SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, August 30, 2012

MOTIVASI BELAJAR: TUMPUAN TERHADAP AKTIVITI BILIK DARJAH (WORKING SMART RATHER THAN WORKING HARD)

Pelajar cemerlang tidak akan membiarkan kesempatan terbaik memperoleh kemahiran generik pembelajaran daripada setiap guru mata pelajaran. Mereka akur bahawa agak mustahil untuk menyimpan semua maklumat yang disampaikan justeru bahawa otak manusia bukan suatu sistem stor yang boleh disumbat begitu sahaja tanpa proses yang sesuai. Maka, perkara yang lebih diperhatikan ialah susunan atau tertib penjelasan, sama ada berbentuk lisan, grafikal dan pelbagai jenis data.

Pelajar cemerlang akan berusaha untuk kekal berfikiran positif dan mengelakkan diri daripada sebarang bentuk perbuatan yang tidak menyumbang terhadap pembelajaran, atau tidak produktif. Pelajar cemerlang maklum bahawa bertukar-tukar cerita dan mengusik kawan-kawan memang seronok, tetapi hanya bersifat jangka pendek. Keseronokan jangka pendek tidak sepatutnya mengatasi kepentingan jangka panjang, iaitu kecemerlangan dalam pemerolehan ilmu pengetahuan, kemahiran dan sikap yang akan menjadi bekalan masa kini dan hari-hari muka. 

Pelajar cemerlang juga sentiasa memujuk diri sendiri supaya menerima reka bentuk aktiviti pembelajaran yang dikelolakan oleh guru berdasarkan pendekatan amalan terbaik dan terkini. Mereka percaya bahawa proses pembelajaran menerusi himpunan pengalaman generasi demi generasi akan meningkatkan kebolehan memahami segala bentuk fenomena, peristiwa dan ketekalan tingkah laku dalam tempoh yang singkat, lalu diungkapkan menerusi istilah atau konsep tertentu mengikut disiplin mata pelajaran. Pelajar cemerlang sentiasa sanggup bersabar, di samping tekun dalam segala tugasan spontan atau bawa balik ke rumah.

Ada pendapat mengatakan bahawa tanpa murid yang tidak berpencapaian tinggi dalam pembelajaran, siapakah yang akan sanggup bekerja sebagai buruh kasar, jurujual di pasar raya, pengawal keselamatan, tukang angkut sampah dan pemandu kenderaan berat? Memanglah semua kerja yang halal itu bersifat mulia dan sangat penting, serta sangat besar sumbangannya terhadap masyarakat. Malah, kerja seperti pengawal keselamatan dan jurujual di pasar raya memerlukan tahap kesabaran dan stamina yang mencukupi kerana kemungkinan tuntutan tugas yang menghendaki mereka berdiri lama, selain sentiasa peka dengan gerak geri para pengunjung premis mereka.

...

...

...

...

...

...

No comments: