SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, January 18, 2013

KECOH DI UNIVERSITI UTARA MALAYSIA ('LISTEN' VIRAL PHENOMENON)

Peristiwa yang sudah terjadi sebulan yang lalu tanpa publisiti meluas seolah-olah cerita biasa sahaja. Namun, apabila rakaman audio video peristiwa itu dimuat naik menerusi laman perkongsian fail You Tube, laporan menyebut hampir sejuta kali tontonan telah dicatatkan. Nama Bawani dan Sharifah Zohra juga tiba-tiba dikenali sebagai watak penting dalam peristiwa yang diberi judul 'Listen, listen, listen' itu.

Universiti Utara Malaysia (UUM) ditubuhkan setahun selepas Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) diasaskan pada tahun 1983. Sebelum berpindah ke kampus induk tetap di Sintok, UUM beroperasi di Maktab Perguruan Darul Aman, Jitra (kini IPDA). UUM juga mempunyai cawangan kampus kota di Kampung Bharu, Kuala Lumpur untuk pelajar sambilan.

UUM bercita-cita besar untuk muncul sebagai 'Harvard Timur' serta dikenali sebagai universiti pengurusan terulung di rantau sebelah sini. Kini, setelah 30 tahun berlalu, UUM masih bertungkus-lumus untuk mengejar kedudukan universiti perdana negara, iaitu UKM, UM, UPM dan USM, serta UTM yang telah mencapai penarafan universiti penyelidikan.

Bukan tidak banyak siswazah UUM yang telah mendaki puncak kecemerlangan dalam bidang akademia, perkhidmatan tadbir dan diplomatik, serta urus tadbir korporat. Mungkin sudah tiba masanya siswazah UUM sendiri diberi peluang menerajui alma mater mereka. Naib Canselor UUM sekarang ialah Profesor Dr. Mustafa Ishak ialah bekas orang kuat Tindakan Siswa Bersatu (TSB) di UKM, manakala sebelum beliau ialah Tan Sri Dr. Nordin Kardi, juga siswazah UKM.

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah menunjukkan kemajuan yang radikal dalam program akademik dan kemahasiswaan apabila siswazah UTM sendiri, Profesor Dr. Zaini Ujang diberi peluang menyandang jawatan naib canselor. Universiti Malaya (UM) juga telah beberapa kali memberi peluang kepada alumni mereka untuk memimpin universiti tertua negara itu. Selain UM dan UTM, hampir semua universiti awam tempatan yang lain juga belum memberi peluang kepada siswazah masing-masing untuk memimpin universiti.

Universiti yang ulung tidak pernah tunduk dengan tekanan industri dan pasaran untuk mengikut telunjuk mereka dari segi reka bentuk kurikulum dan kebolehpasaran siswazah. Universiti bukan gedung latihan vokasional untuk melahirkan pekerja yang sekadar mematuhi rutin. Istilah universiti itu sendiri berasal daripada perkataan universe yang bermaksud jagat raya tanpa sempadan yang tertentu. 

Cambridge, Harvard dan Oxford lebih menjurus kepada tradisi falsafah dan keunggulan ilmu. Siswazah mereka sangat dikagumi dan sering muncul dengan inovasi dan reka cipta yang memberi manfaat kepada seluruh warga dunia. Siapa yang tidak kenal dengan Bill Gates (walaupun hanya sempat menamatkan tahun pertama di Harvard) dan pengasas Facebook yang masih muda belia?  

Universiti terawal dunia, al-Azhar Mesir juga telah berjasa kepada seluruh umat manusia. Walaupun universiti Islam muncul di serata dunia, al-Azhar tetap dianggap sebagai model dan penanda aras pengajian tinggi bercitra Islamik. Universiti berkenaan masih mengekalkan tradisi pengajian berdasarkan kaedah tadah kitab walaupun dalam versi yang lebih canggih.

Peristiwa terbaharu di UUM menunjukkan betapa universiti tempatan perlu membuat penelitian kembali tentang peranan masing-masing sebagai entiti kecemerlangan akademia dan minda. Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang pernah memimpin Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) dan Majlis Belia Malaysia (MBM) turut memberi teguran terhadap sikap ahli panel forum berkenaan yang dilihat seperti enggan menghormati perbezaan pendapat. Peristiwa itu dijangka menjadi duluan (precedent) terhadap program kemahasiswaan pada masa hadapan.

Anggapan bahawa universiti sebagai pencetak peluang pekerjaan sangat berisiko tinggi. Mahasiswa ialah pemimpin dalam pembikinan, manakala ahli akademik memegang amanah kesarjanaan yang sangat dipercayakan. Peristiwa di UUM mungkin membuka mata banyak pihak tentang peranan sebenar universiti, mahasiswa dan kepemimpinan akademia...

No comments: