SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, January 26, 2013

MENGENALI JATI DIRI SYED MOKHTAR AL-BUKHARY (THE SIMPLE LIFE OF THE RICH)

Ketika berurusan di Pusat Transformasi Bandar (UTC) di Ipoh, penulis blog (PB) melintasi Kedai Buku 1Malaysia (KB1M). Seperti ada magnet di situ, PB seperti ditarik untuk menjengah ke dalam. Memang banyak judul buku yang terdapat di sana, termasuk karya antarabangsa.

Kemudahan bayaran dengan kad kredit memudahkan pengguna kerana sebahagian buku yang bermutu tinggi mencecah harga melebihi RM50 senaskhah. KB1M yang dibuka antara pukul 8.30 pagi hingga 10.00 malam itu turut menjual majalah pilihan orang ramai seperti terbitan Galeri Ilmu, Telaga Biru dan kumpulan NSTP. Buku-buku politik semasa hasil tulisan pengarang kontroversi dan sensasi dipamerkan di rak KB1M secara terbuka.
Salah sebuah buku yang menarik perhatian PB ialah naskhah tentang kisah kehidupan orang Melayu terkaya di Malaysia, iaitu Syed Mokhtar al-Bukhari tulisan Premilla Mohanlall. Sejarah zaman kanak-kanak beliau dan falsafah beliau tentang pendidikan tinggi walaupun tidak berkesempatan berbuat demikian mirip seperti kisah Bill Gate, pengasas Microsoft yang hanya menamatkan pengajian tahun pertama di Harvard. 

Premilla menyatakan rasa kagum akan jati diri yang dimiliki oleh Syed Mokhtar al-Bukhari apabila masih menggunakan kereta Proton Perdana beliau yang lama walaupun telah menguasai kumpulan DRB-Hicom yang turut mengedarkan jenama kelas dunia seperti Volkswegen, Chevrolet dan banyak lagi. 

...

...

...

...

No comments: