SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, August 19, 2012

NASKHAH "PAPA... (akhirnya kau tewas jua!)" SEPINTAS LALU (ANOTHER NOVEL FOR FORM 4)

Murid-murid Lembah Klang, meliputi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, serta Selangor dan Negeri Sembilan menggunakan naskhah "Papa... (akhirnya kau tewas jua!)" sebagai novel komponen sastera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu 2. Novel setebal 224 halaman ini (tidak termasuk butiran penerbitan dan kata pengantar) dibahagikan kepada 24 buah bab yang tidak diberi subjudul. Pembacaan secara terus-menerus memakan masa kira-kira tiga jam.
Berdasarkan cadangan nota Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (PPK), novel "Papa" membawa tema kasih sayang dalam keluarga. Watak utama, Intan Julia (Ju), 16, sangat mengasihi mama (Intan Maliana) dan papa (Jefri) memandangkan dia anak tunggal dalam keluarga yang lahir menerusi pertarungan nyawa seorang ibu akibat komplikasi yang teruk. Apabila mama koma setelah melahirkan anak kembar Siam, Ju tidak setuju papa bernikah dengan bekas pelajar kolej papa, iaitu Aisyah.

Namun, demi kasih sayang kepada papa dan pujukan Mak Cik Noraini, pembantu rumah yang juga sepupu papa, Ju mengalah. Mama dan papa ialah pasangan yang sangat romantik walaupun telah membina mahligai perkahwinan mencecah dua dekad. Mama sanggup mengambil risiko apabila bersetuju untuk hamil kali kedua demi kasih kepada si suami.
Sebahagian pembaca "Papa" buat pertama kali berkemunginan besar terasa 'diperdaya' kerana menyangka pengarang novel ialah seorang aktres yang pernah menempa nama dalam industri filem tempatan. Nasib baik, penggunaan nama glamor tidak boleh dipatenkan atau didaftarkan sebagai hak cipta terpelihara. Maka, Puan Norhaiza binti Yusof, 55, tidak perlu menaruh perasaan bimbang untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan prosiding undang-undang. 

Nurhaiza, seorang suri rumah sepenuh masa, lulusan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan terdorong untuk menghasilkan karya sendiri setelah membaca buah tangan penulis novel tersohor tempatan. Minta maaf kerana harus disebutkan di sini bahawa novel "Papa" tidak lebih baik daripada "Azfa Hanani" justeru mempromosi pergaulan bebas, misalnya watak utama, "aku" (Intan Julia) boleh bersentuhan dengan Rasylan, teman lelakinya yang merupakan kelahiran tidak sah taraf, hingga hampir bercium bibir. Nama baik Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) juga sedikit tercemar akibat gambaran tingkah laku buruk mereka, ditambah pula dengan pensyarahnya, Muaz al-Khalibi, bapa biologi Rasylan hasil hubungan terlarang dengan bibik pengemas bilik dari Indonesia.

Sinopsis keseluruhan novel

Novel "Papa" berkisar tentang kisah keluarga Intan Julia bersama papa dan mama yang penuh dengan kasih sayang. Walaupun papa memiliki kisah silam yang pahit dengan dua orang bakal doktor, mama telah muncul sebagai penyelamat kekecewaan papa. Kemesraan papa dan mama kadang-kadang membuatkan Julia berasa bosan. Kehadiran Aisyah, pelajar papa membibitkan rasa curiga akan kesetiaan papa di hati Ju, tetapi Papa menafikan. Mama mengalami komplikasi apabila mengandung kali kedua. Anak kembar Siam kandungan mama meninggal dan terus koma. Papa setia menjaga mama, tetapi akhirnya kesepian menyebabkan papa menyunting Aisyah yang pada awalnya mendapat bantahan Ju hingga dia pernah kena tempeleng papa. Mama yang sempat terjaga daripada koma sebelum menghembuskan nafas terakhir kelihatan marah dengan papa dan papa buat pertama kali menangis... 

Watak utama / perwatakan: Intan Julia / Ju

Dalam novel, Ju ialah 'aku', iaitu pencerita. Maka, novel ini masuk dalam kategori sudut pandangan orang pertama, atau pencerita terlibat aktif dalam keseluruhan cerita. Unsur monolog dalaman dan imbas kembali suatuy lumrah dalam novel yang ditulis sedemikian.

Murid tingkatan 4 Sekolah Seri Gading, tempat mama bertugas. Papa juga pernah mengajar di situ sebelum bertukar angin sebagai pensyarah ekonomi sebuah kolej universiti swasta, iaitu Kolej Iktisas (ikhtisas?). Ju sangat manja dengan mama dan papa, serta dengan Mak Cik Noraini.

Ju remaja yang bijak, tetapi dalam masa yang sama betigu tegas dan sensitif sekali gus. Ju tidak mudah percaya kepada apa-apa yang didengar atau dilihat begitu sahaja. Otak Ju ligat berfikir akan perkara-perkara tersirat di sebalik setiap percakapan, perbuatan dan peristiwa yang berlaku.

Watak sampingan / perwatakan:

Papa / Cikgu Jeffri


Suami dan bapa yang penyayang. Papa sentiasa cuba membahagiakan mam dengan bersikap romantis. 

Mama / Cikgu Intan Maliana

Mak Cik Noraini / pembantu rumah / sepupu papa

Aisyah / pelajar papa / isteri kedua papa / ibu tiri Ju

Datuk Mahazar Sheikh Mohammad / bapa Aisyah

Rasylan / teman lelaki Ju (kacukan Jordan - Indonesia hasil hubungan tidak sah)

Cikgu Suziyah / Cikgu Suzie (m/s 36, 68)

Doktor Razif

Encik Muaz al-Khalibi

Datuk Mustakim bin Bahadar (m/s 113)

Cikgu Raymond Brian (m/s70)

Linda (m/s 70)

Murni (m/s 79)

Latar masyarakat

Latar tempat

Rumah keluarga Ju / papa / mama

Sekolah Seri Gading

Gelanggang tenis

rumah Aisyah

kafe Starbucks

kolej kediaman matrikulasi UIAM

restoran makanan segera A & W

hospital


Latar masa



Nilai murni

Kasih sayang

Ketegasan

Hormat-menghormati

Nasihat-menasihati

Kepedulian / kepekaan / keprihatinan / ambil berat

tanggungjawab / amanah

bertolak ansur

kejujuran / terus terang


Persoalan

Kasih sayang sesama keluarga

Ketegasan dalam pendirian / prinsip

Hormat kepada orang yang lebih tua

Nasihat ke arah kebaikan / bagi mencegah kemungkinan buruk

Kepedulian / kepekaan / keprihatinan / ambil berat terhadap kesusahan / penderitaan rakan

Tanggungjawab / amanah dalam tugas / pelajaran


Pengajaran

Kita hendaklah menyayangi sesama keluarga

Kitab hendaklah tegas dalam pendirian / prinsip

Kita hendaklah menghormati orang yang lebih tua / berpengalaman

Kita hendaklah saling menasihati ke arah kebaikan

Kita hendaklah peduli / peka / prihatin / mengambil berat akan kesusahan / penderitaan rakan

Kita hendaklah bertanggungjawab / amanah dalam tugas / pelajaran


kbkk

Kewajaran tajuk novel

Ulasan tentang permulaan novel: menimbulkan keinginan pembaca meneruskan pembacaan

Kesudahan novel: menepati jangkaan / pembaca tidak puas hati

Peristiwa yang menyentuh perasaan pembaca:  cemas, konflik, lucu

Kepincangan masyarakat / sosial

No comments: