SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, August 27, 2012

PERSEDIAAN MENDAFTAR DI UNIVERSITI, IPT (FRESHIE AND WINDOW SHOPPING)

Hanya tinggal empat hari sahaja lagi sebelum pelajar universiti awam tempatan menjejakkan kaki ke kampus sebagai mahasiswa semester pertama tahun pertama. Landasan untuk menuju kecemerlangan dalam kehidupan sudah terbentang luas di hadapan mereka. Kini, langkah selanjutnya ialah bagi memastikan bahawa matlamat itu terus digenggam dan dijulang tinggi tanpa menghiraukan sebarang bentuk saranan negatif yang mungkin mengakibatkan perjalanan yang bakal dilalui tergendala atau menjadi sukar.

Memang banyak pengalaman kemahasiswaan yang perlu ditimba sepanjang tempoh pengajian di menara gading, asalkan tidak sampai lupa bahawa pencapaian akademik yang terbaik hendaklah dalam radar keutamaan masing-masing. Pelajar boleh aktif dalam kegiatan organisasi dan kokurikulum di kampus, hingga membawa nama baik universiti ke persada antarabangsa, tetapi tapak kekuatan pelajar masih lagi pencapaian akademik, antaranya purata nilai gred kumulatif (PNGK, CGPA) yang dihitung secara pakej.
Kebiasaannya tempoh kuliah ialah 14 minggu, diikuti dengan seminggu cuti belajar dan peperiksaan akhir semester. Dalam jangka masa sesingkat itu, pelajar juga harus bersedia dengan segala macam tugasan bertulis, pembentangan dan seminar, di samping kuiz bertulis dan peperiksaan pertengahan semester yang dijalankan secara tidak rasmi (di luar jadual peperiksaan terselaras). Peperiksaan akhir semester biasanya hanya mewakili 40 - 60 peratus markah keseluruhan, manakala selebihnya ialah markah pentaksiran secra berterusan semasa sesi kuliah dan tutorial seperti yang tersebut.

Untuk semester pertama, pelajar tidak mempunyai banyak pilihan, selain harus akur dengan senarai kursus yang ditetapkan oleh fakulti dan penasihat akademik masing-masing (ditentukan oleh pihak universiti). Maka, perkara yang paling kritikal dan segera ialah membuat perancangan pembelajaran yang cekap dan berciri impak tinggi. Sebaik sahaja mendapat senarai bahan rujukan, pelajar perlu bersegera ke perpustakaan, khususnya bahagian tanda merah (red spot) yang mengizinkan pinjaman bahan dalam tempoh satu atau dua jam untuk urusan fotokopi.
kompleks pentadbiran Universiti Malaya

Pelajar juga harus cepat-cepat mencari koleksi kertas soalan kursus yang sama yang telah diuji pada semester dan tahun-tahun yang terdahulu. Bahagian rujukan jurnal dan akses bahan atas talian juga hendaklah dikenal pasti secepat mungkin. Pelajar akan lebih beruntung jika berbaik-baik dengan petugas perpustakaan universiti untuk memperoleh maklumat yang berkaitan tanpa unsur potong jalan atau 'rasuah'.

...

...

...

1 comment:

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.