleh sambung hingga Ph.D. selamat maju jaya, amin ...

Anonymous said...

salam cikgu,saya pelajar lepasan matrikulasi aliran akaun .cgpa saya 2.97 sahaja.sebelum ini saya ada memohon tetapi gagal.untuk permohonan ijazah sesi2 saya memohon untuk ijazah sains pentadbiran.adakah sesuai dengan keputusan saya?mohon jasa baik cikgu beri nasihat.

cikgu azhar said...

Salam,

Cubalah. syarat kelayakan cukup, tinggal lagi persaingan merebut tempat. Jika berdekatan dengan kampus UiTM Shah Alam boleh terus berjumpa dekan fakulti yang berkenaan. Buat janji temu dahulu.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu. Saya pelajar lepasan diploma kejuruteraan awam. Saya nak sambung degree dalam kos yg sama untuk sesi 2 tapi ada u yang menawarkan kos teknologi kejuruteraan awam (construction). Ada banyak beza tak teknologi kejuruteraan dgn pure kejuruteraan? Layak tak untuk buat pengecualian kredit? Antara dua tu mana lagi bagus dari segi praktikal?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu,kalau saya terus ke bahagian pengambilan pelajar di universiti tersebut adakah saya akan dapat course yang saya pinta? Satu lagi andaikata saya punya pointer hanya 2.0 dan muet band 2,adakah saya akan dapat untuk course lelong tersebut? Terpulanglah course lelong apapun... Saya mengambil STPM bahagian kemanusiaan, yang mempunyai matapelajaran ekonomi,pengajian perniagaan,pengajian am dan sejarah.. Atau boleh tak cikgu bagi saya cadangan tentang pilihan course yang sesuai.. Saya minta maaf cikgu Azhar saya tahu saya tak layak tapi cikgu pernah kata teruskan usaha dan mencuba :)

Anonymous said...

Encik, kalau muet band 3, memang tak boleh masuk RU Kew Encik?

cikgu azhar said...

Salam,

Anon nov 2: Lebih baik mohon yang pure. namun, ijazah teknologi kejuruteraan boleh jadi setara jika kandungan kursus melayakkan siswazahnya bergelar jurutera. Dahulu sebelum penubuhan fakulti kejuruteraan, pemegang B.Sc UKM (yang cukup komponen kejuruteraan)layak bergelar jurutera dan menduduki pepriksaan Ir. Pengecualian kredit bergantung kepada dekan / jawatankuasa akademik fakulti. Kalau UM biasanya kena ambil semua kursus asas semula.

Anon nov 8: betul, terus mencuba. kalau ke uitm, boleh mohon patah balik diploma walaupun lambat sedikit tetapi laluan sarjana muda lebih terjamin. banyak juga UA lain menawarkan diploma pra-ijazah (2 tahun) misalnya UM (sumber manusia: fakulti perniagaan dan perakaunan) dan UPM. selamat mencuba.

Anon nov 14: kursus kritikal memang susah sedikit sebab persaingan. band 3 sudah layak sebenarnya. pengajian lebih umum band 3 o k sahaja.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu,

saya pelajar Asasi pegajian islam di KOLEJ SWASTA. Saya ingin bertanya boleh ke saya sambung degree ke IPTA ? dan bagaimana saya perlu membuat persediaan dari segi CGPA DAN MUET ? baru baru ini saya telah mendapat result pada sem 1 dan sangat kurang memuaskan cikgu, saya hanya mendapat 2.63 dan ia mematahkan semangat saya cikgu. dan kini saya masih berbaik untuk 2 sem, saya harap cikgu dapat membantu saya

Anonymous said...

Salam cikgu, boleh sy dptkan emel cikgu ? sy ingin bertanya dgn lebih lanjut. ini emel sy cikgu ������ kayu_buruk@ymail.com

cikgu azhar said...

Salam,

anon nov 16: ua (ipta) hanya menerima lulusan prauniversiti tingkatan 6, asasi dan matrikulasi yang dikendalikan oleh kerajaan. kelayakan lain yang setara ialah a-level, foundation yang diikktiraf oleh mqa dan jpa.
sambung ijazah di ipts sekarang, kemudian sambung sarjana di ua. dalam pembelajaran tiada patah semangat, tetapi sentiasa semangat. baca kebangkitan tamadun yang hampir musnah tetapi bangkit kembali ...

anon nov 17: ibnurodzi@gmail.com

Tengkorak Agogo said...

Salam cikgu Azhar, saya mendapat cgpa 3.36 bagi dip seni muzik dari UiTM, dan MUET band 3. Saya ingin melanjutkan pengajian peringkat ijazah sarjana muda dan ingin menukar bidang yang baru. Saya meminati bidang architecture dan seni bina, tetapi kelihatan seperti saya sudah tidak mempunyai peluang. Saya ada terfikir untuk memohon diploma kembali tetapi dihalang oleh keluarga atas faktor 'masa'. Jadi di sini saya ingin meminta cadangan dan saranan dari cikgu, bidang apakah yang sesuai dan boleh saya mohon agar saya dapat melanjutkan pengajian? Saya teramat buntu.

themuslimrazin said...

Assalamualaikum cikgu. Saya nak bertanya. Saya pelajar lepasan diploma pengurusan hotel uitm. Cgpa sy 3.19 je. Sy blum lg mengambil muet. Sy cuma inginkan kepastian. bolehkah sy ambil kos lain utk dgree nanti sebab macam lari jauh dr diploma yg sy ambil? Sy takut syarat kelayakan tak menepati dgn diploma sy. Sy bercadang utk ambil kos pendidikan di unisza, atau ukm.

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu . Saya pelajar dip pengurusan ladang uitm . Sekarang sedang menunggu utk latihan praktikal . Sy mdapat cgpa utk sem5 3.09 . Sy berharap utk menyambung degree dlm bidang pengurusan awam uum . Rasa2nye, dapat atau tidak kalau sy mohon? Atau sy patut teruskan je dgn degree dlm bidang perladangan uitm ? Harap dpt membantu . Terima kasih .

Anonymous said...

Salam cikgu,
saya lepasan Diploma Pengurusan Bank UiTM dgn PNGK 3.89 dan MUET Band 3.
Saya memohon utk Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Kepujian) UiTM utk kemasukan March 2016.

Untuk lepasan diploma UiTM, bagi lepasan Diploma Pengurusan Bank / Diploma Pengajian Perniagaan / Diploma Analysis Pelaburan syarat minimum adalah seperti berikut:

1- PNGK 3.50
2- MUET Band 3

(untuk kemasukan March 2016, pemohonanan hanya dibuka kepada lepasan Diploma UiTM dan Penerapan Diploma Semester Akhir UiTM sahaja bg program tersebut.)

Untuk syarat minimum, saya dah lepas dan hanya mnunggu keputusan dari sistem Meritokrasi sahaja. Jika saya gagal mendapat tempat, bolehkah saya pergi ke Bahagian Pengambilan Pelajar di UiTM Shah Alam, untuk membuat rayuan.

Sekian, terima kasih cikgu.

MakeMoneyOnline said...

Salam cikgu,
saya lepasan Diploma Pengurusan Bank UiTM dgn PNGK 3.89 dan MUET Band 3.
Saya memohon utk Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Kepujian) UiTM utk kemasukan March 2016.

Untuk lepasan diploma UiTM, bagi lepasan Diploma Pengurusan Bank / Diploma Pengajian Perniagaan / Diploma Analysis Pelaburan syarat minimum adalah seperti berikut:

1- PNGK 3.50
2- MUET Band 3

(untuk kemasukan March 2016, pemohonanan hanya dibuka kepada lepasan Diploma UiTM dan Penerapan Diploma Semester Akhir UiTM sahaja bg program tersebut.)

Untuk syarat minimum, saya dah lepas dan hanya mnunggu keputusan dari sistem Meritokrasi sahaja. Jika saya gagal mendapat tempat, bolehkah saya pergi ke Bahagian Pengambilan Pelajar di UiTM Shah Alam, untuk membuat rayuan.

Sekian, terima kasih cikgu.

Unknown said...

Trima kasih cikgu. Sy berharap sgt dapat sambung. Sb ni cita2 sy. Sy akan ikut nasihat cikgu. Cikgu doakan sy ye. Trima kasih cikgu

cikgu azhar said...

Salam,

Tengkorak Agogo: tahniah pngk 3.36. lebih mudah jika beralih ke bidang keusahawanan, pengurusan acara, komunikasi penyiaran, pengajian kreatif atau bidang sastera / sains kemanusiaan yang lain. setelah memiliki kerjaya atau perniagaan boleh belajar seni bina di ipts pada bila-bila masa. konsep pembelajaran sepanjang hayat tidak menghalang sdra untuk terus belajar bila-bila masa asalkan sanggup membayar yuran pengajian.

themuslimrazin: tiada masalah mohon kursus lain yang bukan ikhtisas, tetapi mesti sekurang-kurangnya pernah mengambil Muet. Jawabnya sdra. kena daftar muet terlebih dahulu.

nur shafatin: untuk sarjana muda, elok sambung pengurusan ladang uitm juga.nanti sarjana baru tukar pengkhususan jika perlu.

anon nov 25 / MakeMoneyOnline: dengan pngk setinggi 3.89 seharusnya tiada masalah tempat, tetapi jika berlaku juga (moga tidak), buat tindakan seperti tersebut

Siti Salwa Omar: Semoga kejayaan akhirnya berpihak kepada sdri, amin ...

Sugan said...

Encik Azhar,

Apakah yang dimaksudkan dengan keputusan spm yang baik dan perlukah pelajar lepasan diploma yang ingin memohon program ijazah sarjana muda perlu mempunyai pengalaman bekerja?

Anonymous said...

Assalamualaikum Cikgu :)
Saya ingin meminta pendapat cikgu. Saya sedang menuntut di kolej matrikulasi dan saya telah mendapat pngk 3.49 untuk semester 1. Sekarang ni, saya buntu tentang jurusan apa yang patut saya target dengan keputusan semester 1 ini. Sebernanya saya sudah lama berminat untuk menuntut dentistry. Tapi memandangkan pngk saya tidak mencapai 4.0, apa yang patut saya jadikan target sekarang? Terima kasih cikgu :)

Unknown said...

Salam cikgu.saya ingin bertanya.. Sy lepasan asasi uitm kejututeraan..sy mendapat cgpa 3.33 upu. Sy telah memohon um kos geologi. Pada pndapat cikgu adakah sy berpeluang untuk diterima ke um? Tq

cikgu azhar said...

Sugan, dalam konteks sekarang (mengambil kira persaingan), spm yang baik bermaksud semua mata pelajaran dapat gred B ke atas. jika keputusan diploma adalah cemerlang, tidak perlu.

W.salam Earl Grey Person: pergigian (BDS) memang kursus kritikalsama macam MBBS @ MD. Penyelesaiannya masuk RMCP, UniKL di Ipoh, ipts atau ke mesir. andai masih mahu ke UA, cuba sains kesihatan, bioperubatan atau biologi gunaan. mungkin kelak ada laluan memasuki bidang pergigian ...

Salam Hilmi Zul: Tahniah, 3.33 kira o k. tinggal berdoa. sebagai ikhtiar tambahan boleh terus berjumpa ketua jabatan geologi UM, buat janji temu dahulu. Langkah pilihan mohon u komprehensif untuk ijazah asas, sambung sarjana geologi di UM ...

Wallahu a"lam ...

Anonymous said...

salam.cg sy pljr lepasan stpm 2015 ..skrg ni tgh tnggu rsult..jika rsult sy 3.5 keats dan band muet 2 ttpi spm bi sy D..ad peluang x sy nx smbung dgree..

cikgu azhar said...

rujuk 'pengajian ekonomi peringkat ijazah'

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu azhar.. saya nak tanya mengenai sesuatu.. saya masih belajar di asasi uitm (bidang tesl).. boleh tak selepas saya tamat asasi nie.. saya pindah dari uitm dan pergi ke ukm atau um.. sebab saya dgr lepasan uitm kena ada bond ngan institusi tersebut.. boleh tak cikgu?? I really need the answer

Anonymous said...

As salam cikgu,saya diploma pliteknik dalam engineering elktronik kmunikasi..pointer kseluruhan sya sem 1-6 ialah. 3.37...tapi muet saya band 1...boleh ke sy nk masuk unimap dlm degree engineering elktronik..?

Unknown said...

Salam cikgu, nak tanya, adik saya seorang pelajar asasi di sebuah ipts, bolehkah dia menyambung ijazah di universiti awam nanti?

sherllie said...

Selamat sejahtera cikgu. Saya keluaran diploma pengurusan perniagaan, pointer 2.75. Muet band3, tapi sy nak ambil kos pendidikan, layak ke saya nak masuk? Spm sy, bi -D . Mohon cikgu reply 😊

sherllie said...

Selamat sejahtera cikgu. Saya keluaran diploma pengurusan perniagaan, pointer 2.75. Muet band3, tapi sy nak ambil kos pendidikan, layak ke saya nak masuk? Spm sy, bi -D . Mohon cikgu reply 😊

cikgu azhar said...

Salam,

anon jan 5, 2.20: tiada halangan. jika ada kesempatan, buat janji temu dengan dekan fakulti bahasa dan linguistik UM untuk gambaran sebenar

anon 9:14 mohon sahaja dahulu unimap, sambil terus ulang muet
RU seperti UKM, UM biasanya perlukan band 4

Izzu Mohd Bahrin: buat ijazah asas di ipts (lebih baik glc seperti UniKL, Uniten, multimedia) kemudian sambung sarjana di UA

sherllie olga: cuba mohon upsi. memang sukar, tetapi mana tahu jika tersenarai pendek untuk temu duga. jalan lain mohon ijazah asas BBA di UA, kemudian cari jalan untuk pngk lebih tinggi ...

Anonymous said...


Salam saya nk tnye..kwn saya dpt pointer 2.95 utk lepasan diploma di puo..dengan keputusan ini berpeluangkah untuk melanjutkan pelajaran.

Anonymous said...


Salam saya nk tnye..kwn saya dpt pointer 2.95 utk lepasan diploma di puo..dengan keputusan ini berpeluangkah untuk melanjutkan pelajaran.

Unknown said...

Assalamualaikum cg..sya pljar stpm thun 2014..sya mndpt pgnk 2.84..dn muet bnd 2..adakh sya ada pluang untk ke u thun 2016 sbb thun lps sya x dpt msuk u..sya nk cba isi upu tahun ni..tp bi spm sya hnya D...minta cg bntu sya

Law Siew said...

Saudara Prince Conan, tahun lepas apply untuk kursus apa ye?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saya lepasan STPM 2015 saya cuma dapat 1.93 STPM dan muet band1. Layak tak saya memohon universiti? Dan universiti apa yang Layak saya pohon? Mohon bantuan daripada cikgu.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, jika pointer stpm saya 3.5 dan muet band 3, adakah saya lyk memohon jrsn undang udang?

Anonymous said...

salam cikgu saya student matrikulasi sesi 15/16, baru2 ni saya dpt pngk 3.36 dan muet band 2..boleh tak cikgu bagi cadangan kos apakah yg ad peluang cerah untuk mendpt tempat di ru

declan said...

Salam sejahtera cikgu,sy pljr lepasan diploma dari politeknik premier bidang pengurusan perniagaan. Pointer 4.0 n muet band 4. Klu sy apply course spt perakaunan, ekonomi dan pentadbiran perniagaan di um,ukm,usm,uum dan upm, peluang tinggi ke x? Harap cikgu dpt membantu.terima kasih

farah said...

salam cikgu, sy lepasan STPM kalau subjek ekonomi sy B+ je,,layak ke nak mohon course ekonomi mase dekat u nanti?

cikgu azhar said...

Salam

anon jan 29: bergantung kepada pengajian yang dipohon. cuba sajalah, kemudian tindakan seterusnya

prince conan: cuba mohon pengajian bahasa asing: UM, UPM

unknown: memang sukar untuk UA. cuba ipts

anon feb 5:layak tapi u komorehensif: unisza, uum, uitm
RU biasanya perlu band 4 ke atas dan pngk 3.8 +

bidang bukan kritikal: sebarang kursus BSc misalnya geologi, I T, sains tulen, gunaan dll

declan: tahniah atas pencapaian cemerlang 4.0 & band 4. peluang sangat cerah untuk ke RU. teruskan ...

Unknown said...

Assalamualaikum. Cikgu, Klau Pointer hanya 2.38 dan muet band1.saya lepasan stpm. Ambil sbjek Pam,syariah,usuluddin dan b.arab. UA mana Yg harus saya layak pohon?

Unknown said...

Assalamualaikum. Cikgu, Klau Pointer hanya 2.38 dan muet band1.saya lepasan stpm. Ambil sbjek Pam,syariah,usuluddin dan b.arab. UA mana Yg harus saya layak pohon?

Anonymous said...

Salam cikgu. Kalau saya memohon 3 program yang mempunyai temuduga tetapi di ua berbeza adakah saya hanya layak mendapat 1 panggilan temuduga sahaja? Harap cikgu dapat membantu

CIKGU AZHAR RODZI said...

Wa alaikumussalam Afikah,

Memohon memang layak sebab syarat am pengajian bukan kritikal ialah minimum 2.0 dan menduduki muet. cuba UM, UPM pengajian bahasa asing. ipts tiada masalah ...

anon feb 14: boleh dapat temu duga semua tiga ua dan boleh mendapat tawaran tempat oleh ketiga2 UA. buat persoapan tapi ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu . Sy pelajar matrikulasi 2015/2016. cikgu jika pointer 3.2 apa kos yang sesuai untuk saya sambung pd peringkat ijazah dan di u manakah ? cikgu markah kokorikulum paling minima berapa? Saya tidak berapa aktif sangat dlam aktiviti . Saya hanya banyak dalam penglibatn ttapi tdak dlam pncapaian . cikgu saya minta pencerahan cg sdikit sbnyak.

cikgu azhar said...

W.salam,

lebih sesuai untuk kursus bukan kritikal, terutama di universiti komprehensif. Kokurikulum gred C masih boleh diterima. bidang yang dipohon juga harus selari dengan pencapaian setiap kursus semasa matrikulasi. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t,

Saya pelajar STPM 2015 dan mengambil aliran kemanusiaan iaitu Pengajian Am, Bahasa Melayu, Sejarah dan Ekonomi.

Soalan saya cikgu,
Saya telah memohon upu iaitu Sarjana Muda Kejururawatan(UIAM), adakah saya layak diterima walaupun saya bukanlah dalam aliran sains dalam STPM.

Terima Kasih atas perhatian dan pertimbangan cikgu.

cikgu azhar said...

W.salam,

tidak dinyatakan secara khusus mata pelajaran stpm, tetapi spm mesti dapat gred yang cemerlang dalam fizik, kimia, biologi & matematik tambahan. syarat pengajian am, muet wajib dipenuhi.

cuba hubungi pejabat dekan kuliyyah of nursing uiam, atau jika berhampiran kampus kuantan, terus bersemuka.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

salam cikgu azhar,,boleh x kalau saya isi borang permohonan di upu...dalam masa yang sama saya juga telah memohon kemasukan di uitm dan um tapi bukan bersamaan dengan borang upu...saya isi melalui portal rasmi uitm dan um...sekiranya saya dapat kesemua tawaran tersebut..tidak mengapakah saya pilih salah satu uni trsebut dan mengabaikan uni yg lain..

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu, sy pelajar lpsn stpm thun 14/15. misalny kalau sy cma mndpt pngk dlm lingkungan 2.80-2.89, adakah sy bpeluang utk mdpt tmpt d UA dlm bidang kemanusiaan sejarah di UMS? sbb sy tlah mngmbil mta pljrn tsebut dlm STPM.

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu, sy pelajar lpsn stpm thun 14/15. misalny kalau sy cma mndpt pngk dlm lingkungan 2.80-2.89 dan mdpt muet band 3 shja. Adakah sy bpeluang utk mdpt tmpt d UA dlm bidang kemanusiaan sejarah di UMS? sbb sy tlah mngmbil mta pljrn tsebut dlm STPM dan syart utk kos tersebut adlh 3.00+ bg mata pljrn sejarah.sekirany subjek sejarah sy mdpt B adakah sy layak cikgu sbb sy takut persaingan sengit dlm kos tsebut. mohon pencerahan drpd cikgu.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu.. Sy pljr lpsn stpm 2015.. Keputusn keseluruhan saya ialah 2.67.. Layakkah saya mendapat tmpt di ipta di sarawak?? Sy berminat untuk ambik course bhs asing.. Sy ambil subjek geo, sjrh, sastera... Terima kasih cikgu c:

Unknown said...

Slm Cikgu Sy pljar lpasan Stpm 2015 ingin bertanya adkh Sy mndpat tempat di universiti awam dgn pngk 2.00 utk Ijazah sarjana muda dn adkh Sy prlu mengambil diploma semula sebelum sambung peringkat ijazah sarjana muda dengan pngk 2.00 shja.mohon cikgu memberi pencerahan Dan course Yg bersesuaian dgn kelayakan pngk Stpm sy.tq

Unknown said...

Slm cikgu sy pljar lpsan Stpm 2015 ingin bertanya adkah sy lyak utk mndpat tempat di universiti Awam dgn pointer 2.00.sekiranya sy mndpat tempat di universiti Awam adkh sy berpeluang utk membuat ijazah sarjana muda dn adakah sy prlu mengambil diploma semula sebelum sambung ker peringkat ijazah dgn pointer Stpm sedemikian dn course apakh yng bersesuaian dgn pointer sy tersebut di mna2 universiti awam.mohon cikgu memberi pencerahan.tq..

Unknown said...

Slm cikgu sy pljar lpsan Stpm 2015 ingin bertanya adkah sy lyak utk mndpat tempat di universiti Awam dgn pointer 2.00.sekiranya sy mndpat tempat di universiti Awam adkh sy berpeluang utk membuat ijazah sarjana muda dn adakah sy prlu mengambil diploma semula sebelum sambung ker peringkat ijazah dgn pointer Stpm sedemikian dn course apakh yng bersesuaian dgn pointer sy tersebut di mna2 universiti awam.mohon cikgu memberi pencerahan.tq..

Unknown said...

Slm Cikgu Sy pljar lpasan Stpm 2015 ingin bertanya adkh Sy mndpat tempat di universiti awam dgn pngk 2.00 utk Ijazah sarjana muda dn adkh Sy prlu mengambil diploma semula sebelum sambung peringkat ijazah sarjana muda dengan pngk 2.00 shja.mohon cikgu memberi pencerahan Dan course Yg bersesuaian dgn kelayakan pngk Stpm sy.tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

As salam cg..kos engineering minimum band brapa..kalo band 1 lepas x even pointer 3.++??
2-engineering ni kos kritikal atau x??
3-U yg ssuai untuk pilih kalo band 1 utk engineering?

aina said...

salam cikgu.sya peljr uitm.cgpa sya 3.07.kos diploma in accounting information system.ada x pluang tok sya smbug bacc?sbb da senior sya yg dpt 3.6 x dpt penerapan bacc.wajar ke sya apply bacc?muet sya band 2 ja.

aina said...

salam cikgu.sya std uitm.kos dais,akaun.point sya 3.o7.muet band 2 ja.sya nak smbug bacc penerapan.tp sya mix jugk upu uum kos yg sma.tp,sy dpt info dri senior dia xdpt bacc sdgkan point dia 3.6.pda pndpt ckgu wajar x sya mohon bacc?

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

Shhaffieq Nordin: tiada masalah. memang ada pemohon dapat 3 uni. sekali gus

anon feb 21: cuba sahajalah.memang persaingan hebat, tetapi rezeki tiada yang tahu ...

anon mac 1: mohon dan berdoa. persaingan memang hebat. hrap muey & markah koku membantu

Amirul Hafiz: mohon sekali diploma uitm, upsi, u m (sumber manusia)

anon mac 6: memang kursus kritikal.RU minimum band 3. cuba u komprehensif: unimap, ump, utem

aina: memang kalau RU & uni. established susah sedikit sebab persaingan. cuba umt, ums. jika ipts pilih uni. glc macam uniKL, uniten, utp.

Wallahu a'lam ...

anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, saya pelajar lepasan STPM 14/15. Cgpa saya haritu adalah 2.83, (Sej B, Bm B, Syariah B & PA C+) saya sdg menunggu keputusan ulangan untuk subjek PA utk baiki pointer. Muet saya band 4 dan saya ulang juga utk achieve band 5/6 sbb saya bercita2 nak sambung jurusan perundangan,tesl, sejarah @psikologi. Soalan saya ialah, syarat am UKM utk perundangan dengan cgpa 2.83 saya dikatakan layak memohon. Tapi saya dgr khabar bahawa walaupun layak, pihak Ukm hanya akan tapis 3.0+. Adakah dengan cgpa itu saya langsung tak akan ditapis utk memasuki interview? :(

Unknown said...

salam,saya nk tnya klaw matrikulasi pngk 3.76 dgn muet band 2 ,u apa yg sya bleh plih.layak tak klaw mohon upsi...i'm totally lost dgn rsult muet

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu. Saya nak tanya, baru-baru nie saya dah dapat sambung belajar di ipta juga tetapi saya quit sebab kos tu saya tak berminat. Saya lepasan matrikulasi 2014/2015. Saya ingin melanjutkan pelajaran dalam bidang sains biologi atau yg berkaitan dgn biologi. Saya hanya mendapat pointer 2.7 sahaja. Uni mana yg sepatutnya saya pilih yg sesuai dgn rsult matrik saya? Mohon pncerahan cikgu.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu. Saya lepasan matrik 2014/15. saya ingin apply smula upu untuk kemasukan sept 2016 nie. Saya minat kos sains biologi atau kos yg berkaitan dgn biologi cntohnya bioindustri. Result matrik saya hanya 2.7 sahaja. U mana yang sepatutnya saya pilih dan kursus apakah saya patut ceburi yg ssuai dgn rsult saya? mohon pencerahan cikgu.

Unknown said...

assalamualaikum cikgu, saya Ainul pelajar lepasan stpm 2014/2015. aliran kemanusiaan. saya telah mendapat keputusan 2.34 shja. saya memilih bdang seni sbgai pilihan saya untuk sambung ijazah nanti. in shaa Allah. adakah dengan result saya yang sekadar cukup2 makan boleh melepasi kemasukan bidang seni ke pringkat degree?

Anita said...

Assalamualaium cikgu. Alhamdulillah banyak yang saya perolehi daripada comment n respon cikgu dari blog niey . .cikgu sbnrnya saya inginkan pendapat cikgu. saya dari UPSI diploma sains dan mendapat pointer 3.33 dan hanya dapat band 2 . . .saya baru je nak isi upu ambilan sep 2016/2017 niey . . adakah saya layak dan berpeluang untuk mengambil kos kejuruteraan bioteknologi mahupun kos biologi dari RU atau U lain . . . saya sngt meminati kos yang berkaitan biologi.

cikgu azhar said...

W.salam,

anon mac 14: kelayakan minimum undang2 mungkin minimum, tetapi biasanya UKM, Um hanya menyenarai pendek pemohon dengan 3.6 + dan muet band 4 ke atas. cuba unisza, uitm, uum tetapi pilihan bahagian bawah.

Nor Sarah Ahmad: mohon sajalah. muet boleh ambil semula semasa pengajian u. kecuali kursus kritikal macam kejuruteraan, yang lain tiada masalah untuk diterima masuk

anon mac 16: boleh cuba ums, umt (sains tumbuh-tumbuhan, sains marin)

Ainal Hayati: art & design uitm? aswara?, usm, um? cuba semualah. pencapaian muet & markah koku juga diambil kira. lagi pun, pemohon dengan pngk lebih rendah (tahun lepas) pun ada yang berjaya ...

Anita: mohon sahaja dahulu. pointer o k, muet boleh dibaiki sebelum tamat pengajian ijazah sarjana muda

Wallahu a'lam ...

Azmi said...

ASSALAMUALAIKUM CIKGU DAN SALAM 1 MALAYSIA, Cikgu saya azmi lepasan STPM tahun 2015, Saya cuma mendapat pointed 1.50 dan MUET cuma mendapat Band 1, (Saya juga mengambil Ulangan STPM Penggal 3 dan masih menunggu keputusan penuh pada bulan April 2016). Cikgu saya nak tanya dekat cikgu
1. Adakah saya layak untuk membuat permohonan UPU bagi sesi 2016/2017.
2. Saya suka kos pendidikan,bahasa dan sastera, Adakah saya layak mohon pengajian tersebut.
Mohon bantuan cikgu seperti cadangan/tips dan sebagainya.

Sekian, Jutaan Terima Kasih Cikgu Azhar.

cikgu azhar said...

W.salam Azmi,

kalau upu biasanya menghendaki minimum 2.0. memandangkan azmi berpotensi memperolehnya setelah u3 diumumkan, cubalah memohon. syarat muet untuk RU dan kursus kritikal. kursus lain asalkan mendudukinya. namun, syarat lulus ijazah mesyi band 3 sebelum tamat pengajian ...

Azmi said...

Terima kasih banyak-banyak dan Doakan saya semoga berjaya memasuki Universiti Cikgu Azhar.:)

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, saya pelajar lepasan stpm 2015. Baru-baru ini saya memperolehi pointer keseluruhan 3.33. Muet saya band 3. Saya sangat berminat untuk melanjutkan pelajaran ke dalam bidang pendidikan. Walaupun saya sudah menyemak syarat khas dan am kemasukan. Tapi, saya masih risau kerana persaingan dalam bidang pendidikan agak sengit. Pada pandangan cikgu, peluang saya untuk melanjutkan pelajaran ke universiti seperti UPSI atau UPM besar atau tidak ?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saye nak tanye mengenai ismp. Saye hanya mendapat pointer 2.75 dlm stpm. Saye sangat meminati bidang sukan. Layakkah saya memilih program pendidikan jasmani di upm dengan hanya pointer sebegini? Saya sudah meneliti syarat am n khas program dan ia tidak menjadi masalah. Persoalannya, boleh kah saya menyambung pengajian dalam bidang pendidikan jasmani dengan hanya pointer 2.75 ni cikgu?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saye nak tanye mengenai ismp. Saye hanya mendapat pointer 2.75 dlm stpm. Saye sangat meminati bidang sukan. Layakkah saya memilih program pendidikan jasmani di upm dengan hanya pointer sebegini? Saya sudah meneliti syarat am n khas program dan ia tidak menjadi masalah. Persoalannya, boleh kah saya menyambung pengajian dalam bidang pendidikan jasmani dengan hanya pointer 2.75 ni cikgu?

Unknown said...

asalamualaikum cikgu . saya masih berada di sem 2 stpm aliran sastera . pointer sem 1 saya hanya 3.25 Pp A, BM A- , Sj B , Pa C+ . saya sangat berminat untuk sambung ijazah dalam pendidikan kaunseling atau b.melayu . Tapi saya risau keputusan saya tk layak . Soalan saya ,Berapa pointer minimum untuk mohon ijazah bidang pendidikan ? Dan adakah saya layak jika sem 2 dan sem 3 pun sy kekalkan result yg sama ?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu,kalau pointer 3.5 dan Muet band 3,nak ambil ijazah berkaitan antropologi dan sosiologi bagus ke tak.Dan banyakkah peluang kerja

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu,kalau pointer 3.5 dan Muet band 3,nak ambil ijazah berkaitan antropologi dan sosiologi bagus ke tak.Dan banyakkah peluang kerja

cikgu azhar said...

W.salam,

anon apr 1: tahniah. peluang tetap ada bergantung kepada bidang pengkhususan yang dipohon. pngk melepasi 3.2 biasanya tiada masalah, hanya tentang kursus & fakulti yang ditawarkan nanti

Beilla @ nabilah binti mohd esa: jika pernah mewakili negeri, peluang memang cerah. pngk tu o k

Tyaa Tyaaa: jika muet band 4 memang o k. pilih bidang pengkhususan / opsyen yang tepat

Wallahu a'lam ...
Kakeru Alif: o k juga. kalau mampu buat antropologi forensik. buat minor biologi



Unknown said...

salam cikgu azhar....
tumpang tanye saye lepasan diploma kejuruteraan elktrik dari poli kota bharu
dgn cgpa 3.13. jika saya ingin melanjutkan pelajaran ke ijazah dalam sarjana muda di universiti cth UTHM, UPM dan sebagainya adakah perlu saye mengambil MUET Test dulu atau saye boleh memohon kemudian di u tersebut baru saya mengambil ujian MUET....
Bagaimana?????

cikgu azhar said...

Salam FieQry Anjang,

Tahniah atas pencapaian 3.13
memamang kena ambil muet tidak kita dapat band berapa
itu syarat am kemasukan UA
cuma jika mohon RU macam upm seelok-eloknya band 4

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam'alaik cikgu azhar,sy merupakan pelajar lepasan stpm 2015 pngk sy slps mnduduki ulangan 3 yang lepas hanya 2.83(PA-B,SEJ-B,PP-B+,EKO-C).Manakala Muet sy mendapat band 3 dan markah koko sy adalah A utk stpm dan spm, spm sy yg lepas mendapat 5A dan sy juga pernah menyertai plkn. Soalan sy;

1. adakah sy masih mempunyai peluang utk ke UA?
2. Dlm permohonan upu sy memohon kursus media komunikasi di uitm (pilihan pertama),hubungan antarabangsa di ums (pilihan kedua), sosiologi antropologi, pengurusan perpustakaan, pentadbiran, perniagaan, pengurusan awam, pembangunan manusia dan pengurusan.Adakah kursus yg saya mohon ini merupakan kursus kritikal atau sy masih mmpunyai peluang untuk me
nyambung pengajian ijazah sy dlm jurusan trsbut cikgu? Atau cikgu ada cadangan lain memandangkan sy boleh memohon semula kerana mengambil ulangan 3 yg lepas.
3. Sy juga ada mencuba nasib dgn memohon di usm kursus sains kemanusian,komunikasi,pendidikan dan sastera, adakah sy berpeluang?

Mohon pencerahan dari pihak cikgu, terima kasih :)

cikgu azhar said...

W.salam,

1 ya, masih

2 mass comm uitm ada temu duga. kena bersedialah. semua tu bukan kritikal.
kalau mungkin, selitkan sekali pengajian bahasa asing (u m, upm) & pengurusan kejuruteraan (unimap)

3 cuba sajalah usm walaupun berstatus apex

Wallahu a'lam ...

que said...

Salaam cikgu ,saya lepasan stpm tahun 2015..keputusan stpm saya 2.92 3b 1b-, dan muet saya band 4..adakah saya masih berpeluang untuk ditempatkan die universities dengan pemilihan kos seperti perniagaan dan ekonomi memandangkan saya memang ada basic perniagaan dan ekonomi?..saya risau sangat tidak dapat masuk ipta kerana pointer saya tidak lepas 3.00 ��

cikgu azhar said...

salam que,

muet mungkin membantu. masukkan kursus kurang popular seperti pengurusan kejuruteraan / teknologi (misalnya unimap) dalam senarai pilihan.

semoga mencapai impian ...

que said...

Thanks cikgu,btw nak pilih kursus yang kurang popular tu macam mana ye cikgu?..jadi saya tidak boleh untuk apply kos pernigaan and economy walaupun saya memenuhi syarat minimum kos tersebut?

cikgu azhar said...

sama2 que,

boleh mohon, hanya masukkan juga kursus kurang persaingan seperti keusahawan kejuruteraan / teknousahawan yang dibuka kepada calon berlatar belakang kemanusiaan. kursus ekonomi.& perniagaan sebahagian komponen pengajian ...

Anonymous said...

Salam cikgu. Saya lepasan asasi dan mendapat cgpa 2.91. Spm sy dpt 9A. Layak ke sy utk mengambil kos ukur bahan? Pilihan pertama upu sy letak kos ukur bahan uitm dan kedua ukur bahan utm.

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

Layak, tetapi tawaran u berkenaan berkenaan bergantung kepada jumlah tempat dan merit pemohon.Maksudnya, jika berlaku persaingan, kriteria tententu akan diambil kira.

Semoga berjaya hendaknya, amin ...

Unknown said...

Assalamualaikum Cikgu...
Saya lepasan diploma perbankan di UiTM.. CGPA saya 2.54, bolehkah saya sambung mana2 universiti untuk pengambilan ijazah??? dan kos apa yang sesuai dengan pointer saya.

Unknown said...

Assalammualaikum cikgu.. Sy lepasan diploma electronic engineering dgn pointer 3.35 tp muet hanya mndapat band 2.. Sy apply upu pd awal tahun ni, dn semasa sy apply sy sedang mnduduki final exam..pilihan utama sy adalah pendidikan math
.. Result sem akhir sy keluar awal bulan ni selang seminggu keputusan panggilan ujian medsi keluar.. Sy tidak mendapat panggilan ujian medsi tersebut mungkin disebabkn sy tak official grad ketika sy apply upu.. Jd soalan sy disini ialah 1) adakah sy masih brpeluang menyambung course pendidikan? 2) Sekiranya sy mmbuat rayuan, bilakah kamasukan sy? Ataupun sy perlu menunggu pd tahun berikutnya disebabkn perlu menduduki ujian medsi terlebih dahulu? Sy brharap cikgu dpat memjawab soalan sy.. Sy sgt2 brharap sy dpat menyambung course pendidikan math di upsi.. Terima kasih cikgu..:)

Unknown said...

Assalamualaikum, cikgu. Saya lepasan matriks dengan pointer 2.55 sem 1 saya. Jujur, saya sangat down bila dapat keputusan seperti itu dan buatkan saya bingung kemana arah tuju saya untuk masuk ke UA? Adakah saya termasuk dalam golongan calon 'lelong'?

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

Zumira Ismail: jika muet band 4 ke atas, peluang lebih cerah.terbuka untuk mana-mana kursus berkaitan pengurusan perniagaan dan kewangan.

Qasyu 95: rayuan termasuk kemas kini pencapaian akademik terkini. dal am kes qasyu kena hubungi terus upsi / u lain jika terdapat laluan berbeza. sebenarnya selain pendikikan matematik, qasyu boleh bust B.Sc pure, kemudian sambung Ph.D untuk memohon jawatan pensyarah. dip.ed bakal dibuat secara sambilan

Fify Rosli: cuba naikkan pngk sem 2. perjuangan belum berakhir. cari strategi terbaik ...

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu...sy baru tamat Ijazah Sarjana Muda Psikologi,KUIM Melaka dgn CGPA 2.82..saya bercadang untuk menyambung pengajian di peringkat Sarjana dalam bidang Kaunseling Penyalahgunaan Dadah di Universiti Malaysia Sabah...adakah dengan CGPA saya itu dapat menyambung pengajian di peringkat sarjana? Atau melalui pengalaman cikgu/rakan2 yg mengalami situasi seperti saya? Mohon pencerahan.. terima kasih banyak cikgu,,,

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam Amin Nasir,

Insya-Allah, dapat. pngk lebih 2.75 sudah cukup baik. pengambilan calon ijazah tinggi lebih tertumpu terhadap kesanggupan menanggung kos pengajian. jika memilih mod separa penyelidikan atau penyelidikan sepenuhnya, kenal pasti bakal penyelia disertasi dengan menghubungi mereka sendiri.
mod kerja kursus tiada masalah.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM CIKGU...SAYA LEPASAN MATRIK 2016...SAYA DAPAT PNGK 2.71 DENGAN MUET BANK 3...ADA HARAPAN NAK MASUK UNIVERSITI TAK?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saya lepasan matrikulasi 15/16 dlm kos perakaunan.saya hanya memperolehi 2.03 dalam pointer keseluruhan dengan muet band 3.Adakah saya masih berpeluang meneruskan pengajian di universiti?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, saya nak tanya pointer saya 2.29 lepasan matrikulasi 2015/2016.. adakah saya masih layak ke ijazah.kos apa yang perlu saya isi dalam upu yang bersesuaian dengan pointer saya. jika saya tak mahu melalui diploma semula? harap cikgu dapat bantu saya.

suzuhara izumiko said...
This comment has been removed by the author.
suzuhara izumiko said...
This comment has been removed by the author.
CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

anon jun 3: harapan tetap ada, bergantung kepada bidang pengajian yong dipohon

Nurizzah Merza Tajudin: suatu ketika asal 2.0 diterima. kini, perakaunan masuk kategori kritikal. (jika RU biasanya 3.5 + dan muet band 4). cuba senaraikan juga dalam permohonan nanti uitm. ada pelajar stpm saya yang berjaya (temu duga).

anon jun 3 (2): cuba pengurusan teknologi / kejuruteraan unimap, pengajian bahasa asing UM / upm, pengajian kejuruteraan uthm, dll ...

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Salam cikgu, saya bekas pelajar matriks 15/16 yg mendpt cgpa 2.12 bio c-, kimia c, fizik c, maths b- .Spm saya mendpt 3a2b6c,muet saya band 2 . Layakkah saya ke mana2 ipta dan apa yg perlu saya lakukan?

Unknown said...

Salam cikgu, saya bekas pelajar matriks 15/16 yg mendpt cgpa 2.12 bio c-, kimia c, fizik c, maths b- .Spm saya mendpt 3a2b6c,muet saya band 2 . Layakkah saya ke mana2 ipta dan apa yg perlu saya lakukan?

cikgu azhar said...

Salam Unknown,

Dari segi kelayakan memang cukup, namun persaingan tempat juga sangat mempengaruhi pemilihan calon u. akses terhadap malumat berkenaan berstatus sulit & tertakluk kepada perubahan. tugas pemohon ialah mencuba dan berharap (berdoa). sambil itu kena bersedia dengan sebarang kemungkinan, termasuk pelan B. Wallahu a'lam ...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalam cg..sya pelajar stpm thun 2013/2014..thun lps sya x dpt ipta..mugkin d sbbkn muet sya band1..thun nni sya dh prbaiki muet sya dn mndpt bnd 2..sya mndpt pgnk stpm 2.84..sya mrupkan peljar sabh..sya mmilih penjgjian prniagaan d ums..tp sya ada msalah..sya trslh ltk gred untk spm..sptutnya bhsa arab dn kimia sya E tp sya ltk D. Adakah pihak upu akn mnolak prmohonan sya? Tlg sya cg..

cikgu azhar said...

W.salam Prince Conan,

jika boleh kemas kini online, lakukan. jika tidak boleh kena hubungi upu terus menerusi panggilan telefon ...

Unknown said...

Assalam cg..law sya x dpt mghubungi pihak upu..mcm mna ya..sbb dh lma trikh tutp isi thun upu..skrg bln 6..adadkh pluang sya tipis? Blh ka sya col slps trikh ttup?

cikgu azhar said...

W.salam Prince Conan,

cuba beberapa kali lagi. jika berhampiran putrajaya, boleh bersemuka dengan pegawai upu. jika tidak, perlu tunggu sehingga e-rayuan dibuka. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

assalam cikgu.. saya lepasan matrik 2015/2016.. cgpa saya cuma 1.85.. muet saya band 3. adakah saya memang tidak layak utk sambung degree di mana2 ipta?
adakah saya perlu mohon diploma semula?

Anonymous said...

Salam . Saya pelajar stpm 2015/16 dan pointer saya 2.17 . Saya gagal dalam ujian medsi baru baru ini. Adakah masih lagi dapat tawaran untuk ke universiti pilihan kedua ? .

hara said...

salam cikgu, sy bekas pelajar matrikulasi dan hanya mendapat cgpa 3.00 dan muet band 2. adakah sy layak utk memohon course2 di uitm seperti course ukur bahan? dr segi syarat kelayakannya muet yg diperlukan hanya band 1. mohon penjelasan ckg... terima kasih

wan said...

Salam cikgu,. saya lepasan matriks 15/16 perakaunan dengan result 2.83 pngk muet band 3..rasa rasa kos apa yg sesuai dengan result saya..

Anonymous said...

Hi..apakah kos yg matrikulasi berikan kpd kmu ? kmu dpt D+ kn..

Anonymous said...

adakah kmu dpt smbung ijazah slps matrikulasi ??

Qalam Syabab96 said...

salam cikgu azhar. saya sedang belajar di politeknik kos perakaunan. sekarang ni sem 4. boleh saya tahu brp pointer untuk mendapat tempat untuk ijazah perakaunan di UKM. saya berminat untuk sambung ijazah di UKM. cgpa sekarang 3.60 tinggal 2 sem lagi untuk habis diploma. saya nak mmbuat perancang awal supaya dapat pointer yang lebih baik sebab saya pernah dengar lepasan politeknik mesti dpt 3.80 keatas untui sambung ke mana-mana universiti awam.

Qalam Syabab96 said...

salam cikgu azhar. saya sedang belajar di politeknik kos perakaunan. sekarang ni sem 4. boleh saya tahu brp pointer untuk mendapat tempat untuk ijazah perakaunan di UKM. saya berminat untuk sambung ijazah di UKM. cgpa sekarang 3.60 tinggal 2 sem lagi untuk habis diploma. saya nak mmbuat perancang awal supaya dapat pointer yang lebih baik sebab saya pernah dengar lepasan politeknik mesti dpt 3.80 keatas untui sambung ke mana-mana universiti awam.

hara said...

salam cikgu, sy bekas pelajar matrikulasi perakaunan dan hanya mendapat cgpa 3.00 dan muet band 2. adakah sy layak utk memohon course2 di uitm seperti course ukur bahan? dr segi syarat kelayakannya muet yg diperlukan hanya band 1. mohon penjelasan ckg... terima kasih

cikgu azhar said...

W.salam,

anon jun 10: syarat minimum memohon ijazah ialah 2.0. sdra/i kena mohon diploma semula. tidak mengapa berbuat demikian kerana masih banyak kes kejayaan yang tertunda

anon jun 10 (1.14): bergantung juga kepada muet atas sebab persaingan

hara: insya-Allah layak. berdoalah

Ridzuan Mohamad: kursus berkaitan perakaunan, pengurusan perniagaan, pengurusan teknologi / keuruteraan, keusahawanan (contohnya uitm, umk, unimap)

Qalam Syabab96: jika RU seperti ukm, um memang perlu 3.8 dan mut band 4, tetapi uni. lain 3.5 dan muet band 3 masih ada harapan

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu. Saya lepasan matrikulasi mndpt pointer 2.95 dan muet band 2 ttpi sy masih berminat dgn bidang sains. Bolehkah ckgu beri cadangan course yg perlu saya ambil

Ainnur Humaiyrah said...

salam cikgu . sy
*lepasan matrik 15/16 sains hayat dgn pointer 2.73 dan
*MUET band 3 serta
*SPM hnya 6A2B2C (B=biology , addmath & C=fizik , kimia )
ingin memohon jurusan seperti dietetik , pemakanan dan pengurusan pemakanan seperti itu . Ada mana2 universiti yg layak saya pohon ? atau mungkin boleh ckgu cdgkan kos yg sesuai dgn sy ?

Anonymous said...

assalam cikgu.. cgpa saya tidak lepas utk sambung degree tetapi saya dapat pegi temuduga utk pendidikan di upsi.. adakah saya perlu pergi temuduga tersebut memandangkan cgpa saya tdk lps?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon jun 14: cuba B.Sc (sains fizik, sains kimia, sains biologi, sains matematik), teknologi kejuruteraan, teknologi makanan, sains tumbuhan, dll

Ainnur Humaiyrah: RU sukar sedikit justeru persaingan sengit, namun isi sahaja. UA lain boleh cuba unisza, ums, unimas, ump, uitm

anon jun 16: jika sudah dipanggil temu duga bermakna layak dipertimbangkan kemasukan. maka, hadiri temu duga itu dengan persediaan yang rapi

Wallahu a'lam ...

nadhirah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Salam cikgu, saya lepasan matriks modul 1 mndpt pngk 3.12 dan muet band . saya telah temuduga utk kos mikrobiologi di ukm tetapi selepas semakan tawaran sementara, saya tidak lulus temuduga. Saya sngt sedih. adakah masih ada harapan utk saya masuk ke universiti? saya memohon kos major biologi di upm & kos sains kesihatan di uitm. adakah saya masih layak cikgu?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

muet band 4*

cikgu azhar said...

Salam,

Insya-Allah, la yak.mungkin ditawarkan bidang lain. pngk 3.12muet band 4 cukup kuat. Wallahu a'lam

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu , saya sedang belajar di Stpm . Soalan saya , nanti masa saya nak mohon upu untuk ke peringkat ijazah adakah saya akan dapat masuk ke u jika saya tidak lepas syarat minimum . Misalnya , saya lepas dalam syarat minimum stpm ( pointer 3.0+ ) tetap gagal dalam syarat minimum spm ( math tidak kredit )

cikgu azhar said...

W.salam Ahmad AMirul,

bukan semua bidang pengajian mensyaratkan kepujian matematik. maka, tiada masalah ...

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Salam Encik.. Saya lepasan asasi um.. Saya memohon kursus kimia di upm tetapi CGPA saya hanya 2.78. Result SPM saya 9A.. Adalah saya layak utk memohon bidang ini??

Anonymous said...

Must saya band 4*

syahirah said...

Assalam cg.. Sya pljar matrik thun 15/16.. Dan tgh tggu result upu bulan 8 nnti.. Tapi pointer keseluruhan sya 2.21.. Sya nx tnya.. Dgn pointer tu sya lpas ke dlm kos geosains di UMK?

syahirah said...

Assalam cg.. Sya pljar matrik thun 15/16.. Dan tgh tggu result upu bulan 8 nnti.. Tapi pointer keseluruhan sya 2.21.. Sya nx tnya.. Dgn pointer tu sya lpas ke dlm kos geosains di UMK?

Anonymous said...

assalam sis. sis slrg dpt smbg ijazah tak ?

Anonymous said...

Salam Cikgu.. Maaf mengganggu.. Saya nak Tanya.. Saya pelajar lepasan um asasi Hayat 15/16 dengan cgpa 2.78 band muet saya 4 Dan spm 9A.. Saya meminta Kos kimia di upm.. Besar kemungkinan saya diterima di sana?

Unknown said...

Salam, saya lepasan matrik 15/16. Saya mendapat pngk 2.85 baru baru ini dan pilihan pertama saya ialah pendidikan mathematik di upsi. Baru baru ini saya telah pergi ke panggilan temuduga di upsi, saya ingin bertanya, adakah peluang saya untuk lulus temuduga & mendapat kos tersebut tipis atau tidak? semasa spm, math saya A, manakala dua dua sem saya mndpt B sahaja di matrik. terima kasih.

Anonymous said...

Salam cikgu...saya lepasan matrikulasi 15/16 ...pngk saya 3.5 ttpi semasa saya apply upu pilihan yang ada temuduga saya tidak dipanggil ..adakah saya masih berpeluang untuk mendapat tmpt di universiti?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saya baru habis diploma pengurusan pelancongan di ipts dengan CGPA semester last 2.95 tapi belum graduate bulan 11/2016 ni baru saya graduate, saya belum pernah mengambil exam muet, dan sy rasakan bidang tourism ini tidak meluas bidang kerjayanya, jadi sy ingin menukar course accounting apabila sambung degree, persoalanya adakah saya boleh mohon untuk menyambung degree di ipta walaupun sy belum ambil muet? Dan bolehkah sy menggunakan result diploma sy untuk memohon degree di ipta? Sebap result spm sy sangat teruk 4kredit sahaja tiada A.. ipta apa yang sesuai untuk saya?

Anonymous said...

Assalamualaikum encik, hari ini keputusan upu keluar. Alhamdulillah saya diterima masuk ke UUM. Tapi saya tidak berminat dengan kos yang saya terima. Saya khuatir untuk menerima tawaran ini. Takut takut nanti saya tidak boleh bawa. Apa yang patut saya buat ? Saya terfikir untuk menolak tawaran ini dan cuba untuk memohon kos yang saya minati apabila pemohonan upu dibuka semula. Tapi saya takut tidak mendapat tempat pula nanti. Saya sangat runsing. Saya sangat berharap encik dapat membantu..

Anonymous said...

salam sejahtera cikgu. saya pelajar matrikulasi 2015/16. saya dapat kos yang saya tidak berminat daripada upu 2016. saya ingin memastikan sama ada saya boleh apply upu bagi tahun 2017 atau tidak boleh. sebab saya tidak pasti bahawa keputusan matrikulasi boleh diguna sebanyak dua kali. harap dapat jawapan secepat mungkin

cikgu azhar said...

Salam,

Hasya Ss
Anon july 30
Nang Haffiza
Anon aug 5

maaf tidak menjawab soalan sdra/i sebelum keputusan upu semalam. apa staus permohonan sdra/i?

Nur Hidayah,

mungkin kena sambung ijazah di ipts dahulu, sebaik-baiknya ipts berstatus glc. nanti sambung ijazah tinggi di UA.

Anon aug 8, 4.40 am: cuba hubungi atau kunjungi sekolah berkenaan di uum sebelum membuat keputusan. Insya-Allah tiada masalah pengajian di universiti. lazimnya, peperiksaan hanya berwajaran 40% manakala selebihnya komponen kehadiran kuliah & tutorial, tugasan dan kuiz bertulis

Anon 11.28: memang boleh memohon semula pada tahun 2017, tetapisudah kehilangan satu tahun. persaingan mungkin lebih sukar.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Encik saya dapat 2.92 gpa dalam stpm lepasan 2015... ada tak peluang untuk saya masuk ke UA?? Sebab saya tak dapat fr first time...sekarang saya buat rayuan.. boleh ke saya dapat masuk UA dalam rayuan ini cikgu?

cikgu azhar said...

bergantung kepada pilihan bidang pengajian. muet band berapa? kalau o k masukkan pengajian bahasa asing UM dan upm ...

Anonymous said...

Muet saya dapat band 3

Unknown said...

salam, saya pngk 2.72 lepaske kalau nak kos kejuruteraan?








?

cikgu azhar said...

Salam,

anon aug 17: kes rayuan bergantung kepada kekosongan. memang terdapat sejumlah calon yang menolak tawaran UA atau mendapat beberapa tawaran sekali gus. berdoalah ...

Unknown: jika kena dengan bidang pengkhususan yang dipohon

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Terima kasih cikgu atas penjelasan

syahirah said...

Wassalam.. Alhandulillah saya dapat tawaran teknologi kejuruteraan kimia.. Doakan saya bleh bawak subject tu

Anonymous said...

Salam cikgu saya pelajar stpm 2015 dalam bidang agama dgn pointr 2.67 baru2 ni sy ggl mmasuki mna2 univrsti sy juga telah mgemukakan rayuan soalan sy adkah sy brpluang utk mmasuki univrsiti ?

Anonymous said...

Salam cikgu saya pelajar stpm 2015 dalam bidang agama dengan pointer 2.67 muet bnd 2 baru2 ni sy ggl memasuki mana2 universiti sy juga telah mbuat rayuan, soalan sy brpa peratus peluang sy untuk mndpt tmpt d u sy telah mmhn uniza(antropologi dakwah) ( usluddin kaunseling) Dan ums ( hubungan industri)

Unknown said...

asalam cikgu.. saya merupakan pelajar lepasan dip uitm nov2015.. saya memohon sambung ke dgree melalui upu.. result dip 2.69 muet band3.. tapi tak dapat ofer.. rayuan fasa 1 pon tak dapat.. (syarat kemasukan ke ipta lepas).. persoalan saya.. ape yg menjadi keutamaan 'mereka' semasa memilih.. sama ada pelajar ipta/ipts, stpm, matrik, dll dgn result 3,90 band5 (contoh sahaja) atau bekas pelajar yg balajar dari uni yg sama dgn kos yg sama.. sbb ramai yg berkata plajar matrik, asasi yg menjadi keutamaan..
saya rasa sedikit keciwa.. sbb compare to them (exmple matrik) yg tak brapa taw tentang kos yg dipilih tapi dpt offer.. walhal pelajar dip lebih mengetahui kos yg dilih tak dpt offer..
harap cikgu dpt beri penjelasan.. hmm

Unknown said...

btw.. saya jurusan landscape architecture (LA)..
saya rasa agak pelik kalo pljar dari kos(tiada kaitan dgn art) laen yg dpt LA.. walhal saya dip LA tidak diterimanya.. kalo bkn rezki saya trima.. cuma saya brharap pihak 'mereka' pilih la pelajar dari kos yg sama dgn lulus syarat minimum and then baru pilih plajar dari laen2 kos..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
cikgu azhar said...

W.salam,

anon aug 27: bergantung kepada jumlah pengambilan pelajar dalam bidang yang dipohon. berdoalah.

Azizah Safi: laluan utama ijazah asas ialah stpm, asasi & matrikulasi. kelayakan diploma dikategorikan sebagai kelayakan setaraf. ada nisbah tertentu yang ditetapkan. lebih elok sdri berjumpa sendiri head of LA semasa di peringkat diploma. bolehlah merisik kekosongan tempat, arau mengintai oeluang kemasukan sesi november

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalam ckgu..sy pelajar lepasan stpm dengan pointer hanya 2.33 muet band 3..baru2 ini sy gagal mendapat tawaran upu..sy juga telah membuat rayuan tetapi gagal..sy buntu memikirkan apa perlu dibuat sekarang

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu... saya nk tnya.. boleh ke lepasan asasi ipts memohon sambung belajar ijazah di ipta? Saya asasi di uniten ... cgpa 3.4..muet band 4.

Anonymous said...

salam
saya pelajar asasi,mendapat 2.93 sem pertama,adakah ada peluang utk saya tingkatkan pointer saya ke 3 lebih?....saya sgt sedih

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu.

Saya pelajar lepasan diploma dalam jurusan Syariah di ipts dan mendpt cgpa 3.96. Jadinya saya telah pun mengisi permohonan ke UM dlm syariah (fiqh dan usul). Manakalah muet saya hanya band 3.

Persoalan saya, adakah saya layak utk menyambung degree di UM sedangkan keputusan spm 2012 dalam bahasa arab tinggi saya hanya C+

Dimaklumkan utk memohon, calon mesti mendapat B+ sekurang-kurangnya dalam spm.

Jadi, adakah permohonan saya layak ataupun akan ditolak? Mohon pencerahan cikgu.

Terima kasih

Mohd Afiq said...

Assalam cikgu...jika saya mendapat pointer 2.6 adakah saya layak memohon di UMS atau UNIMAS? kerana saya kerap mendengar bahawa semenanjung mudah mendapat tempat di sabah dan sarawak...mohon cikgu balas

Aisya zaini said...

Assalamualaikum cikgu. Adakah kemasukan ke RU bergantung kepada keputusan sem 1 untuk pelajar matrikulasi akaun? Atau dikira untuk dua dua sem?? Untuk ijazah tesl di um, sekurang2nya pointer kena berapa? Kalau pointer akhir 3.4 /3.5, dengan muet band 5/6, masih layakkah ke utk ijazah tesl kerana saya dengar um hanya ambil yg 4 flat or 3.9 shj. Adakah muet band 5 or 6 itu diambil kira sbg penting?

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan,
Saya Nabihah Mohd Yunos,pelajar matrikulasi dan baru shj ambil result sem 1 sesi 2016/17 baru2 ini & mendapat pngk 3.13. Dan result spm sy 4A. Adakah result sem1 tidak layak mendpt tempat di ipta sebab permohonan upu berdasarkan result sem 1. Terima kasih tuan.

Hud said...

Salam, saya lepasan asasi 2015/2016, saya tsalah apply kos, sekarang saya berada di uitm KK, saya nak tuka kos, boleh ke saya buat permohonan upu sekali lagi dngn beli pin upu baru tahun 2017 ni?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu azhar, cgpa saya 3.24(dip sains( Dan muet saya band3..antara 3 course yang saya pilih utk ke ijzah(biomolecules,biology,kimia gunaan) manakah yang akan sangkut utk saya..saya risau ckgu..tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Cikgu Azhar, Saya sekarang menuntut di KDU Penang University College, P.Pinang. dan saya mengikuti program Diploma in Mass Communication.. Saya ambilan Januari 2016, cikgu. walaupun akhir Keputusan peperiksaan Semester Januari 2016 adalah PNGK 1.67, saya berusaha dengan gigih dan memperbaiki keputusan saya kepada PNGK 2.50 pada Peperiksaan Akhir Semester Mac 2016. Namun demikian, keputusan peperiksaan akhir Ogos 2016 saya mendapat PNGK 2.29 kerana mata pelajaran Introduction to sociology saya mendapat D. saya megambil kertas ulangan (resit) untuk sosiologi dan mendapat keputusan C. ini kerana sistem pengreddan KDU mengatakan jika pelajar mengambil kertas ulangan, keputusan sama ada C atau F diberikan. oleh kerana saya lulus kertas ulangan sosiologi, PNGK untuk Semester Ogos 2016 meningkat dari 2.29 kepada 2.43. saya berhasrat untuk melanjutkan pengajian Ijazah Sarjana Muda ke USM dan saya telah memenuhi syarat am kemasukan iaitu saya lulus (gred E) dalam sejarah SPM (U) 2016, mendapat Band 4 (188/300) untuk Ujian MUET Julai 2016, untuk keperluan B.Melayu, Saya mendapat Kepujian tinggi (Gred B) dan lulus Mathematics (Gred E). saya hanya perlu memenuhi syarat khas kemasukan iaitu mendapat sekurang-kurangnya PNGK 3.00 (Gred B) untuk melayakkan saya ke USM.. setakat ini, untuk semester tahun 2016 (Jan(1.67)+Mac(2.50)+Ogos(2.43)puratanya adalah PNGK 2.2 (6.6/3). hanya beberapa lagi semester yg ada sebelum saya pergi untuk internship (peringkat diploma). Maklumat di atas untuk makluman cikgu. hanya satu soalan yang saya ingin bertanya... apakah PNGK yang perlu saya memperolehi dari KDU Penang sebelum saya layak ke menara gading (IPTA)? Sekian, Terima Kasih

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

anon sep 3: moohon kursus yang kurang permintaan, atau baiki muet hingga band 4 atau mohon diploma dahulu

anon sep 9: kenapa tak sambung uniten, uni. glc. ipta cuba dahulu baru tahu

anon oct 1: insya-Allah, boleh cuba sedaya upaya

nazatul afilah: jumpa / hubungi pengarah akademi pengajian islam UM untuk pengecualian

putra charming: cuba sahajalah. juga mohon unimap (pengurusan teknologi)

aisya zaini: 3.4 o k. muet minimum band 4, tetapi untuk dapat ijazah kena baiki hingga band 5

nabihah md yunos: sukar, tetapi cuba rujuk pejabat dekan

anon jan 18: semua bukan kursus kritikal. mohon sahajalah

aaron arunasalam: usm berstatus apex. memang sukar. kalau kewangan o k sambung hingga ijazah di kdu kemudian mohon ipta untuk master

Wallahu a'lam ...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Halo cikgu,

Saya palajar stpm 2015 saya tak apply upu tahun lepas Kerana masalah di rumah tapi tahun ini saya alan apply upu. Saya dapat 3.08 dan band 4 dalam muet .. kalau saya apply Untuk Kursus sosiologi dan anthropology, keusahawan dan pengurusan sumber manusia ada lah saya memperolehi peluang untuk mendapat AU ? Since saya dah Lewat satu tahun ?

Nana nana said...

Assalamualaikum cikgu..saya nak tnye sye student diploma dan skrg praktikal sem akhir.jadi saya nak tnye adakah saya sudah boleh memohon upu untuk tahun 2017 ni atau sye kene tggu konvo baru boleh mohon upu?

Unknown said...

Cikgu saya pelajar selepas stpm 2015 dan tahun lepas saya tak Memohon upu Kerana masalah keluarga Oleh itu, tahun ini saya Akan memohon boleh saya minta Kursus apa yang sesuai Untuk markah saya, saya dapat 3.08 dan band 4 ... Kursus apa yang persaingannya rendah ?? Tq cikgu .

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 533   Newer› Newest»