SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, January 30, 2013

RESTORAN MAMAK LEBIH CEKAP? (CULINARY DELIGHT AND CUSTOMER PRIORITY)

Seorang sahabat penulis blog (PB) akhirnya 'berputus asa' setelah dua jam menunggu pesanan makanan yang tidak kunjung tiba di sebuah restoran Melayu. Dia hanya memesan mi sup yang begitu mudah disediakan. Maknanya, mi sup tersebut mungkin sekali dijual kepada pelanggan lain atau dimakan sendiri oleh pekerja restoran.

PB juga mengalami nasib yang sama dan terpaksa angkat kaki. Kemudian, PB menuju ke sebuah restoran mamak Di Naina dan memesan hidangan yang sama. Alhamdulillah, pesanan dapat disediakan kurang daripada 20 minit walaupun restoran mamak itu lebih banyak pelanggan. PB biasa juga membeli masakan Siam yang disediakan oleh pekerja yang dibawa khas dari selatan Thai.

Pemilik restoran Melayu tadi memberi seribu satu alasan, dalih dan hujah, tetapi pelanggan tetap serik dengan layan buruk dan sikap acuh tidak acuh mereka. Sepatutnya pelanggan dimaklumkan tentang tempoh menunggu seperti di restoran makanan segera supaya pelanggan tidak resah dan mula menarik muka masam. Malangnya, sikap tidak peka begitu mengakibatkan sokongan kaum sendiri terjejas dengan teruk.

Hal itu belum lagi diambil kita tentang tahap kebersihan dapur dan cara penyediaan bahan mentah seperti sayur-sayuran dan rempah ratus. PB biasa melihat pekerja restoran tidak mengenakan apron dan penutup kepala, malah ada pekerja restoran dengan selamba menghisap rokok sambil menyediakan makanan. Tangan mereka juga tidak bersarung plastik, sementara ada yang bernyanyi kecil yang mengundang risiko air liur masuk sekali dalam masakan.

Pakaian pekerja juga mengikut sesuka hati tanpa keseragaman yang melonjakkan imej dan jenama restoran. Rambut tidak disisir dengan rapi dan kuku hitam kerana lama tidak dipotong. Pekerja tidak dilatih untuk menerima pesanan pelanggan secara sistematik, misalnya dari segi masa menunggu dan harga yang dipersetujui. 

Restoran yang sedemikian kualitinya akan bersifat statik dan tidak berkembang. Jika pelanggan tidak berpuas hati dan melafazkan perkara negatif samalah seperti suatu doa. Reputasi buruk seumpamanya akan terpalit kepada restoran Melayu yang lain.

Di bandar-bandar kecil seperti Kuala Berang dan Kuala Kangsar, pelanggan mungkin tidak kisah. PB pernah masuk sebuah restoran yang terkenal di Kuala Kangsar, tetapi dukacita bahawa sarang labah-labah dibiarkan begitu sahaja di satu sudut restoran. Kemudian, terdapat pula bau yang tidak menyenangkan yang keluar daripada perut kucing. Kalau menjengah ke kawasan tandas, muktamad tidak jadi makan di situ!

Sudah tiba masanya pengusaha restoran balik ke sekolah, iaitu dengan kursus wajib di kolej komuniti sebelum lesen perniagaan makanan mereka diperbaharui. Pihak berkuasa tempatan perlu membuat pemeriksaan mengejut atau risikan secara berterusan terhadap restoran yang gagal mematuhi piawaian perniagaan makanan. Peruntukan undang-undang yang tegas mesti dikuatkuasakan setelah proses memberi kesedaran tentang etika perniagaan berjaya disempurnakan.

Persatuan pengguna mesti berfungsi berdasarkan perlembagaan masing-masing, bukan sibuk dengan perebutan jawatan dalam organisasi supaya dapat berdamping dengan tokoh politik yang berkuasa. Jawatan dalam gerakan kepenggunaan bukan tiket untuk menempa kemasyhuran atau mengecap glamor. Keutamaan mesti dikembalikan untuk menjaga hak pengguna yang sering menjadi mangsa manipulasi peniaga yang tidak beretika dan tidak peduli tentang dosa pahala.

Perniagaan ialah suatu ibadah yang unggul jika para peniaga dan usahawan bersikap jujur lagi amanah. Bahan-bahan yang digunakan termasuk minyak masak mesti daripada gred paling baik, sementara bahan perasa dan perisa hendaklah menjamin keselamatan dan kesihatan pelanggan. Betulkan niat dalam perniagaan dan keusahawanan supaya beroleh barakah dan rezeki yang berlipat kali ganda, insya-Allah...

No comments: