SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, January 14, 2013

PENGURUSAN TEKANAN PELAJAR PRAUNIVERSITI TINGKATAN 6 (BRINGING INCREASING DEMAND OF LEARNING TO BALANCE)

Apabila diberi kesempatan meluahkan perasaan masing-masing, banyak pelajar tingkatan 6 mengatakan bahawa mereka kini sangat stres. Tempoh kuliah yang singkat, peperiksaan penggal yang cepat dan banyak kerja kursus perlu diselesaikan. Kejutan gaya pembelajaran tahap tinggi yang dialami mengakibatkan mereka beranggapan bahawa kestabilan aktiviti harian mereka sebagai remaja telah terjejas dengan teruknya.

Pelajar prauniversiti tingkatan 6 perlu menyediakan kertas projek Pengajian Am sepanjang kira-kira lima ribu patah perkataan. Pelajar yang mengambil mata pelajaran Matematik, T atau M, telah memulakan kerja kursus sejak penggal pertama lagi. Kebanyakan mata pelajaran jurusan sains juga demikian, manakala pelajar jurusan kemanusiaan yang memilih Bahasa Melayu dan Sejarah sedang bertungkus-lumus melayan pelbagai modul pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Modul penulisan kerja kursus di dalam kelas dan kerja lapangan untuk kutipan data juga sebahagian saranan dalam modul berkenaan.

Kerja kursus Ekonomi dan Pengajian Perniagaan pula bakal dijalankan pada penggal tiga nanti. Format, modul dan soalan yang berkaitan akan dimuat naik ke laman Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) kira-kira sebulan sebelum penggal tiga bermula. Kerja kursus PBS itu sudah tentu mengurangkan pergantungan pelajar kepada pusat tuisyen kerana masa yang diperlukan untuk mencari bahan dan penulisan bakal mengambil masa yang panjang.

Tekanan berpunca daripada anggapan bahawa sumber yang dimiliki, iaitu masa, tenaga dan wang ringgit tidak cukup berbanding dengan kehendak pembelajaran aras tinggi. Anggapan itu dihantar ke otak, lalu mempengaruhi emosi, sistem tubuh badan dan tingkah laku seseorang. Pelajar tingkatan 6 yang mengalami tekanan perlukan campur tangan (intervensi) supaya proses pembelajaran yang dilalui sebagai pemerolehan ilmu, bukan suatu beban yang menyeksakan.

Penjenamaan semula pengajian prauniversiti tingkatan 6 bertujuan meningkatkan daya saing lulusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang disaingi hebat oleh lulusan matrikulasi, asasi dan program persediaan universiti yang lain, serta pemegang pelbagai sijil dan diploma yang diiktiraf. Sebagai rancangan jangka panjang untuk pengecualian jam kredit pada tahun pertama universiti, semua mata pelajaran STPM perlu akur dengan reka bentuk pengajian tinggi. Mahasiswa tidak perlu mengulang semula mata pelajaran yang pernah diambil semasa pengajian prauniversiti tingkatan 6.

...

...

...

...

...

No comments: