SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, January 11, 2013

MEMBAWA DUNIA JENAKA KE DALAM BILIK DARJAH (CREATIVITY AND INNOVATION IN LEARNING EXPEREIENCE)

Petang tadi, sebaik sahaja selesai sesi mingguan permainan badminton di Kompleks MBI berhampiran Stadium Perak dan Stadium Indera Mulia Ipoh, anggota Kilas Tangkis terus menuju ke Restoran Sabar Menanti kerana akses laluan yang lain telah ditutup untuk pergerakan kenderaan. Tempat meletak kenderaan juga mulai penuh dan kawalan oleh pihak keselamatan juga kelihatan. Sepertinya sebuah persediaan suatu acara besar di lokasi tumpuan warga Ipoh itu.

Di sana sini terpampang sepanduk tentang pertandingan Maharaja Lawak Mega peringkat separuh akhir anjuran Astro yang bersiaran menerusi saluran Warna 132 dan radio Era.fm. Peserta yang membuat persembahan secara kumpulan akan bersaing untuk merebut tempat ke pertandingan akhir yang bakal berlangsung di Johor Bahru pada minggu hadapan. Pemilihan peserta dibuat secara undian penonton, iaitu sama seperti kebanyakan program realiti televisyen yang lain.

Hakikatnya bukan mudah untuk membuat khalayak tidak kering gusi dengan telatah lucu di atas pentas secara langsung, tetapi dalam masa yang sama wajib mematuhi tema yang ditetapkan, serta dalam tempoh empat minit sahaja. Aura, kreativiti dan tenaga persembahan yang luar biasa sahaja akan mampu mengajak khalayak terhibur dengan ragam dan sketsa yang kelakar, tetapi terselit mesej yang baik.

Di bilik darjah, sepatutnya aktiviti pembelajaran menjadi pengalaman yang sangat bermakna kepada murid yang menjadi amanah kepada guru. Di tangan guru yang kreatif dan inovatif, pembelajaran bertukar menjadi fenomena. Murid berasa waktu pembelajaran terlalu singkat kerana mereka sangat sibuk dengan aktiviti yang direka bentuk oleh guru.

Tanpa terlepas pandang terhadap kawalan dan pengurusan bilik darjah, penyampaian ilmu pengetahuan berlaku di bawah kerangka pemikiran luar kotak. Tekanan psikologi akibat harus berada dalam ruang sempit dalam tempoh yang panjang, serta menerima sejumlah input maklumat yang luar biasa banyaknya harus menjadi ringan dengan reka bentuk aktiviti pembelajaran yang disenangi. 

...

...

...

...

...

No comments: