SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, August 29, 2012

PRINSIP TANGGUNGJAWAB KEPIMPINAN SUKAN (PERFOMANCE SPEAKS LOUDER)

Para peminat sukan tanah air nampaknya sudah naik bosan dan muak dengan telatah pemimpin organisasi sukan yang berlagak serba tahu, berdolak-dalik dan sangat liat untuk berundur walaupun pencapaian mereka sangat teruk. Semakin banyak mereka membuka mulut atau mengumumkan sesuatu keputusan yang dibuat oleh sekumpulan orang yang tidak pernah dikenali sebagai jagoan sukan, peminat semakin menyampah. Namun, seperti biasa, pemimpin syok sendiri sedemikian tidak pernah mengambil pusing tentang betapa dia sudah tidak dikehendaki lagi kerana sikap kuku besi dan tidak digemari itu.

Sepatutnya apabila sesuatu sasaran yang ditetapkan gagal untuk dicapai, maka seluruh kepimpinan persatuan sukan yang berkenaan mesti secara sukarela mengambil tanggungjawab dengan meletak jawatan serta-merta. Tiada sesiapapun yang akan merayu supaya tindakan sedemikian ditarik balik, kecuali oleh kaki kipas dan pihak yang memiliki agenda yang tersembunyi. Kalau sasaran pingat emas gagal dicapai, tidak usah memberi pelbagai alasan macam budak hingusan sebagai helah bela diri.

Di negara kita ini, terlalu banyak muka yang tidak tahu malu. Dahulu, kepimpinan belia dibolot oleh "belia" senja yang sudah melepasi usia 60 tahun, sudah bertongkat dan menghisap curut. Hanya apabila dasar penetapan umur belia ditetapkan, baharulah kita dapat melihat kemunculan tunas kepimpinan belia yang baharu sebagai pemimpin pelapis yang berwibawa.
Zulfadli, 19, bekas juara remaja badminton dunia tiada dalam senarai projek Olimpik 2016
sumber foto: Berita Harian online

Banyak negara yang lebih maju telah memiliki dasar yang jelas tentang kepimpinan sesebuah organisasi belia dan sukan supaya terus berdaya saing di peringkat antarabangsa. Sudah sampai masanya dasar kepimpinan organisasi sukan juga digubal supaya hanya mereka yang memiliki kelayakan dan merit dibenarkan terbabit. Kalau sekadar ketokohan korporat, politik atau akademik semata-mata, mungkin boleh dilantik dalam panel penasihat sahaja, bukan pemimpin yang membuat keputusan.

...

...

...

...

...

...

No comments: