SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, January 16, 2013

KAJIAN TENTANG KEGIATAN EKONOMI BANDAR (GROWTH POLE AND SPILLOVER LINKAGES)

Pertubuhan Bangsa Bersatu menganggarkan bahawa separuh penduduk dunia tinggal di bandar, manakala kegiatan ekonomi desa juga sangat bergantung kepada kemajuan bandar (rujuk di sini). Proses pembandaran atau urbanisasi berlaku seiring dengan kemajuan ekonomi dan teknologi sesebuah negara. Walaupun bandar sering dikaitkan dengan isu kesesakan, pencemaran dan kos sara hidup yang tinggi, bandar tetap menjadi destinasi kegiatan ekonomi, pendidikan dan pentadbiran skala besar.

Sesebuah bandar mengalami perkembangan pesat apabila lebih banyak kawasan perumahan dimajukan bagi menampung permintaan penduduk yang semakin meningkat akibat penghijrahan dan kuasa beli yang tinggi. Sesebuah kawasan perumahan pula mewujudkan peluang ekonomi yang lain kepada perniagaan tempatan, seperti sektor peruncitan, perkhidmatan dan pengangkutan. Lama-kelamaan kawasan perumahan tertentu bertukar menjadi sebuah pekan kecil, lalu bercantum dengan kawasan-kawasan perumahan yang lain dan akhirnya muncul sebagai sebuah bandar satelit sepertimana yang berlaku kepada Petaling Jaya.

Sistem jalan raya yang lebih teratur dan penggunaan sumber tenaga yang lebih cekap membolehkan bandar menggembleng segala potensi ekonomi dengan cepat. Pelabur tempatan dan asing juga menaruh keyakinan yang tinggi terhadap persekitaran perniagaan sesebuah bandar yang dicetuskan menerusi proses perancangan dan pentadbiran yang dinamik. Penduduk yang ramai memerlukan kemudahan aktiviti rekreasi, santai dan sukan, serta menerima kunjungan daripada pelbagai pihak berdasarkan pelbagai kepentingan pula.

Permintaan masyarakat bandar untuk mengisi masa lapang dan meringankan tekanan hidup telah mendorong pertumbuhan industri penginapan, percutian dan persidangan yang berkaitan dengan kepentingan perniagaan, intelektual dan kemasyarakatan. Gedung membeli-belah dan butik bertaraf antarabangsa mempunyai kelompok sasaran pelanggan masing-masing. Perkhidmatan kerja dari pintu ke pintu juga ditawarkan dengan meluas.

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: